Mærkelig xenia
- Mathias_C
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9330 Dronninglund
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Nordjylland
Mærkelig xenia
Hej
Fik lidt af et chok da jeg kom hjem i dag, min xenia er vokset rigtig meget og flot siden den kom i, men da jeg kom hjem var det som om at den var helt glat barberet, normalt er den meget fyldig, men armene var helt tynde, (se billede)
ved godt at xenia kan opføre sig mærkeligt, men det overrasker mig at det er ALT xenia, og jeg har dem to forskellige steder (2 arme & 5) og så lidt små arme der på mærkeligvis er kommet andre steder.
det skal siges at de eneste anderledes jeg har gjort, er at jeg i går aftes satte
en Tunze mini i, på en midlertidig position
Fik lidt af et chok da jeg kom hjem i dag, min xenia er vokset rigtig meget og flot siden den kom i, men da jeg kom hjem var det som om at den var helt glat barberet, normalt er den meget fyldig, men armene var helt tynde, (se billede)
ved godt at xenia kan opføre sig mærkeligt, men det overrasker mig at det er ALT xenia, og jeg har dem to forskellige steder (2 arme & 5) og så lidt små arme der på mærkeligvis er kommet andre steder.
det skal siges at de eneste anderledes jeg har gjort, er at jeg i går aftes satte
en Tunze mini i, på en midlertidig position
- Vedhæftede filer
-
- DSC00179.JPG (87.73 KiB) Vist 2782 gange
-
- DSC00179.JPG (87.73 KiB) Vist 2782 gange
-
- DSC00181.JPG (63.09 KiB) Vist 2782 gange
-
- Som den plejer at se ud
- DSC00167.JPG (74.05 KiB) Vist 2782 gange
-
- Som den plejer at se ud
- DSC00166.JPG (85.72 KiB) Vist 2782 gange
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Mathias
STATUS:
- kasper ibsø
- Dragefisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5471 Søndersø
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fyn
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Randers
du kan også tilsætte natron vand som du selv kan lave
for jeg går ud fra at din ph og kh er for lav
du kan saktens købe ph + på flaske
så er du jo også sikker på docering
elders er her en opskrift
det her vil hæve både ph og kh
almindelig natron / bicarbonat
købes i brugsen /føtex osv...sov ..
10 krydeer skeer eller 1 g i 1,5 litter vand
jeg tilsætter max 4 cl natron vand af gangen
men der findes en calkulator et eller andet sted
til at omregne hvor meget der skal i
jeg kan bare ikke lige huske hvor
bakng soda calculator
mvh snogen
for jeg går ud fra at din ph og kh er for lav
du kan saktens købe ph + på flaske
så er du jo også sikker på docering
elders er her en opskrift
det her vil hæve både ph og kh
almindelig natron / bicarbonat
købes i brugsen /føtex osv...sov ..
10 krydeer skeer eller 1 g i 1,5 litter vand
jeg tilsætter max 4 cl natron vand af gangen
men der findes en calkulator et eller andet sted
til at omregne hvor meget der skal i
jeg kan bare ikke lige huske hvor
bakng soda calculator
mvh snogen
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Geografisk sted: Demstrup
Natron sænker pH og hæver KH !
Hvis du lige smider det på en foliebakke og bager det ved 220grader i et par timer til det bliver gulligt, så hæver det både pH og KH.
Men pas på - det er i stand til at hæve pH rigtigt meget og der er en tendens til, at det sker ret pludseligt. En dosis v. pH=8 giver ikke samme stigning som samme dosis v. pH=8.2 af én eller anden grund. Det er ihvertfald min erfaring, så gå forsigtigt frem.
/Kim
Hvis du lige smider det på en foliebakke og bager det ved 220grader i et par timer til det bliver gulligt, så hæver det både pH og KH.
Men pas på - det er i stand til at hæve pH rigtigt meget og der er en tendens til, at det sker ret pludseligt. En dosis v. pH=8 giver ikke samme stigning som samme dosis v. pH=8.2 af én eller anden grund. Det er ihvertfald min erfaring, så gå forsigtigt frem.
/Kim
- Mathias_C
- Rev haj
- Reactions:
- 19
min PH har jeg lige målt til 8,3 (stigning på 0,1 siden sidst)
min KH har jeg lige målt til 9,0 (tror den er faldet siden sidst men er ikke helt sikker på om det var rigtigt sidst)
men de lægger vel fint, KH kan vel nok tåle at komme lidt op
men det skal siges at xeniaen ser ud til at være kommet sig LIDT i dag, ikke meget men lidt
min KH har jeg lige målt til 9,0 (tror den er faldet siden sidst men er ikke helt sikker på om det var rigtigt sidst)
men de lægger vel fint, KH kan vel nok tåle at komme lidt op
men det skal siges at xeniaen ser ud til at være kommet sig LIDT i dag, ikke meget men lidt
MVH
Mathias
STATUS:
Mathias
STATUS:
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 7600 Struer
- Geografisk sted: 7600 Struer
Hvad så hvis man skal ha hævet sik ph og ikke kh? Så duer bagt natron jo ik
900 L viewtopic.php?t=10798
- Mathias_C
- Rev haj
- Reactions:
- 19
de tog første billeder, er som den så ud før, dee næste er som den ser ud nu, 
Men kan heller ikke være på grund af hård strøm, for det første er det ALT xenia der er ramt også det der ikke bliver på virket af den pumpe, og for det andet drejer det sig om en stråle der er sat på Min. og der er 50cm imellem

Men kan heller ikke være på grund af hård strøm, for det første er det ALT xenia der er ramt også det der ikke bliver på virket af den pumpe, og for det andet drejer det sig om en stråle der er sat på Min. og der er 50cm imellem
MVH
Mathias
STATUS:
Mathias
STATUS:
- Mathias_C
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Gammel tråd, men har lige opdaget noget "nyt"
Igår så min xenia ud som på billederne på side 1, jeg kom så til at mærke på mit vand, og det var meget koldt i forhold til hvad det plejede. jeg havde dagen inden åbnet mit vindue mere end jeg plejer og det har åbentbart gjort udslaget.
det eneste der ser påvirket ud er xeniaen, så mon man kan bruge den som indikator for lav temperatur ?
har målt PH og Kh, PH er normal men Kh lidt lav, men er sikker på det ikke er det der er skyld i det, da det var helt pluseligt at det skete, og Kh'n har været lav et stykke tid
Igår så min xenia ud som på billederne på side 1, jeg kom så til at mærke på mit vand, og det var meget koldt i forhold til hvad det plejede. jeg havde dagen inden åbnet mit vindue mere end jeg plejer og det har åbentbart gjort udslaget.
det eneste der ser påvirket ud er xeniaen, så mon man kan bruge den som indikator for lav temperatur ?
har målt PH og Kh, PH er normal men Kh lidt lav, men er sikker på det ikke er det der er skyld i det, da det var helt pluseligt at det skete, og Kh'n har været lav et stykke tid
MVH
Mathias
STATUS:
Mathias
STATUS:
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Det kan ikke lade sig gøre at hæve PH uden også at hæve KH, ikke med tilsætning af noget ihvertfald. Bedre udluftning i rummet eller luft direkte fra udendørs er 2 måder.Erik N skrev:Hvad så hvis man skal ha hævet sik ph og ikke kh? Så duer bagt natron jo ik
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421