Hjælp til overløb og sump
-
- Copepod
- Reactions:
- 6
- Postnummer: 2730 Herlev
- Saltvand siden?: 2018
Hjælp til overløb og sump
Hej alle sammen.
Jeg har et juwel Rio 240l som har kørt i lige over 10 måneder og det går endeligt "okay", men problemet er at jeg var før hurtig ude med at købe et akvarium og kendte ikke vigtigheden med en sump, men det gør jeg nu!!
Pt er det eneste jeg har en tunze 9012 skimmer og standart juwel filter system..
Derfor kunne jeg godt tænke mig en sump som køre via et overløb eller andre ideer. Hvad ville i anbefale? Og er der overhovede noget jeg kan gøre?
Jeg har et juwel Rio 240l som har kørt i lige over 10 måneder og det går endeligt "okay", men problemet er at jeg var før hurtig ude med at købe et akvarium og kendte ikke vigtigheden med en sump, men det gør jeg nu!!
Pt er det eneste jeg har en tunze 9012 skimmer og standart juwel filter system..
Derfor kunne jeg godt tænke mig en sump som køre via et overløb eller andre ideer. Hvad ville i anbefale? Og er der overhovede noget jeg kan gøre?
- TroJanRds
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Randers
Re: Hjælp til overløb og sump
på et kørende akvarie kan man godt lave et bean animal overløb uden at skulle tømme det hele... har dog ikke selv prøvet det og man tager selvfølgelig en chance når der bores hul i glasset ...
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 7
- Postnummer: 5591 Gelsted
- Saltvand siden?: 2017
- Geografisk sted: 5591 Gelsted
Du kunne lave noget lignende den her,det virker efter hensigten da jeg selv køre med samme løsning
" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Claus Jørgensen skrev:Du kunne lave noget lignende den her,det virker efter hensigten da jeg selv køre med samme løsning
Ser ganske smart ud!!
Og billigt tillige med
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Det er smart nok med de riller i røret. I de gode gamle dage (ja jeg ved godt at det er old school) var det ikke så almindeligt, at man borede huller i akvariet.Carsten skrev:Claus Jørgensen skrev:Du kunne lave noget lignende den her,det virker efter hensigten da jeg selv køre med samme løsning
Ser ganske smart ud!!
Og billigt tillige med
Vi brugte et pvc rør med en muffe i bunden (jeg havde et 100mm rør), lavede huller hele vejen rundt i toppen og så sugede den ud via et rør, som man kender det fra en spandpumpe. Vi havde så en slange til at lede det ned i sumpen. Virkede fint. Rillerne er så i stedet for huller.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 7
DIY løsninger er der rigeligt af 
Men må give den at det virker,eneste minus der er omkring den løsning er at der skal være en luftpumpe til at SUGE luften der samles i knækket
Men som Carsten også skriver,billigt og opfindsomt:d

Men må give den at det virker,eneste minus der er omkring den løsning er at der skal være en luftpumpe til at SUGE luften der samles i knækket
Men som Carsten også skriver,billigt og opfindsomt:d
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det er da bare at montere en luft slange med en hane i knækket. Og så sige luften ud
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Den metode vi brugte dengang, skulle ikke bruge hjælp. Det kørte af sig selv. Kun hvis man glemte at fylde vand på via osmolatoren, sugede den røret tomt og musikken stoppede. Ellers fungerede det upåklageligt. Simpelt og lavpraktisk, hvilket er perfekt for sådan en som mig der ikke skal have for megen teknik at holde øje med.Carsten skrev:Det er da bare at montere en luft slange med en hane i knækket. Og så sige luften ud
Den er, så vidt jeg husker, aldrig løbet tør for mig.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
- The Baptizer
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 7330 Brande
- Saltvand siden?: 2014
Jeg lavede selv et Juwel akvarie om til saltvand med sump for et stykke tid siden, ved at bore hul oppe i hjørnet på siden og så bruge et lille vinkelrør som overløb.
Jeg havde tømt akvariet da jeg borede hullet og det vil jeg da bestemt også anbefale. Men hvis man tør kan man jo godt nøjes med bare at sænke vandstanden.
Sumpen bliver nød til at stå ved siden af, den får du aldrig plads til underskabet.
Jeg havde tømt akvariet da jeg borede hullet og det vil jeg da bestemt også anbefale. Men hvis man tør kan man jo godt nøjes med bare at sænke vandstanden.
Sumpen bliver nød til at stå ved siden af, den får du aldrig plads til underskabet.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 7
Da jeg satte overløbet til mener jeg også jeg prøve med en lille ventil som passede til en micro bore slange, det virkede ikke
Så tog en trykpumpe fra en lille osmoseanlæg og satte til og så skete der noget..
Fandt så ud af senere hen at man kunne lave hævert ved at knække slangen og stoppe den i sumpen så pumpen ikke længere var nødvendig
Det smarte er dog at hvis vandstanden falder så skal overløbet ikke ha yderligere opmærksomhed da det starter igen så snart vandstanden er over kanten på selve overløbet
Og så kan rørføringen jo guides derhen hvor man vil om det er på siden af ens balje eller i skabet under

Så tog en trykpumpe fra en lille osmoseanlæg og satte til og så skete der noget..
Fandt så ud af senere hen at man kunne lave hævert ved at knække slangen og stoppe den i sumpen så pumpen ikke længere var nødvendig
Det smarte er dog at hvis vandstanden falder så skal overløbet ikke ha yderligere opmærksomhed da det starter igen så snart vandstanden er over kanten på selve overløbet
Og så kan rørføringen jo guides derhen hvor man vil om det er på siden af ens balje eller i skabet under