luftpumpe/skummer

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
smail k
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2009

luftpumpe/skummer

Indlæg af smail k »

hej..

er ny her på siden, så har ikke meget forstand på det med saltvandsakvarium.

men ville spørge om hvordan skal luftpumpe og skumemr stå i forhold til hinanden?

skal de forbindes direkte med et rør, eller hvordan fungerer det, da jeg er ny forstår jeg ikke meget af det her, så ville sætte pris på en detaljeret forklaring tak :D

hilsen Smail
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5000 Odense C

Re: luftpumpe/skummer

Indlæg af Dan-P »

Ok ser du, en luftpumpe sender et x antal luft ud i timen gennem et lille gummirør ca. 6mm i diameter. Den luftslange går så op til en luftsten som sidder i bunden af skummeren, her bliver alt den luft fra luftpumpen presset ud gennem luftstenen (som er lavet af træ) og bliver til millioner af mikrobobler som på den måde vil skumme vandet :) Håber det var nok men ellers har jeg lige tegnet lidt til dig.
Vedhæftede filer
Unavngivet.JPG
Mit 430L mix reef.

viewtopic.php?f=93&t=59133
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Dan-P »

Hvis du placere luftpumpen over akvariets højde skal du bare forbine pumpen direkte til skummeren. Men hvis du sætter luftpumpen på fx. gulvet skal du have sådan (kan ikke huske hvad de hedder, men spørg den akvariehandler) dims du sætter luftslangen fra pumpen på og på den anden side sætter du skummerslangen på. Denne gør at der kun kan løbe luft/vand den ene vej da din luftpumpe ellers vil lave en hæverteffekt hvis strømmen pludselig går, så på denne måde er du sikret din luftpumpe ikke suger alt vand ud af dit akvarie ved strømsvigt.
Jeg kører selv med denne metoder på mit nano :)
håber det hjalp
Mit 430L mix reef.

smail k
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16

Indlæg af smail k »

Dan-P skrev:Hvis du placere luftpumpen over akvariets højde skal du bare forbine pumpen direkte til skummeren. Men hvis du sætter luftpumpen på fx. gulvet skal du have sådan (kan ikke huske hvad de hedder, men spørg den akvariehandler) dims du sætter luftslangen fra pumpen på og på den anden side sætter du skummerslangen på. Denne gør at der kun kan løbe luft/vand den ene vej da din luftpumpe ellers vil lave en hæverteffekt hvis strømmen pludselig går, så på denne måde er du sikret din luftpumpe ikke suger alt vand ud af dit akvarie ved strømsvigt.
Jeg kører selv med denne metoder på mit nano :)
håber det hjalp

ja men skal begge dele være i vanden eller skal pumpen være uden for vandet eller hvordan foregår det?
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Dan-P »

Luftpumpen skal være uden for akvariet og skummer skal være I akvariet i et overløb :) du kan vist gå ind i min tråd at kigge, men jeg har billeder fra da jeg satte mit op. Linket står under min tekst her, men jeg er nødt til at tage på arb nu :) go dag
Mit 430L mix reef.

smail k
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16

Indlæg af smail k »

Dan-P skrev:Luftpumpen skal være uden for akvariet og skummer skal være I akvariet i et overløb :) du kan vist gå ind i min tråd at kigge, men jeg har billeder fra da jeg satte mit op. Linket står under min tekst her, men jeg er nødt til at tage på arb nu :) go dag

mange tak skal du have
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Inden du gør noget som helst, ville det være lidt rart med et billede af skummer og pumpe...... alternativt et navn og nummer.

Jeg har en følelse af, at det ikke "bare" er en luftpumpe men en vandpumpe med venturi og luftindtag (du nævner vandslange et sted - luftslange er 6mm i diameter og en vandslange er ~20mm) ?

En ren luftpumpe skal ikke i vandet men det skal en vandpumpe med venturi.

/Kim
Sohaven
Copepod
Copepod
Reactions:
3
Postnummer: 7800 Skive

Indlæg af Sohaven »

Er der nogle der ved om man kan bruge denne punpe til sit akvarium? https://highhouse.dk/shop/boyu-fp-350-j ... 2984p.html Jeg kan nemlig hente den i en lokal butik lige her tæt på hvor jeg holder til, så det vil være nemt for mig. Hvis den også kan holde til brug i et saltvands akavirum. Eller er det helt ude i hampen? ;-)

Jeg ved ikke om der er nogle af de andre vandpumper på deres side, der vil være bedre at bruge? https://highhouse.dk/shop/vandpumpe-193c1.html er der nogle der ved om der er nogle bedre alternativer? Det vil som sagt være nemt for mig at kunne gå op i den butik og hente en pumpe da det ligger lige om hjørnet.

Jeg ved ikke rigtig så meget om det hele endnu og vi har ikke en dedikeret butik i Skive til den slags.
Senest rettet af Sohaven ons 9. mar 2022 02:06, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis du køber en komplet skummer burde det give sig selv.
Men allerlettest er det at finde en i dit nærområde og aftale et besøg.
Der er rigtigt mange ting der bliver meget lettere at forstå ved et kig frem for forsøg på at beskrive det
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"