Hvad har du givet for hhv lampen og den der karmo....?
Lampen kostede 549 eur hos Giesemann og den kamoer koster ca. 2k i Tyskland.charlie saltvand skrev:Du er velkommen herinde en dag, til en snak og en kop kaf/øl/ whatever. Jeg er ikke sikker på jeg kan lære dig noget som helstMen altid hyggeligt at få sludret med en anden “nørd”.
Tykki skrev:Du har jo teknik til at drive et nyt Danmarks akvarie. Det er skide svært at holde et mix reef kørende, og GODT kørende altså. Stort set alle mine sps og acans døde i sommers. Store kolonier smed jeg ud, men de encrusting ( stavet som spasser, beklager... ) montipora og plade montipora kunne jeg ikke fjerne helt , trods de både var brune hvide og døde. Nu her et halvt år efter er der friske flotte polypper på “ligene “ , mine overlevende sps er flottere end nogen sinde og det spiller max. Midt i de, dør så pludselig en scoly som jeg har haft i flere år , i flere forskellige typer vand, lige fra , nærmest kloakvand, til alt for rent vand. Bum død på to dage..... årsag? Aner det ikke, men lige nu kan jeg ikke holde alm rød gren monti digi, men lidt acropora og hysteri, samt de encrusting monti også en kaktus monti ( som i øvrigt var slam brun for to måneder siden ) står stive som bryllupspi..e i havsnød.....? Fatter ikke en hat, men snakker da med en del garvede som fortæller at det er noget de også kender til. Skift lidt mere vand og lad lortet sætte sig, rette sig ind om du vil, gerne i hele 2019 hvis din tålmod kan håndtere det. Køb nogle blæsere eller en køler til sommer og hold dine hænder væk fra vandet, så skal du bare se løjer. Hvis du køre ud til den nærige møghund i Sydhavnen så giv en melding. Når noget gratis kommer fra ham , så vil jeg med. Kh Dan
JJ skrev:Lampen kostede 549 eur hos Giesemann og den kamoer koster ca. 2k i Tyskland.charlie saltvand skrev:Du er velkommen herinde en dag, til en snak og en kop kaf/øl/ whatever. Jeg er ikke sikker på jeg kan lære dig noget som helstMen altid hyggeligt at få sludret med en anden “nørd”.
Jeg kommer gerne til en øl en dag og en snak! - Det er altid hyggeligt med lidt nye bekendtskaber. Og man kan altid lære noget af andre!
PoulD skrev:Flot balje!
M.h.t. at dine kirurger er voldsomme ved dine LPS når du target fodrer, tror jeg det er ret almindeligt og ikke bare for kirurger. Jeg har bl.a. en meget stor rød Ophioderma squamoisissinum og et par frække rejer som også sagtens kan være voldsomme ved en LPS der lige er fodret.
Kan se du har været med i mange år, så måske er der ikke noget at hente for dig i det følgende, men blot for det tilfælde at der skulle være det, så er der 2 ting du kan gøre som begge er meget effektive, i hvert fald i min balje:
Du kan vente med at target fodre dine LPS til efter kl 23 (ikke alle, men de fleste LPS får også mere udbytte af foder når det er mørkt) Derudover kan du skære en 1,5 liter flaske over på midten, bore et hul i låget og stikke et langt 5/8" rør ned i låget. Sæt så "tragten" ned over din LPS , drej den lidt ned i bundlaget og hæld så foder ned i røret. Hvis du som jeg ligner en gorilla på underarmen er det også meget rart at slippe for at have armen i vandet så pelsen binder 1,5 liter vand der bagefter lander på gulvet. Lad tragten stå et stykke tid efter korallen er helt færdig med at spise og sørg for at vifte alt evt. overskydende foder væk fra korallen. Næste nat kan du så fodre en anden LPS.