Opbygning af sump - Fiske Akvarie

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
jimmihs
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
6
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009

Opbygning af sump - Fiske Akvarie

Indlæg af jimmihs »

hi,

Efter at have været uden akvarie projekt i 6+ år er det nu tid til et nyt saltvands projekt...

som en del af en tidligere ydremår har jeg fået AquaBase til at lave mig et 500l Saltvands akvarie "1meter højt" :K +sump , som er indbygget i vægen..

.. nu er udfordringen så den at sumpen ikke er så stor pga. pladsmangle (70x35 og 15cm høj med 4 kammer) 1st og sidste kammer er til frem/retur, men også plads til biobolte, små levende sten, alger eller filtermedia.

:f2: SPØRGSMÅLET :f2:

Nu hvor der kun skal være fisk i og jeg helt ikke vil have for mange levende sten i selve akvariet, hvordan bør jeg så opbygge min sump?
akvarie_sump.jpg
... ser frem til at høre fra i kloge akvarie-folk :GO
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: Randers

Re: Opbygning af sump - Fiske Akvarie

Indlæg af TroJanRds »

du behøver vel bare en god stor skummer så hvis du kun vil ha fisk og sten (evt plast koraller) i DP
så vil jeg dele sump i 2 med en bobbel fælde ikke andet ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Men det kan blive lidt af en udfordring, at finde en skummer der kan nøjes med så lidt vand, som 15 cm - Og det er jo sumpens højde, så hvad er den realistiske vanddybde?

Har du taget højde for at sumpen skal kunne rumme overfladevandet fra akvariet i tilfælde at strømafbrydelse?
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
7
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Indlæg af NielsChr »

så vidt jeg kan se på billedet er sumpen placeret over DT, dvs ved strømafbrydelse er det DT som skal kunne rumme få liter vand fra sumpen - ikke noget problem vil jeg mene

istedet for traditionel skummer er det måske muligt at få plads til en af dem som køre med luftpumpe ? - altså et glasrør ned i DT og så have en kop oppe i ‘teknik’ rummet - så skal sumpen blot bruges til filter.

hvis dt skal være kun med fisk, er det så ikke oplagt at have noget grønt oppe i sumpen ?
det fungere super godt hos mig og er nemt at have med at gøre - så høster man lidt grønt hver 14 dag...
Senest rettet af NielsChr søn 30. dec 2018 13:28, rettet i alt 1 gang.
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
7

Indlæg af NielsChr »

kiggede lige på billledet igen og der er så vidt jeg kan se blot få cm over sump, dvs den skal nok ikke kræve ‘pasning’ - man kan i hverfald ikke komme til at rense mm. - kan man trække sumpen ud ?
det ville være smart hvis den var monteret på en skinne så man kunne trække den ud og komme til oppefra.

lidt svært f.eks. at høste grønt hvis man slet ikke kan komme til fra oven
jimmihs
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
6

Indlæg af jimmihs »

HI,

Tak for feedback .. I har ret mht. skummer, der er ikke plads i sump og derfor har jeg fået fingerne i en Tunze 9012 som er nede i selve akvariet.
.. selve sumpen er ikke så stor, så vand kan godt være i akvarie ved strømsvigt, men vigtig info så man ikke kommer hjem til en vandskade :wc:

Jeg har delt sumpen sådan op: 1st kammer vand fra akvarie og caulerpa alger + en blå svamp , nr2 kammer flere caulerpa alge og en blå svamp , nr3 ligger en blå svamp i bunden også kan jeg ligge filter vat i toppen for at "pollere vandet" , kammer 4 er med levende sten og retur + sikkerheds retur. :f3:

se billeder .. nogle kommentar? noget jeg kan gøre bedre?
akvarie_sump3.jpg
akvarie_sump4.jpg
akvarie_sump5.jpg
akvarie_sump6.jpg
se lige min løsning for at sikre at retur ikke lyder som et WC .. 2 sugerør og 4 strips - total lydløs :clap:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jeg tror ikke at de få levende sten der er i sumpen gør hverken fra eller til. Så hvorfor ikke bare fjerne dem, og så lade Caulerpaen brede sig der også.
Eller vælge noget Chaetomorpha i stedet for. Men de skal have noget lys. Et par billige Led strips fra Ebay kan sagens gøre det
jimmihs
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
6

Indlæg af jimmihs »

Tak, der er også LS i selve akvariet .. så ja, de giver nok ikke meget i sumpen

.. hvor kan man købe Chaetomorpha?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Det er ikke noget man køber, men noget man får foræret. Dem der har alfen, høster jo jævnligt af det og så annoncerer man at det kan afhentes
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
7

Indlæg af NielsChr »

jeg bor i rødovre - og her kan du blot få en tot med hjem (skriv en pm) - akvarie er sygdomsfrit og uden glasroser..
jeg er pænt sikker på du får et par tanglopper med da de oftes er i skiftevandet når jeg vasker chaetomorphaen.
jeg har lidt rød og grønalger i DT,men det har alle vel og ikke noget man kan undgå.

den er ikke kræsen mht lys, jeg har en lille 3 watt led fra ikea 24/7 og det trives mit fint med.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"