Saltvand uden Sump ????

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
MSH
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Se min Profil for flere oplysninger
Kontakt:

Saltvand uden Sump ????

Indlæg af MSH »

Hej
Saltvand er jo genialt :lol:
Men kan selve sumpen ikke spares bort?
læs nu lige færdig inden du svarer .........."nej" :lol:

I modsætning til ferskvands biofilter har sumpen i et saltvandsakvarium jo egentlig kun en funktion omkring håndtering af vand til skummeren.....eller hva?

Kunne der ikke være logik i at ofre "mange penge" på en super god skummer og så lade overløbet gå direkte i skummeren og retur til akvariet igen :?: :roll:

Sumpen har jo ingen (bortset fra få alger) biomasse af nogen art????????? Er sumpen i sidste ende kun en overløbssikring ?
Ligger fidusen ikke i at have rigtig meget "levende sten" som jo egentlig er Saltvandsakvariets biomasse dvs. filter :wink:

nogen vil nok sige.....hvad så med vandpåfyldningen..........men det kan vel også ske direkte i akvariet :wink:

Så - kan sumpen med fordel spares væk og pengene bruges på et større skummer-anlæg ?

Nu er jeg jo "filternørd" og skal lige forstå om "sumpen" kun som ved en motor er et opsamlingssted :lol:

Mvh.
Michael
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Sumpen skal blot ses som et sted hvor du kan gemme den grimme teknik.

En skummer kan sagtens være i et overløb, men hvad med kalkreaktor, co2 udstyr, fosfatfilter, uv-anlæg, ozon-dims, osmolator med ferskvandstank etc... Du får hurtigt en masse udstyr som det er fedt at gemme væk..

Sumpen er blot et gemmested til teknik - har intet at gøre med biomasse etc...

Mange vælger så at lave et refugium samtidigt med Caulerpa eller andre makro-alger.

/Erik
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der er en del som starter op uden at have en sump, men mange af dem ændrer på setupet og får en sump senere hen da det er mest praktisk.
Ud over at være et refugie, er sumpen jo også en væsenlig forøgelse af vandmassen. Jeg ved også at flere har fyldt en del levende sten i sumpen, simpelthen for at have nok.
Hvis du har stenkoraller i akvariet, skal du tilføre calcium til akvariet. Det gøres lettest ved hjælp af en kalkreaktor. De fleste har dne enten i sumpen eller lige ved siden af. Det vil formentligt være ret besværligt at lave en shunt på returløbet, som samtidigt trykker vandet fra kalkreaktoren op i akvariet, da vandstrømmen skal være ganske langsom.
Økonomisk tror jeg også man er bedst tjent med en sump, da en rigtig stor skummer koster kassen og bruger en ganske stor mængde strøm hele tiden.
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Jeg har ingen sump på mit 530l
Der sider en lille pumpe i overløbet som pumper vandet gennem uvfilter og så i skummern og derefter løber det med i akv. igen

Så ja det kan nemt lade sig gører du spar også 30w som bruges til at hæve vandet igen. :wink:

Du skal bare lave lidt plads i overløbet så der kan fordampe lidt vand.
Vedhæftede filer
L-sys.JPG
L-sys.JPG (18.68 KiB) Vist 2373 gange
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
MSH
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19
Geografisk sted: Se min Profil for flere oplysninger
Kontakt:

Strøm

Indlæg af MSH »

Hej Jesper
Tak for tegningen :wink:
Kan du ikke med fordel stille din skummer på en "Gasbetonsten" og dermed spare en del strøm i løftehøjde?

Ved valg af en kæmpe skummer og dermed brugen af en større pumpe i skummeren .....vil vandet derfra så ikke kunne bruges positivt i vandcirkulationen og dermed kunne spare en cirkulationspumpe væk?...............bare en tanke! :lol:

Mvh.
Michael
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Hvam »

Kan du ikke med fordel stille din skummer på en "Gasbetonsten" og dermed spare en del strøm i løftehøjde?
Der er jo ingen løftehøjde andet en 5 - 20cm alt efter hvor meget vand der er fordampet. jeg bruger en 5w aquabee.
Vandet vil altid værer i samme højde. pumpen må ikke værer stører for så løber vandet forhurtig gennem skmmern og uvfiltert.

Til cirkulation kan jeg kun anbefale en propel pumpe, de bruger ikke så meget strøn eks. tunze 6060 6000l/t og 11w

Til skummern bruger jeg en luftpumpe de giver en del mere luft en en nålehjuls pumpe. så man får ca 3 gange mere luft på watt.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Hvam »

Nå mit system kører uden lys bruger det kun 40w og det er med 12000L/t cirkulation.

fiskearne
Reactions:

Indlæg af fiskearne »

man kan jo os køre det med et bundfilter... :TH
Dennis DK
Reactions:

