PODS

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Nhussmann
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
5
Postnummer: 4623 Lille Skensved
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: Lille skensved

PODS

Indlæg af Nhussmann »

PODS

Min Balje har kørt nu i godt 2 måneder med 60 kg levende sten samt levende sand og den grønne tid er næsten ovre nu. Er lige begyndt at komme fisk i. Men mit spørgsmål er omkring PODS. Når jeg læser her inde, virker det som om de kommer af sig fra de levende steen. Men det eneste liv jeg har set er en lille 3 cm lang tingest som ligner en "skolopender".. ingen PODS. Er PODS noget som skal Kickstartes, hvor køber man evt dem ? Ville nemlig gerne have en Mandarin, men villl helst have en god koloni af PODS først
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: PODS

Indlæg af Carsten »

Hvis stenene var levende, så kommer pods helt af sig selv. Men de er jo meget små, så der skal være enorme mængder af dem, får end du kan se dem.
Typisk så ser man dem på ruderne, hvor de lever af det der er i alge filmen på ruderne. Men så snart der kommer fisk i akvariet er de væk, både spist eller blot gemmer sig.
Du kan købe pods som tilsætninger til akvariet, men det burde nok have været gjort inden du kom fisk i. For ellers er det blot dyrt foder.
Akvariet skal nok køre i et års tid før end du har nok en mandarin kan leve af i lang tid.
En kilde til pods: https://reefphyto.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Pods synes at komme af sig selv, men det gør de naturligvis ikke. Det er små krebsdyr eller rejelignende små fyre.
Jeg tror de kommer ind via æg eller små individer som er på/i de levende sten, eller på fragment sten/plugs. Når jeg tager en koral eller et plug op fra min fragtank, så ligger der gerne flere pods i bøtten. Problemet med pods er (set fra en enkelt pods side) at de er naturlige byttedyr. Alle spiser pods. Fisk (naturligt nok) tager dem. Korallerne kan også nappe dem, hvis de er små nok og kommer for tæt på en polyp. Jeg fodrer min Tubastrea med bla små mysis (som man jo dybest set kan kalde, lidt større pods) Dem napper den med stor appetit.
Man kan købe startkulturer af pods på nettet. Jones herfra sf solgte fra sin produktion, da han havde sit klovnfiske opræt kørende.
Ellers kan du også få pods ind via cheato alger. Da jeg havde et algefilter på mit system, var der masser af pods når jeg høstede. Så hvis du får en tot fra en der alligevel skal smide det ud, så burde du få en startkultur ind ad den vej.
Nu er dit akvarie meget ungt, så der vil gå nogen tid før du har nok foder til en mandarin. Mit nye er 2,5 år, med mange koraller og LS. Jeg har 3 Wetmoralla´er gående i. Jeg har aldrig set dem spise af foderet, men de lever (den ene art leger) i bedste velgående og jeg formoder, at de lever af de pods der er i systemet.
Så tid og tålmodighed, så skal de nok komme.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nhussmann
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
5
Postnummer: 4623 Lille Skensved
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: Lille skensved

Indlæg af Nhussmann »

tak for svarende. jeg ved godt at det er en ung Balje endnu. Har også læst at man "bør" sætte en levendesten ned i refugium. Stenene er fra Decocean, så jeg tror nu 100% på at det er levende sten. jeg troede nu at PODS var store nok til at man kunne "se" dem.
Så jeg kan forstå at der skal en god portion tålmodighed til endnu :-) men hva', Rom blev jo heller ikke bygget på Een dag.
Men jeg vil da prøve med en sten i "refugium" og se om jeg kan købe noge PODS og tage den derfra, eller se om jeg kan finde en tot cheato alger....
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg vil tro der er forskel på om stenene "bare" er levende - læs fra forhandler, eller sprællevende - fra et nedlagt hjemmeakvarie. Normalt når vi siger levende sten, så er det oftest bakteriekulturen vi tænker på, og den er helt klart på plads i de sten fra forhandleren.
for en del år siden havde jeg nogle Kaudernii, som smed unger i akvariet, et par af dem tog turen gennem overløb og havnede i sumpen. Der var en hel masse Caulerpa, og store mængder pods. så mange at de gik der fra "nyfødte" og indtil de blev voksne, og det uden at jeg fodrede dem, de levede simpelthen at de pods som var i algerne. Så en stor tot alge er en stor udklækning central for pods
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"