"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Når man bliver for ivrig.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Når man bliver for ivrig.

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg lagde det her ind i går på vores FB side. Men til ære for min gode ven Tykki, der ikke er på FB, så kommer det også her. Andre må selvfølgelig godt kigge med også.

I går aftes, da jeg skulle fodre fiskene, var der et mindre uheld.
Mine kirurger er ret store og de er meget aktive når der fodres. De drøner rundt i revet og jagter hinanden, så det går over stok og sten.
Jeg tror det skyldes, at mine staghorns er blevet så store og fylder næsten 25% af revet. De er nået helt op til overfladen, så den frie svømmeplads er derfor reduceret med 1/3 og 1/4.
Normalt er der ingen ballade, alt ånder i fred og fordragelighed. Det er jo kirurger og de smånappes lidt, men det er hurtigt overstået og så svømmer de fredeligt rundt side om side.
Men når det er fodringstid så er situationen en helt anden. Jeg hælder foderet ned med en lille 1/2L plastkande. Det er "druknet" så det ikke flyder rundt i overfladen. Fiskene er så ivrige, så de forsøger at komme helt op i bøtten når jeg hælder det i. Det hældes i ad to gange og det er det samme begge gange. Det ser helt surrealistisk ud når en stor kirurg prøver at komme helt op i den lille kande.
Jeg tror at balladen skyldes, at de alle vil holde de andre fra foderet og prøver derfor at jage dem væk. På grund af den reducerede frie svømmeplads, så er der en del plasken i overfladen ved fodringstid. Faktisk så sendes der en del vand ud over det hele. Jeg har prøvet at ændre på fodringsstedet, så foderet hældes ned forskellige steder i akvariet. Det hjælper lidt. Men jeg skal have reduceret i de stags. De skal klippes helt ned, så svømmepladsen kommer tilbage til det normale niveau.
Så hvis nogen skal bruge, Bali slimer (flotte med ret stor polypudfoldelse), cali tort, oregon tort, tortuosa og austera, så giv lyd. Der er rigeligt.

Nå, tilbage til historien. I går plaskede fiskene rundt som de plejer. Da jeg står med foderbøtten i hånden (foderet er vejet af, så der er kun 2,5gram i den) og pludselig, så ryger min store Mata op af vandet og ud over kanten af akvariet og lander sprællende på gulvet. (til alt held er det tæppe og ikke klinker) Den forregnede sig åbenbart, så den kunne ikke nå at stoppe. Den landede oven i foderbøtten og slog den ud af hånden på mig. Så den lå og sprællede oven i alt foderet og hvad der nu ellers er af støv og andet der ligger på et tæppe.
Et billede af free style  bungyjumperen
Et billede af free style bungyjumperen
Mata hop 3.jpg
Mata hop 1.jpg
Jeg skal ærligt indrømme, at jeg blev lidt paf. Min første tanke var jo, at tage den med hånden og smide den tilbage. Men så begyndte hjernen at slå til igen.
Man tager ALDRIG ALDRIG en kirurg af den størrelse med hånden. Man kan få snittet sin hånd ganske alvorligt. Det kan være så slemt, så det resulterer i en tur på skadestuen og hvis man ikke har fået en stivkrampe vaccination inden for de sidste 10 år, så skal man som minimum ind og have sådan en (har prøvet det med en koral, så jeg ved det er sådan)
Når den spræller på den måde, så er den jo i stress og vil forsvare sig med de skalpel skarpe knive de har lige før halen. (havde det været min store coralinus foxface, så havde det været det samme. De har gift i rygpiggene) Så jeg røg ind i teknikrummet og fik fat i et par net. Fisken kom rimelig nemt op i nettet og kom tilbage i akvariet.
Den så farlig ud, var smurt ind i foder og andet. Men mærkeligt nok, så svømmede den rundt som den plejer. Jeg måtte veje 2,5 gram op igen, i med det og den svømmede rundt og spiste helt uanfægtet. Nu har jeg ikke set til dem i dag. Det er sove tid. Men jeg håber at det bare har været en lærerig oplevelse for både fisk og akvarist.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Når man bliver for ivrig.

