Flydende ammoniak?
- MostlyScoobi
- Søstjerne
- Reactions:
- 3
- Postnummer: 5300 Kerteminde
- Saltvand siden?: 2020
- Geografisk sted: Denmark
Flydende ammoniak?
Jeg har lige sat et saltvandsakvarie op, og jeg er nu nået til det punkt hvor jeg skal have mit akvarie igennem nitrit cyklussen jeg vil rigtig gerne bruge noget flydende ammoniak til at starte den med i stedet for fiskemad, men jeg kan ikke finde nogle steder i Danmark der sælger flydende ammoniak til akvarier. Er der nogen der kender til nogen der sælger det? tak!
Sendt fra 29 cu. ft. Smart BESPOKE 4-Door Flex™ Refrigerator with Customizable Panel Colors in Navy Glass
-
- Foxface
- Reactions:
- 5
- Postnummer: 3200 Helsinge
- Saltvand siden?: 2018
- Geografisk sted: Helsinge
Re: Flydende ammoniak?
Hvilket fordele er der ved at gøre det på den måde ? 

-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 8
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2017
Den grønne ferskvandsgødning fra Tropica indeholder ammoniak, og vil være en god næringsbooster til opstart. Især hvis det er rene tørlagte sten der ikke har noget der skal rådne. 

Tropic Marins danske repræsentant.
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Salmiakspiritus indeholder Ammonium.
Jeg ved det fordi jeg har nogle meget grådige planter (Brugmansia/Engletrompeter) og de kan godt komme i underskud af kvælstof.
Almindelig NPK gødning indeholder ikke nok N, hvis planterne er kommet i underskud. Derfor kan man tilføre salmiakspiritus som kvælstof kilde.
Salmiakspiritus består af ammoniumklorid og vand (og sikkert også nogle andre fyldstoffer). Der er ingen spiritus i, salmiakspiritus er bare et kaldenavn.
Dossering skal man være varsom med. Salmiakspiritus fås typisk i en 8% opløsning og en 25% opløsning kaldet tredobbelt salmiakspiritus.
Det anbefales at man bruger 1/2 spiseskefuld (en hættefuld) til 10L vand. Det gælder for 25% opløsningen. Har man en 8% opløsning, er det 3 hættefulde til 10L vand.
Men det er til den type planter jeg har.
Kan man så anvende det i vores rev, sikkert/muligvis. Men man skal være umådelig forsigtig med dosseringen. Jeg ville aldrig anbefale det til nogen og vil ikke selv bruge det.
Man KUNNE så købe ammoniumklorid og lave en opløsning af det. Så har man rene varer. Men så er man virkelig ude i gætværk, hvad dosseringen angår.
Jeg ville end ikke overveje det og slet ikke under opstart. Her kører det jo af sig selv, hvis man putter et par levende sten i. Så får man ammonium ind ganske gratis og farefrit, via nitrogencyklussen.
Jeg husker, at nogle reefere indkøbte nitrat og sikert også Ammonium for nogle år siden. Det var før vi kunne købe de produkter vi bruger i dag.
Når man ikke er kemiker, biolog eller på anden måde har en professionel tiltang til det, så kan man komme ret galt afsted. Der var flere som mistede en del levende.
Jeg ved det fordi jeg har nogle meget grådige planter (Brugmansia/Engletrompeter) og de kan godt komme i underskud af kvælstof.
Almindelig NPK gødning indeholder ikke nok N, hvis planterne er kommet i underskud. Derfor kan man tilføre salmiakspiritus som kvælstof kilde.
Salmiakspiritus består af ammoniumklorid og vand (og sikkert også nogle andre fyldstoffer). Der er ingen spiritus i, salmiakspiritus er bare et kaldenavn.
Dossering skal man være varsom med. Salmiakspiritus fås typisk i en 8% opløsning og en 25% opløsning kaldet tredobbelt salmiakspiritus.
Det anbefales at man bruger 1/2 spiseskefuld (en hættefuld) til 10L vand. Det gælder for 25% opløsningen. Har man en 8% opløsning, er det 3 hættefulde til 10L vand.
Men det er til den type planter jeg har.
Kan man så anvende det i vores rev, sikkert/muligvis. Men man skal være umådelig forsigtig med dosseringen. Jeg ville aldrig anbefale det til nogen og vil ikke selv bruge det.
Man KUNNE så købe ammoniumklorid og lave en opløsning af det. Så har man rene varer. Men så er man virkelig ude i gætværk, hvad dosseringen angår.
Jeg ville end ikke overveje det og slet ikke under opstart. Her kører det jo af sig selv, hvis man putter et par levende sten i. Så får man ammonium ind ganske gratis og farefrit, via nitrogencyklussen.
Jeg husker, at nogle reefere indkøbte nitrat og sikert også Ammonium for nogle år siden. Det var før vi kunne købe de produkter vi bruger i dag.
Når man ikke er kemiker, biolog eller på anden måde har en professionel tiltang til det, så kan man komme ret galt afsted. Der var flere som mistede en del levende.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3060 Espergærde
- Saltvand siden?: 1995
- Geografisk sted: København
Hvis du kommer forbi Nordsjælland har jeg en flaske Dr. Tims ammonium klorid du må få 
https://store.drtimsaquatics.com/Ammoni ... cling.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh
Jesper

