Carbon?!
- Holst
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Varde
Re: Carbon?!
Rox 0.8
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
- ViggoN
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Saltvand siden?: 2014
Hvor køber du det? Og hvad gør det top choice?Holst skrev:Rox 0.8
- Holst
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
Jeg har bare hørt godt om det og BRSTV har lavet test med forskellige hvor den vandt..
købt mit på Amazon, ellers hør Oceanreef. Det er i webshoppen, bare ikk på lager
købt mit på Amazon, ellers hør Oceanreef. Det er i webshoppen, bare ikk på lager
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 3480 Fredensborg
- Saltvand siden?: 2013
Jeg er skiftet fra Korallenzucht (zeo - de små blå flasker) til Trophic Marine.
Besluttede for måneder siden at dosere så få ting som muligt og få basis på plads, og "de små blå flasker" appellere ikke til Keep It Simple
Valget af TM skyldes primært Lou Ekus (fra TM) og at deres carbon er baseret på tang
Besluttede for måneder siden at dosere så få ting som muligt og få basis på plads, og "de små blå flasker" appellere ikke til Keep It Simple
Valget af TM skyldes primært Lou Ekus (fra TM) og at deres carbon er baseret på tang
- ViggoN
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
Måske et dumt spørgsmål nettet nok kunne svarer på men er Carbon dosering det samme som at smide en pose med sort Carbon i sumpen?
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 3480 Fredensborg
- Saltvand siden?: 2013
Nix.
Super kort forklaring:
Aktivt kul fjerner en del stoffer fra vandet.
Carbon dosering føder bakterier
Super kort forklaring:
- ViggoN
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
Mortenbruun skrev:Nix.
Super kort forklaring:
Ahh okay, i see. Jamen jeg er på jagt efter det bedste aktive kul så vandet står snorlige. Mht. Klarhed. Må lige tjekke BRSTV som bliver anbefalet:)
- Holst
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
Jeg forstod det som aktiv kul du var efter for klart vand osv..
doserer ikke selv carbon til at føde bakterierne..
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Lou Ekus tese er, at koraller er dårlige til at udnytte opløst Po4 fra vandsøjlen. No3 går nemmere, men Po4 er et problem (sikkert derfor at forhøjet Po4 kan give udfordringer. Det ryger sikkert bare til alger og cyano).Mortenbruun skrev:Jeg er skiftet fra Korallenzucht (zeo - de små blå flasker) til Trophic Marine.
Ved at bruge carbon som føde for bakterierne, kan man hjælpe korallerne med optaget af Po4. Man loader så at sige bakterierne med Po4 og No3, da de lever af de næringsstoffer.
Korallerne kan fint spise bakterier og de får så Po4 ind ad den vej. Systemet er smart nok.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
crazy seahorse skrev:Lou Ekus tese er, at koraller er dårlige til at udnytte opløst Po4 fra vandsøjlen. No3 går nemmere, men Po4 er et problem (sikkert derfor at forhøjet Po4 kan give udfordringer. Det ryger sikkert bare til alger og cyano).Mortenbruun skrev:Jeg er skiftet fra Korallenzucht (zeo - de små blå flasker) til Trophic Marine.
Ved at bruge carbon som føde for bakterierne, kan man hjælpe korallerne med optaget af Po4. Man loader så at sige bakterierne med Po4 og No3, da de lever af de næringsstoffer.
Korallerne kan fint spise bakterier og de får så Po4 ind ad den vej. Systemet er smart nok.
Hvordan giver jeg så det i en reaktor eller hvordan ? Det lyder smart men virker det ?
- ViggoN
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
Det var det nu også men altid dejligt at tråden udvides:)Holst skrev:Jeg forstod det som aktiv kul du var efter for klart vand osv..
Det med at tilfører Carbon til at fodre baktier, virker bekendt. Sidste gang jeg havde saltvand brugte jeg Aquaforest pro bio s og np minus som lyder meget som det. Eller er jeg helt gal på den?
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Vodka/sukker/eddike er det nemmeste. Jeg gav engang en halv teskefuld sukker dagligt for at komme en algeopblomstring til livs. Det kostede under 1 krone 
Det handler blot om at tilføje noget organisk kulstof i så simple forbindelser, at bakteriernes enzymer kan nedbryde det. Sukker og alkohol er nemt for bakterier at omsætte. Det bruges i rensningsanlæg.

Det handler blot om at tilføje noget organisk kulstof i så simple forbindelser, at bakteriernes enzymer kan nedbryde det. Sukker og alkohol er nemt for bakterier at omsætte. Det bruges i rensningsanlæg.