Vi er blevet meget bedre til at håndtere næringsstofferne. No3 og Po4, er ikke mere det problem det var førhen.
Vi har fået bedre muligheder, vores skummere er mere effektive, vi har GFO reaktorer, refugium med alger, faste regelmæssige vandskift, fast grundig rengøring i både display og sump - og ikke at forglemme, forståelsen af de levende sten og bakteriernes indflydelse på et sundt rev osv osv. Mange kører med flere af disse tiltag, mig selv medregnet.
Dette kan have den virkning, at vi delvist får "strippet" vandet for næringsstoffer så vi, eller vores koraller, kommer i underskud eller direkte mangel på disse essentielle stoffer. (NB. man må ikke forveksle næringsstoffer med skidt. De bindes godt nok i detritus, men ligger som en ukontrollabel størrelse. Så rengøring er stadig efter min mening en god praksis)
Det viser sig ved, at farverne forsvinder lige så langsomt. Korallerne mister deres "glød" og bleges. Nogen gange kan de blive helt hvide, men stadig have polypper ude, der forsøger at fange det der måtte flyve forbi. Det kan selvfølgelig ikke blive ved og på et tidspunkt dør de. Så noget må der gøres.
Lidt historik:
Det var/er situationen i mit system indtil for ganske nylig (der er en ændring på vej). Jeg har købt en del nye koraller hjem, flotte, sjældne typer. Alle sps. De kom ret hurtigt til at lide under manglende næring (tror jeg) De blegedes og mistede næsten helt farverne. What to do? Jeg forsøgte at komme Aminosyrer i (Acro Power) men syntes ikke det gav noget (måske var jeg ikke vedholdende nok). Fodringen blev øget kraftigt til fiskenes udelte glæde. De er alle tykke og runde. Fodring har den fordel, at der selvsagt kommer noget ud i den anden ende af fiskene når de spiser. Jeg har en del store Kirurger og der kommer rigtig meget ud i den anden ende når de tømmer ryggen. Fiskelort er rigtig fint foder til korallerne.
For at det skal blive så varieret som muligt, blander jeg flere slags tørfoder. Bruger både proteinfoder og grøntfoder, enten skiftevis eller blandet. Alt sammen tørfoder.
Jeg prøvede også at bruge frostterninger som jeg bare tøede op i vand fra akvariet og så i med hele molevitten (der er en del næringsstoffer i den suppe de ligger i), men det gik jeg bort fra. Jeg bryder mig ikke om, ikke at vide hvad der er i den suppe. Men det er bare en fornemmelse jeg har. Om der videnskabeligt ligger noget i det, ved jeg helt ærligt ikke. Så når fiskene får frost, skylles det grundigt inden brug.
En del af næringsproblematikken ligger i, at have styr på import og eksport af næringsstofferne. Eksporten i mit system ser ud til at virke efter hensigten, det er mere importen der skal kontrolleres. Her startede jeg på en metode jeg ikke havde prøvet før. Idéen er ikke min, den kommer fra min gode ven og saltvandsbuddy, Thomas. Foderet vejes inden det hældes i.
Jeg bruger dagligt 2 gr. tørfoder. Det er overraskende meget foder. Det fordeles så over nogle gange i løbet af aftenen, eller som det nu passer i løbet af dagen. Men altid den samme mængde. Falder min P og No3, så kan mængden øges, stiger næringen, så skæres der ned (skal lige have en mere nøjagtig vægt, alle køkkenvægte vejer i gram og jeg vil gerne kunne måle i 100 dele. Ville gerne kunne måle bare i halve gram).
For at få næring i, begyndte jeg at tilsætte No3. Fulgte opstartsdosseringen og kom 3,5 ml i dagligt. Kørte sådan i 3 uger og kunne så måle 0,25 i No3. Lå på 4 i P (svarende til ca 0,015 i Po4) Det er jo ikke ret meget, men dog en fremgang. Begynder at kunne se en svag ændring på korallerne.
For at finde ud af, hvordan mit akvarie egentlig havde det, sendte jeg to test afsted til Triton. En ICP og en N-DOC. (Der er ret gode informationer i den N-DOC. man skal bare nuldre lidt rundt med det)
NU KOMMER SÅ DET MÆRKELIGE:
Icp testen viste det som den plejer. Der var lidt lave værdier på nogle af sporstofferne, men ikke noget alvorligt. Ingen metaller.
N-DOC testen gav anledning til lidt rynkede bryn. Der var intet farligt i resultatet. Det var fint nok. Jeg havde testet alt inden afsendelse af test. Kh, Ca, Mg, No3 og P.
For dem alle gjaldt det, at Tritons testresultat lå meget tæt på mine egne målinger - på nær No3

Så kom Thomas forbi med en helt ny RS Pro nitrattest og vi målte igen, med begge testsæt. Resultatet var det samme, 0,25

For at gøre det endnu mere mærkeligt, så viste Thomas´s resultater det samme. Alle passede, undtagen No3. Men her var afvigelsen kun på 1. Hvorfor nu det? Hvori bestod forskellen.
Jeg fandt ud af, at min salinitet var for lav. 1.023. 3 refraktometre, en flydemåler og en elektronisk, viste hver deres værdi. (Vi har fundet ud af hvilken der passer) Saliniteten er nu reguleret til det rigtige. Men test´s er lavet i det samme vand, så de burde vel måle nogenlunde det samme. Og - Thomas´s salinitet passer og der er stadig en afvigelse på 1.
Temperaturen er den normale på 25 grader.
Spørgsmålet er så, hvordan skal jeg navigere fremover ifht No3? Hvis 0,25 = 2,3 Er 0,5 så lig med 2,8 (altså øget med 1/4, så jeg bare lægger 2,3 til min måling) eller stiger det til det dobbelte så 0,5 = 4,6? Jeg vil tage kontakt til Triton i denne uge, for at høre om de har en forklaring. Der må ligge et eller andet. Så skævt burde en RS Pro No3 test ikke være.
I hvert fald har det gjort mig lidt utryg ved test for No3. Så jeg standsede min tilsætning af No3 og er fortsat med fodringen. Gik dog ned fra 3 gram dagligt, til 2 gram (her ville en vægt der kan måle i halve gram være god at have)
Det var så lidt hovedbrud her til den 01.01.19
Godt Nytår til alle.
Erik