For lavt nitrat

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
5
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

For lavt nitrat

Indlæg af Capoth »

Vil lige høre om andre skulle have samme problem med deres reef som jeg.

Jeg kan simpelthen ikke få mit nitrat til at stige. Kan max få den op på 0,25ppm og går hurtig i 0 igen. PO4 ligger mere eller mindre konstant på 0,02-0,04.

Vil lige høre om i har noget forslag til at afhjælpe det
Edit- PT Slukket for min skummer 12 timer dagligt
Seniorreefer
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: For lavt nitrat

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg tilsætter dagligt, for at holde det på den værdi jeg gerne vil have.
Det fungerer fint. Regulerer det efter min ugentlige test.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
5

Indlæg af Capoth »

crazy seahorse skrev:Jeg tilsætter dagligt, for at holde det på den værdi jeg gerne vil have.
Godt råd. Jeg må indrømme jeg selv har overvejet dette. Har en liter til at stå af det.

Ved du hvor man kan købe NaNO3(NatriumNitrat) i poser
Seniorreefer
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg havde samme problem. Tilsatte nitrat i pæne mængder. Havde så lidt, at der stort intet udslag kom på en test. Tilsatte nitraten, og 30 minutter senere, var det ædt op! Væk var det i hvert fald. Jeg havde en stor sump fyldt med 80 kilo sten i. Da jeg begyndte at fjerne de sten, begyndte nitraten at stige til målbare niveauer. Fjernede alle stenene og sumpen, og problemet var væk.
Så formange levende sten kan godt være et problem, med mindre du har mange fisk og fodrer meget

Natriumnitrat: https://shop.skolebutik.dk/shop/natrium ... 7020p.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
5

Indlæg af Capoth »

Carsten skrev:Jeg havde samme problem. Tilsatte nitrat i pæne mængder. Havde så lidt, at der stort intet udslag kom på en test. Tilsatte nitraten, og 30 minutter senere, var det ædt op! Væk var det i hvert fald. Jeg havde en stor sump fyldt med 80 kilo sten i. Da jeg begyndte at fjerne de sten, begyndte nitraten at stige til målbare niveauer. Fjernede alle stenene og sumpen, og problemet var væk.
Så formange levende sten kan godt være et problem, med mindre du har mange fisk og fodrer meget

Natriumnitrat: https://shop.skolebutik.dk/shop/natrium ... 7020p.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tusind tak for dit input Carsten.

Ja jeg har faktisk prøvet at tilføje Nitrat. Troede bare jeg havde gjordt noget galt. Prøvede at tilsætte opløsningen efter forskrifter til 2ppm Nitrat. Næste dag målte jeg igen og den var 0 ppm igen
Seniorreefer
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Jeg har efterhånden helt droppet at stræbe efter bestemte værdier i Po4 og No3, simpelhen fordi et velkørende system holder vandet rent og blot tilpasser sig belastningen...
Istedet sørger jeg for at fodre mine fisk godt og tilsætte koralfoder dagligt- jeg oplever ikke forskel i vækst og farver ift om jeg har målbar næring eller ej, så længe jeg sørger for at fodre korallerne.
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Capoth skrev:
crazy seahorse skrev:Jeg tilsætter dagligt, for at holde det på den værdi jeg gerne vil have.
Godt råd. Jeg må indrømme jeg selv har overvejet dette. Har en liter til at stå af det.

Det er længe siden jeg undersøgte det. Så desværre har jeg ikke på stående fod et link til en forhandler af det.
Så vidt jeg husker, så fandt jeg det hos nogle der solgte gødning til planter. Synes det blev for bøvlet, så jeg droppede det igen. (Kan nok finde de links, hvis du vil have dem)
Jeg bruger nogle af de færdige produkter, fra en Hollandsk producent. De fungerer fint for mig - og så kan jeg godt lide hans filosofi, men det er en anden snak.

