ha ha, det er en micro bryggeri, er knapt nok til mig selv

Men en Brewster 30 og så 3 stk Grainfather Conical Fermenter, med glykol chiller. PT brygger jeg... Ingen ting, kan være en af anledningerne til at det ikke helt er nok til mig selv
Ny tese skal undersøges, det er følgende.
"For at få bedst koral vækst skal man ligge på mellem 8,3 til 8,5 i PH"
Jeg har altid jaget lavt KH, gerne ned til 7,0, men er den så lav svinger PH en hel del 0,03 - 0,05, så jeg har stort set altid forsøgt at ligge på 7,8 da jeg der har "stabil" PH, som svinger 0,2 til 0,3. Normalt for mig er 7,9 til 8,15 som max.
Tidligere har jeg testet med CO2 remover i et filter inden min skummer, og selv om det øgede PH til lidt over 8,3 så var det helt enkelt en for dyr løsning til mit store system. Nu jeg sidder og skriver kom jeg på at jeg jo bare kunne smide co2 media i reaktoren, luftpumpe i plastik pose så den tager helt CO2 fri luft og så bruge det om natten når jeg laver "micro-bobler". Meget økonomisk og det burde gi stabilere PH

god ide, (klapper mig selv på skulderen).
Skal tilføje at jeg tager ind skummer luft fra udsiden af huset, har et ventilations hul ved siden af skummeren, på vinteren blæser jeg ind luft, mens jeg på sommeren vender den så den blæser ud luft. Har monteret en luftventil med kraftig blæser i kontoret og rummet ved siden af (bryggers). Dette har hjulpet med fugten på taget.
Metoden jeg anvender til at høje PH er
Kalkwasser, da jeg stadig tester (og ikke har råd) har jeg ikke investeret i en "stirr", og det bliver ikke direkte billigt;
1) Deltec Stirrer KM 500 eller KM 500s. Forskellen er 5 eller 10 liter i timen, min kammerat MichaelE dosere 6 liter per nat på et 1000 liters og jeg regner med at skulle dosere mindst *4-5 så 24-30 liter over 10 timer, så KM500 skulle være nok, men med mine ambitioner med Millipora-garden så. Derfor jeg tester manuelt.
2) 100 liters vandbeholder lige ved siden af afløbet
3) Ny optisk sensor for ATO i vandbeholderen
4) Stepper pumpe
Så det bliver let SEK 10 000,- så det skal være værd det.
Jeg forsøgte mig med en 5 liters beholder, det var inden jeg erfarede at der gik en del vand til i processen

Så nu blander jeg 1 te ske med pulver i 1 liter vand, og smider det direkte i skummer sumpen. I dag kom jeg op på 4 te ske fordelt på 4 gange da jeg ikke vil at PH eller KH stiger for hurtigt.
Mens jeg skriver tænker jeg det er klogt at tjekke KH også..... 1 min senere; KH 165 eller 9,24.... IKKE godt, 0,24 over mit personlige MAX, nuvel, jeg får måle lidt oftere nu helt enkelt og trappe ned lidt.
PH er nu 8,27 og jeg håber og forventer at komme over 8,3 for første gang
Opfølgning følger så at sige, kommer blive et interessant test, IPC test går på posten i morgen, så alt er perfekt under testperioden.