Hvordan har du lavet udsugning i skabet?
Og smart med vaseline, skal ud og have nye da de gamle er færdige og bor bare være synd de også døde med det samme
Dan89 skrev:Hvordan har du lavet udsugning i skabet?
Og smart med vaseline, skal ud og have nye da de gamle er færdige og bor bare være synd de også døde med det samme
Der står lidt om det tilbage i tråden- men jeg har monteret 2 Ati blæsere i bagvæggen (jeg havde liggende fra en t5 lampe) De bliver ganske simpelt forbundet til en regulerbar omformer, så jeg kan lade dem køre i en lavere hastighed (gider ikke at de kan høres)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Bundlaget er ved at køre ind- 40 kg Fiji pink 0,5-1mm og 100 liter vand:halvt "brugt" vand og halvt nyt.
Hver dag smider jeg et par kopper Sprællevende sand, fra det gamle akvarie, ud over bunden og fylder 20 liter vand på....
Regner med at der bliver masser af tid til at flytte koraller og fisk over i påsken (når nu vi ikke må tage til påskefrokost!)
Status:
Bunden er godt på vej til at blive indkørt.
Jeg har efterhånden smidt ca 50 kg sand i, der dagligt bliver suppleret med to kopper sprællevende sand fra mit gamle akvarie og jeg kan allerede se spagetti-orme, børsteorme og nassarius snegle i bundlaget
En lille Tunze laver lidt cirkulation og et varmelegeme holder temperaturen på 26 grader.
Jeg tilsætter jævnligt 1 del "brugt" vand fra mit gamle akvarie og 2 dele nyt vand -lige nu er der ca 250 liter vand i.
Hvad gør du egentlig med sten, nu hvor du fylder sandet i først??
Vil du flytte det fra de steder hvor stenene skal stå på bunden eller skal de stå oven på sandet??
christiantt skrev:Hvad gør du egentlig med sten, nu hvor du fylder sandet i først??
Vil du flytte det fra de steder hvor stenene skal stå på bunden eller skal de stå oven på sandet??
Det bliver ovenpå sandet- jeg vil have en meget lav dekoration, så mine sps'er har plads til at brede sig og stenene bliver derfor ikke stablet oven på hinanden, så der er ingen fare for at noget vælter.
Jeg har dog disse Reefløftere i tankerne som fundament, hvis jeg får lyst til at bygge dekorationen lidt op: http://www.deepoceanshop.dk/dekoration- ... ofter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg er inspireret af denne dekoration (fra et gammelt Coral magasin)
Sten fordelt på bunden med svømmeplads til fisk og masser af plads til at sps'erne kan gi den gas opad
Jeg vil vente i spænding på hvordan det ender er helt vild med det! Det eneste er jeg ville lave lidt grotter rundt omkring til fiskene men holde stilen hvis det var mig, bare et lille input
Jeg har prøvet at ramme mere lagoon-agtig opsætning i mit nye. Men dog ikke helt så luftigt som det der. I den ene halvdel er der fint med sten, dog ikke for at skabe "wall reef" opsætningen. Jeg håber du får lavet noget godt i opsætningen, som man kan inspireres af. Men måske kommer jeg først med min "venstre side" af akvariet. Sådan som du suser derudaf, så tror jeg dog du kommer først selvom jeg hældte vand i i november.
tim_rn skrev:Jeg har prøvet at ramme mere lagoon-agtig opsætning i mit nye. Men dog ikke helt så luftigt som det der. I den ene halvdel er der fint med sten, dog ikke for at skabe "wall reef" opsætningen. Jeg håber du får lavet noget godt i opsætningen, som man kan inspireres af. Men måske kommer jeg først med min "venstre side" af akvariet. Sådan som du suser derudaf, så tror jeg dog du kommer først selvom jeg hældte vand i i november.
Nu går det jo noget stærkere, da det er indkørte sten og delvist indkørt bundlag- jeg flytter indholdet fra mit gamle akvarie over i de nye omgivelser i påskedagene
Så er nettet monteret... hmmm.. er ikke helt tilfreds- ville gerne have spændt det bedre ud.
Heldigvis er der net nok til et andet forsøg, men indtil videre må det blive sådan!
Nu er mine fisk i hvertfald sikret imod en tur på gulvet
Jeg er spændt på hvordan nettet påvirker lyset og tænker at det faktisk kan virke som en diffuser- altså sprede lyset bedre...
Nu er jeg ved at være så klart jeg kan blive- sumpen er færdig indrettet. Blæserne kører, arbejdslys i sumpen monteret, tank gennemføringerne testet og holder tæt.
Overvejer at flytte indholdet fra det gamle over i weekenden.
Vedhæftede filer
Bunden har allerede sat sig godt
Prøvekoralen: lobophyllia ser ud til at trives godt.
Maskinrummet er klar
christiantt skrev:Godt gennemtænkt sump! Og god måde at pode/overføre sand på
Takker.
Modsat mange andre, vægter jeg en levende sandbund meget højt og mener at den skal etableres og godt køres ind, helst før resten af dekorationen opbygges.
Jeg har kun dårlige erfaringer med med det modsatte- altså først hælde sand i når stendekorationen er kørt ind.
Her hvor jeg bruger ca en 1/5 af mit sand fra det gamle akvarie, er den virkelig kommet hurtigt op at køre- det fine sand hvirvler ikke så let op, men er "bundet" af bakteriekulturen og jeg kan se børsteorme, spagettiorme, pods og snegle i bundlaget.