Hej alle!
Jeg har lige et spørgsmål vedrørende udvidet husforsikring fra alm. brand, hvor jeg læser mig frem til følgende under Udstrømning af væsker:
"Vand, olie, kølervæske eller lignende, der tilfældigt strømmer ud (ikke udsivning eller dryp) fra faste installationer, akvarier og andre
beholdere med et rumindhold på 20 liter eller derover."
Er det bare mig eller er det lidt kryptisk formuleret, hvornår "strømmer det ud" og hvornår "siver det ud".
Lad os tage et eksempel: Stensætning vælter og flækker bunden af akvariet uden det springer, og akvariet mister 25-30 L vand i løbet af 30 min. Er det udsivning eller tilfældigt strømmer ud?
Forsikring
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 7
- Postnummer: 8000 Århus C
- Saltvand siden?: 2018
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 8700 Horsens
- Saltvand siden?: 2011
Re: Forsikring
Min erfaring er, at det dækker de ikke. Der skal komme et hul hvor det virkelig strømmer ud.
I Storcenter Nord i Århus var der en lille revne hvor det dryppede ud. Men de ventede til det hele kollapsede og det væltede ud. Antager at det skylles deres forsikring.
I Storcenter Nord i Århus var der en lille revne hvor det dryppede ud. Men de ventede til det hele kollapsede og det væltede ud. Antager at det skylles deres forsikring.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Vil mene at en bund der flækker, er en pludselig udstrømmen af vand. Hvorimod en fuge der bliver utæt, er en sivenJonathan93 skrev:Hej alle!
Jeg har lige et spørgsmål vedrørende udvidet husforsikring fra alm. brand, hvor jeg læser mig frem til følgende under Udstrømning af væsker:
"Vand, olie, kølervæske eller lignende, der tilfældigt strømmer ud (ikke udsivning eller dryp) fra faste installationer, akvarier og andre
Er det bare mig eller er det lidt kryptisk formuleret, hvornår "strømmer det ud" og hvornår "siver det ud".
Lad os tage et eksempel: Stensætning vælter og flækker bunden af akvariet uden det springer, og akvariet mister 25-30 L vand i løbet af 30 min. Er det udsivning eller tilfældigt strømmer ud?
- S1m0n
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Aalborg
Du er i din ret til at spørge forsikrings selvskabet hvordan skaden skal være opstået for at de dækker. Og derefter sige at det var sådan det skete.
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
En af grundene til formuleringen er bla, at der på køleskabe er en beholder til opsamling af kondensvand. Det vand plejer at fordampe pga varmen fra kompressoren. Men sker det ikke, så løber beholderen over og så får man en siveskade. Den er ikke dækket, da beholderen er under 20 liter.Jonathan93 skrev:Hej alle!
Normalt dækker forsikringen pludselige hændelser og det må det eksempel du nævner, med den væltede stensætning siges at være. Så er det egentlig ligegyldigt om det siver eller vælter ud. Du har en pludselig hændelse og akvariet blev skadet NU.
Uanset hvad, så er følgeskaderne gerne dækket under indbo forsikringen. Så kan det være at de ikke vil dække akvariet og indholdet (selvom de egentlig burde gøre det), men eventuelle skader på gulv og møbler dækker indbo forsikringen, for så er det en vandskade.
Jeg har haft et par skader med udsivning pga en hændelse og her har de hver gang dækket følgeskader, affugtning, nyt gulv, nyt inventar, mv.
En ting de hæfter sig meget ved er, at du gør hvad du kan for at begrænse skaden. Det er du forpligtet til. Så opdager du at der strømmer vand ud, så skal du reagere på det, evt tømme akvariet så skaden ikke forværres.
Når vi i arbejdsøjemed har haft vandskader hos kunder, så er det første vi gør, at sikre inventar så det ikke skades yderligere. Så vi flytter alt der kan flyttes til tørre omgivelser.
Det samme gælder når det drejer sig om et skadet akvarie.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;