glasroser??

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
draco
Reactions:

glasroser??

Indlæg af draco »

hej..

Har glasroser altid en stilk?
Jeg har netop fået levende sten i baljen, og er bange for at jeg har fået nogle glasroser med i købet. Desværre har jeg ikke noget digitalkamera, men der sidder nogle ca. en cm i diameter anemonelignende ting. De er brune i farven men de mangler en stilk og derfor er jeg lidt i tvivl om det faktisk er glasroser..
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det ville jeg mene de har ja !

Kan det ikke være nogle små skiver anemoner ?
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

En glasrose er som regel lidt gennemsigtig, og tentaklerne er lange og spidse. Har du kigget på de efterhånden mange billeder der er af glasroser på nettet??
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Det er garanteret glasroser, også selvom stilken ikke er der... mine foldede sig først ud en dags tid eller to senere, så hvis du lige har fået stenene i, så kan det godt være derfor.... men kig på billederne rundt omkring. Og panik ej, der er flere måder at løse problemerne på.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Jeg har et effektiv middel, min pincetfisk. Jeg har ikke set nogle siden jeg fik den.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
kaos
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: midt jyland/hedensted

Indlæg af kaos »

hvis du har en børsteorm... så kommer du og af med den! med pincetfisk den spiser også fine ting! ;-/

mvh kaos
draco
Reactions:

Indlæg af draco »

Det er helt sikkert ikke en skiveanemone (ihvertfald ikke hvad jeg forstår ved en skiveanemone)) for den har tentakler.
Jeg har set to og den ene er ikke helt brun men har nogle farvede bånd på tentaklerne.
Den anden som ellers lignede en glasrose meget i farven er forsvundet, men den har efterladt sig et meget lille kalkrør. Det udelukker vel at det er en glasrose.
Heldigvis har jeg også set ihvertfald en børsteorm allerede så jeg må bare håbe den tager sig af det.
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

draco skrev:Det er helt sikkert ikke en skiveanemone (ihvertfald ikke hvad jeg forstår ved en skiveanemone)) for den har tentakler.
Jeg har set to og den ene er ikke helt brun men har nogle farvede bånd på tentaklerne.
Den anden som ellers lignede en glasrose meget i farven er forsvundet, men den har efterladt sig et meget lille kalkrør. Det udelukker vel at det er en glasrose.
Heldigvis har jeg også set ihvertfald en børsteorm allerede så jeg må bare håbe den tager sig af det.
Det lyder som en rørorm.
Mvh Henrik
draco
Reactions:

Indlæg af draco »

Måske beskrev jeg det ikke godt nok. De ligner minianemoner, med tykke tentakler så jeg tror ikke det er en rørorm. Det har sikkert bare været en tilfældighed at den sad et sted hvor der var et lille rør. Der er dukket nogle lidt større frem og de er gullige for enden af tentaklerne.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Du må se at få fat en med et digitalt kamera! Hvis du nu fortalte hvor i landet du bor, kunne det jo være at en kunne hjælpe dig.
Brugeravatar
kaos
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20
Geografisk sted: midt jyland/hedensted

Indlæg af kaos »

glasroser elsker de ikke lys? har nogle som kun kommer om natten!

mvh kaos
draco
Reactions:

Indlæg af draco »

ja, jeg må hellere få fat i et digitalkamera. Det er vidst den eneste løsning. Desværre bor jeg i Jylland.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det kunne måske være majano anemoner - som er en pest lige som glasroser/aiptasia !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Host....Host.....Opdater jeres profiler(postnummer/land) :D
Mvh
Brian

draco
Reactions:

Indlæg af draco »

Her er så lige et billede af kræet. Det er ihvertfald ikke en glasrose. Jeg var lige ude og se kattegatcentret hvor de har dem i alle størrelser :)
Vedhæftede filer
anemone 1.JPG
anemone 1.JPG (54.54 KiB) Vist 3539 gange
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Det ligner en majero anemone, breder sig en pest. Bør fjernes straks.
draco
Reactions:

Indlæg af draco »

Hvordam fjerner man dem bedst? (det er svært med en pincet) Er det bare injektion af noget kalkvand eller saltsyre??
draco
Reactions:

Indlæg af draco »

Og er de værre en glasroser
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeps det er en majano anemone, de kan vippes væk med en køkkenkniv(skrap evt lige ekstra godt så alt kommer væk). Jeg vil sige de IKKE er værre end glasroser da de forholdsvis nemt kan vippes af hvorimod en glasrose skal sprøjtes.
Har du en kanyle og saltsyre så kan du også bruge det - bare du får den væk i en fart(trust me jeg har haft et par hunrede...)

Og ja Kattagatcentret har vel ikke andet efter at de købte Jens Jørgens sten som nok var Danmarks største samling af disse pest anemoner !
Mvh
Brian

Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"