Indlæg af Dennis DK »

jeg kunne også godt finde på at starte et med bundfilter og så overløb med en kraftig skummer syntes da heller ikke at man behøver at gøre det dyre og mere avanceret end nødvendigt , men jeg jo også kun nybegynder
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Dennis DK skrev:jeg kunne også godt finde på at starte et med bundfilter og så overløb med en kraftig skummer syntes da heller ikke at man behøver at gøre det dyre og mere avanceret end nødvendigt , men jeg jo også kun nybegynder
Og netop som nybegynder skal du slet ikke tænke på et bundfilter!
At der er 1 enkelt eller 2 der bruger det, er ikke nogen garanti for at andre kan.
Der er jo en grund til at vi andre har ofret formuer på sumpe og skummere.
fiskearne
Reactions:

Indlæg af fiskearne »

ind til videre kander jeg 16 der har det og jeg har hjulpet dem igang og det køre.. :HE
Dennis DK
Reactions:

Indlæg af Dennis DK »

ja nok er jeg ny men alligevel så tror jeg da ikke at det kan skade, en kammerat's svigerfar har haftsaltvand i 25 år med bundfilter og det har bare kørt uden alt muligt ekstra tilsat

hilsen dennis
fiskearne
Reactions:

Indlæg af fiskearne »

ja og det er såden det skal køre... også spare man alt det udstyr. :y ...
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

fiskearne
ind til videre kander jeg 16 der har det og jeg har hjulpet dem igang og det køre..
Lyder interessant har du evt. et link til den praktiske udførelse?

Men ud over at det kan lade sig gøre så bliver vi da nok nød til at høre alle agumenter for at det er bedre :?

Samtidig er der vel en grund til det udstyr der er sat på!

Det er vel ikke udelukkende et spørgsmål om at det skal "overleve"?
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
fiskearne
Reactions:

Indlæg af fiskearne »

Per A skrev:fiskearne
ind til videre kander jeg 16 der har det og jeg har hjulpet dem igang og det køre..
Lyder interessant har du evt. et link til den praktiske udførelse?

Men ud over at det kan lade sig gøre så bliver vi da nok nød til at høre alle agumenter for at det er bedre :?

Samtidig er der vel en grund til det udstyr der er sat på!

Det er vel ikke udelukkende et spørgsmål om at det skal "overleve"?
har desvære ikke et link. men kan da fortælle at det er lavet af koberg´s brødkasser og skygge net til drivhuse.. nemt og rigtig billig. du kan evt se det på martinchamp profil.. :P
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Hvis man køre med bundfilter kræver det stor deciplin ang. tilførelse af fisk, fodring og anden belastning af akvariet, specielt i opstartsfasen. Og denne deciplin ser man gang på gang at nybegyndere ikke er indehavere af og derfor går det også galt for langt de fleste der prøver denne gamle filter-type.

Tror nu heller ikke det med bundfilter er det bedste projekt for en nybegynder at kaster sig over, men selvfølgelig noget man selv skal beslutte, jeg kan med næsten 100% sikkerhed sige at de fleste akvarier med bundfilter ikke eksistere efter 1 - 2 år.

Dog er der naturligvis nogle som har den fornødne viden, tålmodighed og held til at få det til at fungere, men historien siger det modsatte. Nok også derfor at langt langt de fleste saltvandsnørder er gået væk fra bundfilter :wink:
Frank Johansen
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
19
Geografisk sted: 4200 Slagelse

Indlæg af Frank Johansen »

Du kan sagtens nøjes med et bundfilter og så lave små hyppige vandskift, det brugte jeg selv for mange år siden men selv et stort bundfilter kan ikke klare en spidsbelastning hvis bakteriefloraen ikke er stor og har du kørt med ringe belastning på akvariet et stykke tid er bakteriefloraen ikke stor da bakterierne skal have tilført næring konstant for at overleve og de opformeres ikke tilstrækkeligt hurtigt til at fjerne forureningen i den takt den opstår, så diciplin er et must og ALT skal foregå i et langsomt tempo.

Hvorfor ikke bruge det mest geniale der endnu er opfundet til saltvandshobbyen, nemlig "afskummeren" den kan det intet andet kan, nemlig FJERNE forureningen fra systemet før den nogensinde bliver et problem.
Så mit råd til dig er, brug hvad du vil af isenkram, det er lærerigt ligemeget hvad du bruger, men undvær ALDRIG skummeren.
Venlig hilsen
Frank Johansen.
Dennis DK
Reactions:

Indlæg af Dennis DK »

min mening var nu også at bruge både skummer og bundfilter og måske enda et risle filter og så lave lidt små kamre , nogen gange er der jo også for mange der køber for meget udstyr fordi de ikke aner noget om det de egenligt har gang i.

HIlsen dennis
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Dennis DK skrev:min mening var nu også at bruge både skummer og bundfilter og måske enda et risle filter
En skummer er nok i sig selv så spar pengene og krafterne på det andet gear.
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Og forresten nu har jeg prøvet både at køre med sump og uden(blot et overløb med en skummer i) - og jeg skal aldrig undvære sumpen igen !

Det er simpelthen for besværligt.

Man mangler plads til teknik og lamper og andet gejl er i vejen for at komme til det teknik man har i overløbet !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"