Jeg har i forvejen et 396 l., to 430 l. et 720 l. og et 19 l. ferskvands akvarier kørende...

Tja, jeg har skam snart kørt mange gange langt både til Sjælland og Jylland, for der er kun laaaangt fra Sjælland og Jylland til LOlland og ikke omvendt.... og ikke mindst har jeg snart brugt mange 10.000 kr. Det er den anden vej det er svært, for pt. har jeg et behov for at der kommer en fornuftig, stabil og ikke mindst meget kyndig saltvands m/k for at gennemgå hele min opsætning og system. Og som kan være en slags mentor og støtte..Holst skrev:Det vil give rigtig god mening at køre efter et besøg hos en der har saltvand. Du skal, til den tid, køre langt efter fisk, koraller mm. Alligevel når du skal handle. Så det slipper du nok aldrig for..
Skulle du komme til Vestjylland er du velkommen til at kigge forbi og få inspiration, stille spørgsmål osv.
Hej LeneLene Lestat skrev:Tja, jeg har skam snart kørt mange gange langt både til Sjælland og Jylland, for der er kun laaaangt fra Sjælland og Jylland til LOlland og ikke omvendt.... og ikke mindst har jeg snart brugt mange 10.000 kr. Det er den anden vej det er svært, for pt. har jeg et behov for at der kommer en fornuftig, stabil og ikke mindst meget kyndig saltvands m/k for at gennemgå hele min opsætning og system. Og som kan være en slags mentor og støtte..Holst skrev:Det vil give rigtig god mening at køre efter et besøg hos en der har saltvand. Du skal, til den tid, køre langt efter fisk, koraller mm. Alligevel når du skal handle. Så det slipper du nok aldrig for..
Skulle du komme til Vestjylland er du velkommen til at kigge forbi og få inspiration, stille spørgsmål osv.
Og endvidere er jeg "velsignet" med at en masse folk kontakter mig og vil både hjælpe med dit og dat og lover guld og grønne skove, for til sidst bare at brænde mig totalt af, så jeg ingen gang kan få fat i dem mere.... eller de gider ingen gang melde ud at de ikke vil hjælpe alligevel, så jeg ikke venter forgæves på dem.
For korallerne dør stille en efter en.... og det hele er ja.... ikke specielt sjovt mere, så mit saltvandseventyr er nok mere blevet et saltvands mareridt, hvor jeg hver dag er bange for at det hele ramler helt og alt dør.... bum slut.... men så bliver det jo så bare et farvel til denne meget dyre og ikke mindst svære hobby....
Hvis det kan være en trøst så har vi alle prøvet detLene Lestat skrev:
For korallerne dør stille en efter en.... og det hele er ja.... ikke specielt sjovt mere, så mit saltvandseventyr er nok mere blevet et saltvands mareridt, hvor jeg hver dag er bange for at det hele ramler helt og alt dør.... bum slut.... men så bliver det jo så bare et farvel til denne meget dyre og ikke mindst svære hobby....
+1Carsten skrev:Som Holst skriver, har du fået lavet en ICP test???
Selv ganske små mængder af et eller andet, kan få det hele til at vælte. Ikke sådanlige pludseligt, men over tid.
Undskyld jeg bliver spids, men så er det altså også lidt selvforskyldt.Lene Lestat skrev:Jo jo, jeg kan da godt prøve at lægge billeder op og give info. Det har jeg prøvet i diverse grupper efterhånden, problemet er jo så bare at jeg får 117 modsat rettede svar og hvordan så med at sortere, for hvem VED virkelig noget og hvem TROR de ved noget?
At få modsatrettede svar er måske bare et udtryk for, at der er forskellige måder at holde saltvand på. Der er en række forskellige metoder til fjernelse af næring - bl.a. Berlinmetoden, deep sand bed (DSB), algal turf scrubbers (ATS) og brug af makroalger/mangrovetræer, foruden direkte binding af næringsstoffer ved brug af Rowaphos, Zeovit, etc. Dertil kommer filtersystemer som f.eks. nitratfilter. Og selvfølgelig skummer. Alle metoder virker, men man må gøre op med sig selv hvor megen plads man har og hvormeget teknikken må koste. Og hvor besværlig hver metode er. Hvis jeg selv havde pladsen, ville jeg droppe skummer og reaktorer med Rowaphos og Zeovit og nøjes med et 1.000 L sump med DSB og makroalger - som er den måde, naturen fjerner næring.Lene Lestat skrev:Jo jo, jeg kan da godt prøve at lægge billeder op og give info. Det har jeg prøvet i diverse grupper efterhånden, problemet er jo så bare at jeg får 117 modsat rettede svar og hvordan så med at sortere, for hvem VED virkelig noget og hvem TROR de ved noget?
Jeg syntes du skal tage alle de venlige sjæle i tråden påLene Lestat skrev:Først stor tak til alle jer som tilbyder jeres hjælp her i gruppen og så en stor undskyld til alle jer, som jeg åbenbart ubevist har ignoreret på Facebook. For det er jeg sgu ked af, da jeg prøver at være et ordentligt menneske, som for det meste også skriver pft i mine starttråde, når jeg har spurgt om noget.
Jeg må se at få bestilt en icp test.