https://store.drtimsaquatics.com/Ammoni ... cling.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh
Jesper
- MostlyScoobi
- Søstjerne
- Reactions:
- 3
aaaah! har lige præcis kigget efter den der! men har ikke fundet nogen der solgte det her i danmark. Jeg vil super gerne lige komme forbi en dag jeg er i KBH ik? og hente flasken. Jeg kan ikke lige pt men har du et sted jeg kan sende en besked direkte til dig når jeg har mulighed for det? og hvor meget vil du have for flasken? tak!Wille skrev:Hvis du kommer forbi Nordsjælland har jeg en flaske Dr. Tims ammonium klorid du må få
Mvh
Jesper

Sendt fra 29 cu. ft. Smart BESPOKE 4-Door Flex™ Refrigerator with Customizable Panel Colors in Navy Glass
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3060 Espergærde
- Saltvand siden?: 1995
- Geografisk sted: København
Hej Igen,
Du siger bare til.
Jeg skal skam ikke have noget
Skulle ikke bruge så meget under min sidste opstart og den ligger bare og venter på at blive brugt.
Du siger bare til.

Skulle ikke bruge så meget under min sidste opstart og den ligger bare og venter på at blive brugt.
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Jeg har svært ved at se pointen med at tilsætte ammoniak/ammonium. Det er et uorganisk næringsstof for alger. Er det for at fremme algevæksten?
Hvis det er denitrifikation, du vil fremme, bør du i stedet tilsætte organisk bundet kulstof - eksempelvis sukker, eddike og/eller vodka. I et normalt belastet saltvandsakvarium er organisk kulstof den begrænsende faktor for denitrifikationen.
Hvis det er denitrifikation, du vil fremme, bør du i stedet tilsætte organisk bundet kulstof - eksempelvis sukker, eddike og/eller vodka. I et normalt belastet saltvandsakvarium er organisk kulstof den begrænsende faktor for denitrifikationen.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 8
En gang til for prins Knud...nbd skrev:Jeg har svært ved at se pointen med at tilsætte ammoniak/ammonium. Det er et uorganisk næringsstof for alger. Er det for at fremme algevæksten?
Bakterier assimilerer og bruger nitrogen til vækst. Det kan være fra ammoniak og det kan være fra nitrat og endda nitrit.
Så han fodrer bakterierne med ammoniak, så de prolifererer, og så kan akvariet omdanne giftig ammoniak/ium til harmløse substanser eller biomasse.
- MostlyScoobi
- Søstjerne
- Reactions:
- 3
Har du evt. Mulighed for at sende den med posten? Så kan jeg betale for fragten og det. Det er nemlig lidt svært for mig at komme derhend da jeg er under 18 så jeg har ikke kørekort, og jeg er lidt usikker med offentlig transport der skal så langt. Håber det er okWille skrev:Hej Igen,
Du siger bare til.

- MostlyScoobi
- Søstjerne
- Reactions:
- 3
Hvis man tilføjer ammoniak direkte kan man bedre styre hvor meget der kommer i. Det gør også processen lidt hurtigere end hvis man bruger fiskemad da det skal ligge i vandet lidt, og så sviner det mindre.Dan89 skrev:Hvilket fordele er der ved at gøre det på den måde ?
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Enig. Men du overser at kvælstof er vigtig for algers vækst. I marine miljøer er der en stadig konkurrence mellem alger og bakterier om uorganiske kvælstofforbindelser. Så ja - der kommer flere bakterier. Men der kommer også flere alger.SamuelChristensen skrev: En gang til for prins Knud...
Bakterier assimilerer og bruger nitrogen til vækst. Det kan være fra ammoniak og det kan være fra nitrat og endda nitrit.
Så han fodrer bakterierne med ammoniak, så de prolifererer, og så kan akvariet omdanne giftig ammoniak/ium til harmløse substanser eller biomasse.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 8
Nej det overser jeg ikke. Du kan jo bruge det argument til alt vi gør?nbd skrev:Enig. Men du overser at kvælstof er vigtig for algers vækst. I marine miljøer er der en stadig konkurrence mellem alger og bakterier om uorganiske kvælstofforbindelser. Så ja - der kommer flere bakterier. Men der kommer også flere alger.SamuelChristensen skrev: En gang til for prins Knud...
-Hvorfor sætter du lys på? For at dyrke alger?
-Hvorfor har du vand i akvariet? Der vokser alger i vand jo...
-Hvorfor fodrer du dine fisk? Deres affald er næring til alger.
-Hvorfor ilter du vandet? Algerne skal jo bruge ilt til respiration om natten.