charlie saltvand skrev: søn 8. jan 2023 14:00
Fin update Samuel. Tak for den.
Jeg kan se på flere foras i US of Amerika at noget af det "nye sort" derovre er næringsforhold på 100 til 1, = fx 10 i nitrat = 0.1 i Po4, Fx 1,5 i Nitrat = 0.015 i PO4, så der går man også mere og mere væk fra Redfield ratio....
Hvis du husker det, så har jeg svært ved at holde næring oppe i min balje og jeg har (derfor siger de kloge) også kæmpet med Dinoflagelatte i en periode. Det meste af det er væk nu. Jeg har doseret MASSIVE mængder af Pods og flydende bakterier osv osv...
Spørgsmål: Hvordan mht fx
Cyano og andre udfordringer (problem "
alger/bakterier) set ift de tal i anbefaler?
Har i oplevet udfordringer? Eller er det "blot" et spørgsmål om at have de "gode" bakterier i massiv mængde.
Spørger fordi vi jo alle har "lært" at bl.a.
cyano kan drille hvis fx No3 går i "0".....
Tak for dine fine indlæg
For det første, Redfield ratio er relevant. Men kun hvis man snakker om plankton i havoverfladen.
Se billede.
Alle organismer har deres eget forhold mellem CNP.
Derudover så handler det om hvorvidt resursen er tilgængelig, ikke hvor meget af den der er. Hvis du har over 1 NO3, så er der mere end de kan bruge og algerne vokser ikke hurtigere af den årsag.
Hans-Werner har nogle meninger om
alger og hvordan de håndteres. baseret på erfaring, teori og videnskab.
Tropic Marin metoden til at udkæmpe
alger er:
Bevæbnet med tålmodighed, sørg for at du har nok PO4 og
koraller. Så vil korallerne udkonkurrere
alger for jern og nitrogen. Manuel fjernelse hjælper.
Husk at korallerne foretrækker ammoniak, så de bruger nitrogenen inden algerne har nem adgang til det i form af nitrat.
Cyano kan komme i alle forhold og vælger lidt selv hvornår den forsvinder. Gode forhold til korallerne vil hjælpe helt klart. Og så skal man kigge på dosering, fx aminosyrer.
Dinoflagellelater foretrækker høj nitrat med lav PO4. I de forhold kan de udkonkurrere
koraller for næring, især PO4, da
koraller har brug for lidt hjælp til at indtage PO4 (fx carbon dosering, højere niveauer eller partikel-fosfat.)
Med lav PO4 vinder de mest nederen
dinoflagellater. Den giftige typer udkæmper den harmløse type og begge udkonkurrerer korallerne.
Samtidigt, hvis de begrænses i nitrogen (lav NO3) reduceres giftigheden også. Han pointerer også at det er MEGET vigtigt at lave en ordentlig mirkoskopisk identifikation af dinoflagellaterne, for de giftige er altså ikke at spøge med og forskning viser at giften kan spredes med luften igennem skummeren. Interessant nok. Men nok også ret sjældent at de helt giftige varianter blomstrer.
Jeg har godt set videoerne hvor 100:1 bliver nævnt og kastet om sig, endda nævnt som redfield ratio...

Tropic Marins danske repræsentant.