Det er normalt at der skal tilsættes en del, før det giver udslag for alvor. Det oplevede jeg selv.
Der er nogle nicher der skal fyldes op først og så afhænger det også af ens systems eksport af næringsstoffer, som Carsten også er inde på med hans LS.
Du skriver ikke hvorfor du gerne vil have din No3 op. For det er væsentligt at vide. Har man et fish only akvarie, så er det måske ikke så nødvendigt at få målbar No3.
Mangler man derimod farver på ens sps, så kan det være en god ide. Men det gør det ikke alene. Så det er vigtigt at vide hvad du ønsker med den No3?
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
5

Indlæg af Capoth »

crazy seahorse skrev:
Capoth skrev:

Det er længe siden jeg undersøgte det. Så desværre har jeg ikke på stående fod et link til en forhandler af det.
Så vidt jeg husker, så fandt jeg det hos nogle der solgte gødning til planter. Synes det blev for bøvlet, så jeg droppede det igen. (Kan nok finde de links, hvis du vil have dem)
Jeg bruger nogle af de færdige produkter, fra en Hollandsk producent. De fungerer fint for mig - og så kan jeg godt lide hans filosofi, men det er en anden snak.

Det er normalt at der skal tilsættes en del, før det giver udslag for alvor. Det oplevede jeg selv.
Der er nogle nicher der skal fyldes op først og så afhænger det også af ens systems eksport af næringsstoffer, som Carsten også er inde på med hans LS.
Du skriver ikke hvorfor du gerne vil have din No3 op. For det er væsentligt at vide. Har man et fish only akvarie, så er det måske ikke så nødvendigt at få målbar No3.
Mangler man derimod farver på ens sps, så kan det være en god ide. Men det gør det ikke alene. Så det er vigtigt at vide hvad du ønsker med den No3?
Det er selvfølgelig et ungt system jeg har, men jeg har masser af vækst på mine sps. Det som bekymre mig, er at have så lavt NO3 over lang periode(Se fig.1) pludselig ikke har NO3 i systemet, især hvis jeg ikke er hjemme i en periode. Har dog læst på R2R at lav næring + Høj KH giver SPS vækst og højer næring og lavere KH skulle give farve
Fig.01
Nitrat-Month View
Nitrat-Month View
Seniorreefer
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Capoth skrev: Det er selvfølgelig et ungt system jeg har, men jeg har masser af vækst på mine sps. Det som bekymre mig, er at have så lavt NO3 over lang periode(Se fig.1) pludselig ikke har NO3 i systemet, især hvis jeg ikke er hjemme i en periode. Har dog læst på R2R at lav næring + Høj KH giver SPS vækst og højer næring og lavere KH skulle give farve
Fig.01
Nitrat.jpg
Det er, ret forenklet, rigtigt nok. Men der ligger mere i det. For når du hæver din Kh, så vil du opleve større vækst - men det fungerer kun, hvis næringen følger med. Der er altid en begrænsende faktor og det er i tilfældet, høj Kh + lav næring, den lave næring. Har du høj vækst og lav næring, kan du risikere at få "burnt tips" eller skrøbelige vækstspidser.
Det sker fordi skelettet vokser, men der er ingen næring til korallen.
Have planter, som jeg godt synes vi kan sammenligne vores koraller med, kan ikke leve af vand og lys alene. De skal have lidt næring/gødning en gang i mellem. Gartnere og entusiaster har lidt gødning i vandet ved hver vanding. Ellers kan man få man gule blade og en ranglet vækst.
Det er det man kan risikere hos vores koraller også. Skelettet vokser, men vævet kan ikke følge med pga manglende næring. Så bliver det for tyndt.

Men det er en kamp på tålmodigheden at få det reguleret ind. Det tog mig ca 6 mdr at få det på plads og få en fornemmelse af funktionerne. Det er ikke svært, men det kræver dedikation og tålmodighed. Der skal måles - meget. Og det skal ske efter en fast plan. Når det er på plads, så går det næsten af sig selv. Det er ikke så kompliceret som det lyder.
Hvis man VIL det, så starter man med No3 og Po4. Når de er der, så er det Jod. Så kommer Strontium, Fluor og de små sporstoffer. Det koster lidt i ICP test, men pludselig er den der og så har man vand som ens koraller vil elske og GBR vil misunde en - næsten.

charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Hvis der ikke var så langt for dig kunne du komme her og hente vand med MASSER af No3 i :beer:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
5

Indlæg af Capoth »

charlie saltvand skrev:Hvis der ikke var så langt for dig kunne du komme her og hente vand med MASSER af No3 i :beer:
:wink:
Seniorreefer
ceslsalt
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
10
Postnummer: 2700 Brønshøj

Indlæg af ceslsalt »

Hej cap. En for stor skummer udpiner den naturlige ballance , og kan gøre det svært at justere ballancen på kort sigt. Et refugium er løsningen, der til dels kompencere en for skummers virke og tilføre et mere ballanceret miljø.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"