Indlæg af Holst »

Ja, man kan hurtigt komme til at nuppe den med fingrene.
Havde en gang en gul der gjorde det samme, den blev taget med ærmet også hurtigt op.
Men var ikke klar over der er gift i dens skalpel.
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Når man bliver for ivrig.

Indlæg af Carsten »

Holst skrev:Ja, man kan hurtigt komme til at nuppe den med fingrene.
Havde en gang en gul der gjorde det samme, den blev taget med ærmet også hurtigt op.
Men var ikke klar over der er gift i dens skalpel.
Har ikke hørt at kirurger skulle have gift i skalpellen, hvorimod det er almindeligt kendt at Lo, har gift i rygfinnerne
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3620
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Når man bliver for ivrig.

Indlæg af Tykki »

De bliver da nemme at fange når det en gang er aktuelt! Gir du snart kaffe?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Når man bliver for ivrig.

Indlæg af crazy seahorse »

Tykki skrev:De bliver da nemme at fange når det en gang er aktuelt! Gir du snart kaffe?
Sæføli min ven. DU er altid velkommen.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Når man bliver for ivrig.

Indlæg af crazy seahorse »

Carsten skrev:
Holst skrev:Ja, man kan hurtigt komme til at nuppe den med fingrene.
Havde en gang en gul der gjorde det samme, den blev taget med ærmet også hurtigt op.
Men var ikke klar over der er gift i dens skalpel.
Har ikke hørt at kirurger skulle have gift i skalpellen, hvorimod det er almindeligt kendt at Lo, har gift i rygfinnerne
Jeg udtrykte mig måske lidt klodset. Jeg tror IKKE at der er gift i de skalpeller. Men de er helt sikkert ikke sterile, der er nok masser af bakterier involveret. Og så er skalpellerne på store kirurger tilsvarende større og længere. Så man kan få et ret dybt snit. At få det i hånden, hvor der sidder nerver til fingrene, kan lave en masse ravage.
Det jeg tænkte på da hjernen begyndte at køre igen var beretningen om Nine balls "Tank of the four masters" fra Canada.
I citat skriver Nine ball sådan her:
"Meanwhile Jamie spots the sohal tang in the canyon wedged under a rock crevice trying to get to water. With mixed feelings due to the fact that for the last four years he was the one fish that relentlessly attacked and bit him when he was cleaning the tank, he tried to save him but he was wedged deep and didn’t want to come out. Jamie finally got a handhold and without warning he got spiked by the spine in the tail. We then realized that we should have been wearing gloves. Jamie gets the heavy rubber vinyl glove while I scramble upstairs to get a waterproof bandage. Jamie dries off his finger (which hurts like hell and is bleeding) and we apply the bandage. Without a word Jamie’s back in the tank to get that Sohal. Getting a firm grip he starts to lift the tang out and he spears Jamie again right thought the heavy vinyl glove only this time really deep. His hand is bleeding profusely; so I get some paper towels, give them to him to stop the bleeding again and run back up three flights of stairs for the last waterproof bandage in the house."

Og videre.
"Back at the display tank Jamie can’t feel his hand, which is both going, numb and hurting painfully at the same time. I suggest we head down to the emergency. He won’t hear of any of that and is back in the tank (with the glove) getting any life forms he can out of the tank."
De to klip er fra side 34 indlæg 841 og 842.
Det er en længere update på tanken, hvor Nine Ball beskriver hændelsesforløbet. Ret hjerteskærende.
For dem der gerne vil se det (igen) og dem som ikke har set den, så er her et par link. 2 fordi det er den første (måske eneste) tråd der måtte deles i to, fordi den er så omfangsrig.
Den kan klart anbefales i disse mørke vinterdage. Virkelig god læsning, med forklaringer og beskrivelser af alle tiltag og de tanker der ligger bag. Anbefalelsesværdig læsning.

Baggrunden for titlen "Tank of the four masters" er, at akvariet er ment som en hyldest til de 4 store mestre på RC. Akvariet er inddelt, så der er fire sektioner der hver især er inspiret af de 4 mestre. Det er 1 Chingchai Uekrongtham fra Thailand. Nr 2 er David Saxby fra England. Jeg kan ikke lige finde de sidste to. Der er rigtig mange sider.
Her er links til trådene.
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=1811725" onclick="window.open(this.href);return false;
http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2096730" onclick="window.open(this.href);return false;
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"