Dem der følger lidt med i min tråd ved jeg er i planlægningsfasen vedr. mit næste projekt (Tårn + Shallow).
På begge tanke kommer der udvendig overløbsboks. På Shallow bliver der nedskæring i selve akvariet og i tårnet laver jeg en "ghost overflow" kasse indvendigt da der er 3 huller boret i bagvæggen. Dette bliver TOTALT D.I.Y. så følge med, når jeg poster fotos af dette. Den indvendige kasse til dette har jeg selv designet og så blir den 3D printer her på jobbet.
Nå, tilbage til mit SPØRGSMÅL:
Tænder eller ikke tænder på overløbskam?
Mine overvejelser eromkring 3 forskellige issues, sikkerhed og effektivitet og udseende.
Sikkerhed: Er det ikke mest sikkert med tænder? Tænker på snegle der nemmere kan kravle ud i overløbsboksen og evt skabe problemer i rør osv med risiko for oversvømmelse, Fisk der nemmere kommer i "klemme" i en smal ghost boks. Alger og andet lort der nemmere kommer i udvendig overløbsboks.
Effektivitet: Alt andet lige, så må et overløb UDEN kam være mest effektivt da der ikke er 50-70% af XX cm der er spærret af tænder, hvorfor en overflade film, nemmere bliver trukket af og mængden er mindst dobbelt så stor på den samme plads... = man kan lave en mindre boks.
Udseende: Det er bare ikke sexet med de der tænder

Hvad er dine erfaringer? Gerne med begge dele.
BYD IND