"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Postevand i akvariet

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
RasmusAaby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 104
Tilmeldt: lør 16. jul 2011 22:42
12
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Ølstykke

Postevand i akvariet

Indlæg af RasmusAaby »

Hej med jer,
Jeg ville høre om der er nogle der har held med at bruge postevand i akvariet, i stedet for at bruge et osmoseanlæg.
Jeg kender godt til fordelene ved osmoseanlæg og brugte det i mit sidste akvarie, men har overvejet at prøve uden.

Kom gerne med jeres erfaringer :biggrin:
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Postevand i akvariet

Indlæg af nbd »

Jeg har brugt postevand i 13 år :GO
Brugeravatar
RasmusAaby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 104
Tilmeldt: lør 16. jul 2011 22:42
12
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Postevand i akvariet

Indlæg af RasmusAaby »

Super fedt!
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3612
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Postevand i akvariet

Indlæg af Tykki »

Men du er ikke Københavner, og dit vand er ikk lort, og du er ligeglad med sps
Brugeravatar
RasmusAaby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 104
Tilmeldt: lør 16. jul 2011 22:42
12
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Postevand i akvariet

Indlæg af RasmusAaby »

Ja, jeg har læst mig til at den bliver svær som Københavner
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3612
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Postevand i akvariet

Indlæg af Tykki »

Gør det ikke! Det bliver en lang og sej kamp at rette det op igen, og det er egne erfaringer jeg deler ud af her. Det er så lille en del af hobbyen at lave rent vand så bliv ved med det.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Postevand i akvariet

Indlæg af PoulD »

Tror nu heller ikke det i den forbindelse er en udpræget fordel at bo udenfor københavn. Hvis ikke Paul Bergsøe, Cheminova eller et utal af lign industrier har fyldt undergrunden med bly, kviksølv og andre giftige sager, eller staten har nedgravet nogle millioner døde mink, så skal der nok være en enkelt landmand eller 1000 der har gjort drikkevands-boringerne til noget der i saltvandsakvarie sammenhæng nærmest må betegnes som gylle tanke
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: Postevand i akvariet

Indlæg af Barner »

I princippet kan det sagtens virke. det ville måske være en idé af få lavet en analyse inden du bruger det. Du ved ikke hvad dit vand indeholder! måske er det fint, måske ikke.
Men nemmere af undgå en forgæves opstart, ved at sikre at vandkvaliteten er i orden.
kilnakorr
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: man 2. nov 2020 15:27
3
Postnummer: 3500 Værløse
Saltvand siden?: 2020

Re: Postevand i akvariet

Indlæg af kilnakorr »

Når man generelt kigger på analyserne af drikkevandet, er der ikke meget 'lort' i. Hverken pesticider eller andet vi ikke vil have i baljen.
Tjek hvad der i vandet hvor du bor på:

https://www.geus.dk/produkter-ydelser-o ... e-jupiter/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dog er der nogen tests der sjældent testes for da det ikke er relevant (PO4 for eksempel).
Jeg tænker det sikkert er muligt, men personligt tør jeg ikke. Man ved aldrig, hvornår der lige sniger sig lidt andet i grundet fejl på vandværket.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 538
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Postevand i akvariet

Indlæg af MortenL »

I Århus har jeg oplevet at PO4 har svinget, det højeste jeg har målt var 0,07 ppm, men stadigvæk højere end vi gerne vil har i vores SPS baljer.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Amazonas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: ons 10. jan 2018 19:46
6
Postnummer: 5500 Middelfart
Saltvand siden?: 2010

Re: Postevand i akvariet

Indlæg af Amazonas »

I Strib (middelfart) løber der blødt vand ud af det der kommer ud af hanen...
https://www.stribvand.dk/Portals/230/St ... rojekt.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Postevand i akvariet

Indlæg af Carsten »

kilnakorr skrev:Når man generelt kigger på analyserne af drikkevandet, er der ikke meget 'lort' i. Hverken pesticider eller andet vi ikke vil have i baljen.
Tjek hvad der i vandet hvor du bor på:

https://www.geus.dk/produkter-ydelser-o ... e-jupiter/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dog er der nogen tests der sjældent testes for da det ikke er relevant (PO4 for eksempel).
Jeg tænker det sikkert er muligt, men personligt tør jeg ikke. Man ved aldrig, hvornår der lige sniger sig lidt andet i grundet fejl på vandværket.
Nu er der jo en del mere i vandet, end der måles for.
Så selv de steder hvor det er blødt vand, ville jeg aldrig buge det direkte fra hanen.
Mindst gennem et resinfilter
Amazonas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: ons 10. jan 2018 19:46
6
Postnummer: 5500 Middelfart
Saltvand siden?: 2010

Re: Postevand i akvariet

Indlæg af Amazonas »

Carsten skrev:
kilnakorr skrev:Når man generelt kigger på analyserne af drikkevandet, er der ikke meget 'lort' i. Hverken pesticider eller andet vi ikke vil have i baljen.
Tjek hvad der i vandet hvor du bor på:

https://www.geus.dk/produkter-ydelser-o ... e-jupiter/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dog er der nogen tests der sjældent testes for da det ikke er relevant (PO4 for eksempel).
Jeg tænker det sikkert er muligt, men personligt tør jeg ikke. Man ved aldrig, hvornår der lige sniger sig lidt andet i grundet fejl på vandværket.
Nu er der jo en del mere i vandet, end der måles for.
Så selv de steder hvor det er blødt vand, ville jeg aldrig buge det direkte fra hanen.
Mindst gennem et resinfilter
Helt enig
men det bliver noget lettere hvis det som udgangspunk er blødt fra starten...
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
6
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: Postevand i akvariet

Indlæg af NielsChr »

jeg skifter ca 5-10% om ugen (når jeg er flittig) og i andre dovne perioder går der en måned.... mine salt/temperatur værdier svinger som vinden blæser - desværre.
jeg bruger en blanding af dels destilleret vand, og postevand (kbh) - typisk bruger jeg postevand til efterfylding og primært destilleret når jeg skifter.

tilsyneladende fungere det godt, mine fisk, koraler og muslinger ser ud til at trives. en overgang blandede jeg ikke poste vand i, men syntes at mine sps mistrivedes - de blomstrede op da jeg begyndte med postevandet.
sps har jeg dog ikke længere da akvariet i en periode stod i et uopvarmet værelse en vinter...,det kunne de ikke lide...
muslinger er nu godt og vel 3 år gamle og er ikke til at slå ud.

desværre er interessen faldende, så står ikke så super skarpt som det har gjort. sælger nok inden for få dage....
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"