"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Erfaringer med brug af NaOH til stabilisering af pH

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Rolf
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør 4. nov 2017 17:34
6
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2017

Erfaringer med brug af NaOH til stabilisering af pH

Indlæg af Rolf »

Er der nogen som har prøvet at tilsætte NaOH for at stabilisere pH?
Min plan er at prøve det med en 0,1M opløsningen og så styre det med pH tallet fra Apex'en.
Min gennemsnitlige pH er 8,1 så jeg vil kun tilsætte NaOH når pH er under gennemsnittet, for ikke at få for store udsving.
Sætter stor pris på andres forslag og erfaringer 🙂
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1064
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Erfaringer med brug af NaOH til stabilisering af pH

Indlæg af Seniorreefer »

Rolf skrev: tirs 3. jan 2023 23:07 Er der nogen som har prøvet at tilsætte NaOH for at stabilisere pH?
Min plan er at prøve det med en 0,1M opløsningen og så styre det med pH tallet fra Apex'en.
Min gennemsnitlige pH er 8,1 så jeg vil kun tilsætte NaOH når pH er under gennemsnittet, for ikke at få for store udsving.
Sætter stor pris på andres forslag og erfaringer 🙂
Lyder som et meget farligt projekt😱

Jeg har selv personligt bygget en avanceret PH stabilisator baseret på kalkwasser calcium hydroxide Ca(OH)2 som gør jeg mister Max 0.1-0,15 dagligt. PH er omkring 8.3-8.4 pt.som er mit ønske at komme så tæt på havvand som muligt.Kræver dog computer og PH sensor

Hvis du gør en søgning på r2r fortæller det klart hvorfor det ikke er metoden til det. Mange har mistet deres SPS og indhold i deres tank.
Du bør overveje, hvad vil det gøre for din tank og koraller, om der er et lille sving dagligt.
Vil det være muligt for dig at se forskellen
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3768
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Erfaringer med brug af NaOH til stabilisering af pH

Indlæg af charlie saltvand »

Enig med senior reefer i at det er en liiiidt farlig vej at gå, selv om du fortynder det meget.... Bare det at fortynde det er jo lige så farligt som at sætte Dan the man, aka tykki til at passe baljen i en ferie, det er ren dynamit at hælde det stas ned i vand og det udvikler en høj varme. HUSK brille og visir og og .... Jeg har også selv brygget noget kalkwasser sammen af Calcium Hydroxide, det hæver ph med ca 0,2 når jeg doserer en sjat på 25 ml i ca 260 L akvarievand. (jeg ved godt det helst skal dryppe i, over fx hele natten, men har tilsat en god mængde for at se hvad, hvor hurtigt og hvor meget det hævede PH.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"