Og bruger i en anden eller billigere under opstarts fasen
buddig93 skrev:Jeg der er køre med af reef salt dosere i noget ved siden af?
V.h Teddi
Det bør altid kun ske på grund af forbrug, uanset saltmærke. Dvs. mængden af stenkoraller spille en stor rolle. Alm alger står også for et stort kh forug, samt udfældning af kalk. Så et stort algerefugium giver et forbrug næsten på lige fod med revet.buddig93 skrev:Jeg der er køre med af reef salt dosere i noget ved siden af?
V.h Teddi
NielsChr skrev:med 60L DT og ugentligt vandskifte så tilsætter jeg pt kun den calcium som allerede er i postevandet i rødovre (og det er bladt landets hårdeste)
den ene sps jeg har vokser fint selv om jeg til tider godt kunne tænke mig nogle større polyper på den...
Uha. Pas på med affugtervand.NielsChr skrev:det er selvf lidt off topic, men der kom et par kommentare til brug af postevand til vandskift.
jeg måler ikke kh, så kender ikke værdien..har læst at andre ligefrem har kalcium/co2 reaktore for at tilsætte, tænker at mit kbh vand allerede indeholder så meget kalk at der er rigeligt i der..
akumulering burde slet ikke være et problem da alt topping sker med DESTILERET vand, det får jeg fra vores affugter som køre 24/7 i kælderen. dvs rent h2o.
mine muslimger og sps trives så tænker værdier er ok, men er forberedt på at jeg en dag står med et væltet system pga forkerte værdier (sker det ikke for de fleste på et tidspunkt ?)
NielsChr skrev:det er selvf lidt off topic, men der kom et par kommentare til brug af postevand til vandskift.
jeg måler ikke kh, så kender ikke værdien..har læst at andre ligefrem har kalcium/co2 reaktore for at tilsætte, tænker at mit kbh vand allerede indeholder så meget kalk at der er rigeligt i der..
akumulering burde slet ikke være et problem da alt topping sker med DESTILERET vand, det får jeg fra vores affugter som køre 24/7 i kælderen. dvs rent h2o.
mine muslimger og sps trives så tænker værdier er ok, men er forberedt på at jeg en dag står med et væltet system pga forkerte værdier (sker det ikke for de fleste på et tidspunkt ?)
Carsten skrev:NielsChr skrev:det er selvf lidt off topic, men der kom et par kommentare til brug af postevand til vandskift.
Nej, et væltet akvarie sker ikke for de fleste. Kun dem som forsøger at komme billigst og lettest omkring tingene.
Der er vel en grund til at 99% af os alle sammen bruger mange penge på et osmoseanlæg og ikke bare åbner for vandhanen.
Og vand fra en affugter, godt nok en elendig erstatning for osmosevand. Alt det skidt som er i luften, kondenserer sammen med luften, og drypper ned i den bakke som du fylder op med.
Og selvom du mener at der ikke sker en akkumulering af stoffer i vandet, så sker den. Kalk er den mindste ting, for det forbruges, men alle de andre ting som ikke bruges, opbygger sig over tid.