ETISK DILLEMA..? Død koral som deco
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
ETISK DILLEMA..? Død koral som deco
Har denne koral jeg har haft fra helt lille.
Spørgsmålet..... Jeg skal bruge et dødt koral skelet, eller flere, som noget af mit aquascape i V.2. af mit stuerev. Kan jeg tillade mig at slå denne ihjel og bruge den, eller skal jeg gå ud og købe et dødt skelet hos en forhandler til maaaange penge?
Det er en af de meget nemme koraller, såh jeg har ikke selv så mange kvaler ved at gøre det, men hvad synes du i disse tider hvor greate barrier reef og andre rev lider??? (husk jeg skal bruge noget luftigt m "koralstruktur" som indretning, så skal evt ud og købe....... )
Har du andre SMARTE ideer, så jeg ikke skal "koge" den her koral?
Hvis jeg nu beslutter mig for at gøre det, hvordan skal jeg så gøre det smartest, så der ikke sidder dødt væv på den når den skal bruges i "den nye balje"....
Den måler ca 40X30 cm.
Hilsen Charlie
Spørgsmålet..... Jeg skal bruge et dødt koral skelet, eller flere, som noget af mit aquascape i V.2. af mit stuerev. Kan jeg tillade mig at slå denne ihjel og bruge den, eller skal jeg gå ud og købe et dødt skelet hos en forhandler til maaaange penge?
Det er en af de meget nemme koraller, såh jeg har ikke selv så mange kvaler ved at gøre det, men hvad synes du i disse tider hvor greate barrier reef og andre rev lider??? (husk jeg skal bruge noget luftigt m "koralstruktur" som indretning, så skal evt ud og købe....... )
Har du andre SMARTE ideer, så jeg ikke skal "koge" den her koral?
Hvis jeg nu beslutter mig for at gøre det, hvordan skal jeg så gøre det smartest, så der ikke sidder dødt væv på den når den skal bruges i "den nye balje"....
Den måler ca 40X30 cm.
Hilsen Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: ETISK DILLEMA..? Død koral som deco
En så stor og flot koral, vil sgu være synd med synd på, at ombringe!!!
Find et dødt skelet et eller andet sted, og sælge den der, evt. i flere mindre stykker
Når du finder dit skelet et sted, så kom det i en opløsning af brintoverilte og vand. Det fjerner det døde indtøret væv. Evt. en klorin bad i stedet for
Find et dødt skelet et eller andet sted, og sælge den der, evt. i flere mindre stykker
Når du finder dit skelet et sted, så kom det i en opløsning af brintoverilte og vand. Det fjerner det døde indtøret væv. Evt. en klorin bad i stedet for
-
- Foxface
- Reactions:
- 6
- Postnummer: 4760 Vordingborg
- Saltvand siden?: 2009
Hvis du alligevel skal slå den ihjel, så vil jeg da gerne komme og hente et stykke af den først
Mit umiddelbare bud er bare at sætte den over vand i en uges tid, hvorefter du så kan spulle den under bruseren for skidt og møg

Mit umiddelbare bud er bare at sætte den over vand i en uges tid, hvorefter du så kan spulle den under bruseren for skidt og møg

- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
En så stor og flot koloni er dælme da synd at slå ihjel... eller brække i stykker for den sags skyld!
Hvad med at smide den ind til den blå planet?
Er sikker på at Thomas gerne vil han den i koralrevsakvariet
Hvad med at smide den ind til den blå planet?
Er sikker på at Thomas gerne vil han den i koralrevsakvariet

Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Tak for inputs og jeres holdninger. Carsten, hvor får jeg fat i et skelet i den størrelse og hvad tænker du det koster?
Mads. Der kommer masser af stumper af div sps når jeg skal tømme og rydde op i baljen, så er du velkommen.
Bo, har skrevet til Thomas, han lovede at hører derinde og vende tilbage... Men det får jeg jo ikke en stor død koral af, jeg kan bruge i min aquascape? Så har du nogle ideer til dette?
Mads. Der kommer masser af stumper af div sps når jeg skal tømme og rydde op i baljen, så er du velkommen.
Bo, har skrevet til Thomas, han lovede at hører derinde og vende tilbage... Men det får jeg jo ikke en stor død koral af, jeg kan bruge i min aquascape? Så har du nogle ideer til dette?
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Eneste sted jeg kan komme på må være planteimporten. Hvis de da har nogle tilbage.
Pris har jeg ingen idé om
Det kunne jo være at Thomas, havde et skelet stående derinde.
De havde jo ikke stort held med koraller da de åbnede
Pris har jeg ingen idé om
Det kunne jo være at Thomas, havde et skelet stående derinde.
De havde jo ikke stort held med koraller da de åbnede
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
De har dem stående store og døde i planteimporten! Kom ind til kaffe og gå lige over Enghavevej ! Så klare du hygge og handel på en gang
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Og husk at gem en lille bid hvis du alligevel slagter den ( til lille mig )
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Du er sgu da aldrig hjemme gamle dreng!Tykki skrev:De har dem stående store og døde i planteimporten! Kom ind til kaffe og gå lige over Enghavevej ! Så klare du hygge og handel på en gang

Har lige set på deres hjemmeside, der er kun små plastic rædsler i mærkelige farver

