tilslutning af sump...

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kbh ø

tilslutning af sump...

Indlæg af steenmillinder »

Jeg går og venter på et glas bor, ligeså snart det kommer kan det kun gå for langsomt med at tilslutte min sump! og her har jeg et lille dilemma... Jeg overvejer om jeg skal skære nylonstømpe af ved 'anklen' så jeg har en nylon 'sok', planen var så at tage et par stykker af sådan nogle og lægge dem ind i hinanden så jeg har en nylonsok med flere lag. Meningen var så at vandet fra baljen skal gennem den før det kommer i sumpen, så alt det som er stort nok til at blive fanget bliver det. Pointen er at det ikke skal nedbrydes biologisk(og belaste systemet), men bliver filtreret fra mekanisk, sokken kan jeg rense hver 2.-3. dag... Grunden til at det er et dilemma, er fordi jeg tænkte på hvis der fra baljen kommer nogle små levende sager(copeopocer, mysis, o.a.), så bliver de filtreret fra, hvor de eller ville kunne overleve i sumpen(og måske blive til flere)...

Mit spørgsmål er lidt hvor mange levende ting tror i der rent faktisk kommer ned i sumpen fra baljen, som er stort nok til at blive filtreret fra af en nylon sok, og småt nok til at jeg ikke opdager det, hvis jeg renser sokken lidt forsigtigt.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Der vil blive fanget massere copepoder, men det er ingenting i forhold til de mange tusinde, der er i dit system.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18

er det en god idé med noget mekasik filtrering før det kommer i sumpen, eller vil skummeren alligevel hurtigt tage det der ville blive filtreret fra af nylonsokken?
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18

bump
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18

jeg har min sump tom idag skal jeg lime en boblefælde i? sådan en med 3 glasplader hvor de to yderste ikke rammer bunden og den mindterste gør...
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

steenmillinder skrev:er det en god idé med noget mekasik filtrering før det kommer i sumpen, eller vil skummeren alligevel hurtigt tage det der ville blive filtreret fra af nylonsokken?
Et mekanisk grovfilter og en skummer har jo to helt forskellige funktioner. En skummer kan ikke tage det svæv, som en filtersvamp gør.

En bobbelfælde er altid en god idé. Dog burde to plader være nok, hvis du har en grov filtersvamp imellem de to plader.
Skal du have refugium også?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
steenmillinder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18

ja ca. 200l refugie... men jeg limer nogle plader i sumpen så...
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"