Carsten: Det er nok bare en smule kikset formuleret. Der menes formentlig en omgivelsestemperatur på 23 °C. Mon ikke det er underforstået, at kølevandstemperaturen forventes at ligge på en 6-8 °C.
@Tonning: Til dit oprindelige spørgsmål: Jeg ville smide spiralen direkte i sumpen. Hvis du er bange for, at rustfrit ikke er rustfrit kunne du måske bruge 1/4 " plastslange i stedet. Plast er en allerhe...... dårlig varmeleder, men hvis du så bruger 100-200 m i stedet for de 5-10 m der formentlig er i urtkøleren . . .
Hvis du smider den i en separat beholder har du jo ligeledes en udfordring med varmeledning mellem beholder og
sump. Dels skal beholderen udformes så den har en stor overflade i kontakt med vandet i sumpen og dels skal der helst være bevægelse i vandet i beholderen. Materialet er nok den største udfordring, for du kan jo ikke lave beholderen i hverken kobber eller aluminium og jeg går ud fra det ikke er realistisk at lave beholderen i titanium eller andre kostbare ædelmetaller.
Jeg er lidt nysgerrig på hvorfor I har valgt en løsning med Peltier element i stedet for en kompressor løsning. De elementer har så vidt jeg ved, en virkelig dårlig virkningsgrad sammenlignet med en kompressor køler. Temperaturen udenfor skal også helst være lavere end temperaturen i akvariet men hvis den er det har man jo sjældent brug for at køle baljen. Det er jo netop når udetemperaturen er ekstrem høj man har brug for køling af baljen. Men jo højere udetemperaturen bliver jo mindre vil elementet køle. Det er jo ikke uden grund man ikke bruger sådanne elementer til aircondition anlæg.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?:
viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;