-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
NIXTykki skrev:Og husk at gem en lille bid hvis du alligevel slagter den ( til lille mig )

- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Ud fra billedet ligner det en Seriatopora og så er det formentlig kun den ydre skal der er levende. Resten er dødt i forvejen.
Hvis du endelig vil gøre noget ved det, så kan du klippe det yderste lag af og finde nogle newbies der godt vil have lidt at starte på og så forære det væk.
Når det er sagt, så kan de være ret porøse i skelettet. Så den kan nok ikke bære den store vægt, afhængigt af hvad du har planer om den skal bære selvfølgelig.
Jeg har tit brugt døde koraller som fundament. Bare ladet dem stå og så sat andre koraller oven på. Det er naturens orden.
Nogle gange, så kommer den igen. Er der en smule liv tilbage, så vil den vokse ud fra det. Har en grøn hyacinthus der var helt død, troede jeg. Havde sat andet oven på, men så tittede den frem igen. Så det kan godt ske, men selvfølgelig ikke hvis du har kogt den.
Hvis du endelig vil gøre noget ved det, så kan du klippe det yderste lag af og finde nogle newbies der godt vil have lidt at starte på og så forære det væk.
Når det er sagt, så kan de være ret porøse i skelettet. Så den kan nok ikke bære den store vægt, afhængigt af hvad du har planer om den skal bære selvfølgelig.
Jeg har tit brugt døde koraller som fundament. Bare ladet dem stå og så sat andre koraller oven på. Det er naturens orden.
Nogle gange, så kommer den igen. Er der en smule liv tilbage, så vil den vokse ud fra det. Har en grøn hyacinthus der var helt død, troede jeg. Havde sat andet oven på, men så tittede den frem igen. Så det kan godt ske, men selvfølgelig ikke hvis du har kogt den.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Hej Charlie,
Jeg synes nu også, at det ville være rigtig synd
, at han har jo flere døde koraller-skeletter liggende, så måske han ville sælge sine til en billig pris, eller donere, dem til dig, hvis de alligevel skal smides ud 
Jeg synes nu også, at det ville være rigtig synd

Da jeg læser din tråd, kommer jeg til at tænke på Thomas fra Stockholm, som desværre har en del koraldødcharlie saltvand skrev:Men det får jeg jo ikke en stor død koral af, jeg kan bruge i min aquascape? Så har du nogle ideer til dette?

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
-
- Foxface
- Reactions:
- 5
- Postnummer: 3200 Helsinge
- Saltvand siden?: 2018
- Geografisk sted: Helsinge
Hvor vigtig er størrelsen? Der er et på dba på noget der ligner 20x20 cm til 200kroner..måske det er sjovere end at dræbe sådan en kæmpe koral? 

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Dan89 skrev:Hvor vigtig er størrelsen? Der er et på dba på noget der ligner 20x20 cm til 200kroner..måske det er sjovere end at dræbe sådan en kæmpe koral?
Kiggede også på DBA, og der er noget som helt utroligt ligner en død A. palmata, men synes den var beskrevet som større
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 7
- Postnummer: 3460 Birkerød
- Saltvand siden?: 2007
Jeg bytter da gerne med disse døde. Så er du fri for at slå ihjel (det 5te bud) 
Men de har umiddelbart en mere flad form end din.
Min målepind blev vist ikke lagt så hensigtsmæssig med den store er 35*25cm (b*d)
mvh henrik

Men de har umiddelbart en mere flad form end din.
Min målepind blev vist ikke lagt så hensigtsmæssig med den store er 35*25cm (b*d)
mvh henrik
-
- Foxface
- Reactions:
- 6
- Postnummer: 4760 Vordingborg
Charlie: Jeg kommer da gerne og rydder lidt op i dine stumper som der må komme, du kan bare skrive når det er tid, også finder vi ud af prisen 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Hej igen rødder
Har aftalt m den blå at de kommer derind, skal nok knække nogle stumper af (det kommer helt sikkert til at ske, når det hele skal skilles af) til de af jer der er værdigt trængende
Jeg får så lidt døde stumper retur. Jeg tager også ind og lurer i planteimporten, jeg skal bruge ret mange døde grene til opbygning af den nye aquascape.
TAK for jeres inputs! Det er jo fantastisk med jer herinde

Har aftalt m den blå at de kommer derind, skal nok knække nogle stumper af (det kommer helt sikkert til at ske, når det hele skal skilles af) til de af jer der er værdigt trængende

Jeg får så lidt døde stumper retur. Jeg tager også ind og lurer i planteimporten, jeg skal bruge ret mange døde grene til opbygning af den nye aquascape.
TAK for jeres inputs! Det er jo fantastisk med jer herinde

- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Aqua scape med døde koraller? Jeg har noget Faxekalk du må få. Det bliver rent 80'er retro 

- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Det har jeg faktisk også. Noget af det ser ud som Tubipora, med piber og trommer (altså ikke trommer, lod mig rive med) Dog med piber.nbd skrev:Aqua scape med døde koraller? Jeg har noget Faxekalk du må få. Det bliver rent 80'er retro
De ligger i haven, du kan bare komme og kigge.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2860 Søborg
- Saltvand siden?: 2012
- Geografisk sted: 2860 Søbog
Har en kasse ruer mega flotte hvide med lille striber vi kan bytte til levende koral ???