Efter at have læst meget herinde, vil jeg nu beskrive hvor langt jeg er kommet med setup af mit første saltvandsakvarium. Jeg har således lært meget ved at læse på nettet, og også fået god hjælp af Nils fra Klovnfisken, hvor det meste er købt.
Jeg har følgende opsætning:
Akvastabil Move 360 L med tilhørende møbel og sump (90 L)
Lys: Akvastabil Lumax LED 38W, 1 hvid og 1 blå
Returpumpe: Tunze Silence 1073.020 (2400 L/t)
Cirkulation: 2 stk Tunze Nanostream 6045 (2*4500 L/h)
Skummer: Tunze DOC 9410, Hydrofoamer Silence 9410.040
Som nævnt alt sammen leveret af Klovnfisken. Jeg har dog selv bygget overløbskammeret af glas leveret af den lokale glarmester (8 mm glas). Derefter blev akvariet fyldt med osmosevand (osmoseanlæg 600GPD, 80 L/h købt hos Rent Postevand). Osmoseanlægget er hurtigt, men vandet har stadig TDS på ca 20. Jeg har ikke noget "harpiks" filter (ionbytter-resin). Salt blandes i, og derefter sand og sten - også leveret af Klovnfisken. Det levende sand (Red Sea Live Reef Base) var noget værre svineri, vandet var mælket i dagevis efterfølgende. Men da jeg hentede de levende sten (28 kg) købte jeg også noget aktivt kul som kom i sumpen. Det hjalp - næste morgen var vandet helt klart.
Jeg har købt noget RowaPhos på nettet som sammen med aktivt kul ligger i to nylonstrømper i sumpen. Det eneste udstyr jeg ellers ikke har købt i Klovnfisken er osmolatoren - og det var nok en fejl. For den Aqua Medic Refill System Pro jeg købte på nettet kan jeg ikke få til at fungere. Den infrarøde detektor svigter ofte, hvilket betyder at der fyldes osmosevand i sumpen op til sikkerhedsdetektoren (som heldigvis virker). Jeg har skrevet til Aqua Medic i går for at beklage mig, men har ikke fået noget svar endnu. Nogen der har erfaring med denne osmolator?
Men bortset fra det ser indkøringen ud til at gå planmæssigt. Akvariet har således stået en god uge med levende sand og 4 dage med levende sten. Brunalgerne er ved at overtage. Vandværdier målt i fredags: Salinitet 1.0235, NO2: 0, NO3: 1.5 ppm, PO4: 0.14 ppm, Ca: 420 ppm, Mg: 2000 ppm, KH 7.6. Da jeg målte i går var NO3 faldet til 0.75 ppm og PO4 til 0.08 ppm. Så det går den rigtige vej. Skummeren ser også ud til at køre fint. Salinitet er måske lidt lav, men det skyldes omtalte problemer med osmolatoren. I øvrigt er jeg lidt forvirret over hvad den egentlig skal ligge på. 1.026 har jeg læst mange steder, men er det densitet eller specifik densitet? Den flydemåler jeg har købt (Aqua Medic salimeter) har et markeret grønt område mellem 1.020 og 1.026.
Jeg prøver at vedhæfte nogle fotos af akvariet og brunalgerne. Kommentarer er meget velkomne