Så er jeg nået så langt at jeg er ved at prøve at få læst op på osmosevand.
Jeg tænker selv der skal pumpe og harpiksfilter på.
Men hvad er nemt at finde ud af og godt til et 300l akvarium.
Det skal selfølgelig bruges til opfylding mes osmolatoren og vandskift.
Hvor ofte og hvor mange procent vand vil i anbefale at skifte.
Omv. Osmoseanlæg
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Re: Omv. Osmoseanlæg
Det kommer lidt an på dig.
Et mindre billigt anlæg, som det her 200gpd kan jo sagtens dække dit behov: http://rent-postevand.dk/shop/Omvendt-o ... uct_id=936" onclick="window.open(this.href);return false;
Det koster 350kr. Det billigste med pumpe koster 2475kr.
De er gode de store anlæg, og det er smart at man hurtigt kan lave efter behov. Men har man plads og lidt tålmodighed er der mange penge at spare på de små..
Et mindre billigt anlæg, som det her 200gpd kan jo sagtens dække dit behov: http://rent-postevand.dk/shop/Omvendt-o ... uct_id=936" onclick="window.open(this.href);return false;
Det koster 350kr. Det billigste med pumpe koster 2475kr.
De er gode de store anlæg, og det er smart at man hurtigt kan lave efter behov. Men har man plads og lidt tålmodighed er der mange penge at spare på de små..
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Re: Omv. Osmoseanlæg
Uanset om du vælger et lille eller et stort anlæg, så vil jeg meget anbefale at det er med DI filter / ionbytter. DI filter kan evt, tilkøbes ved siden af (vælg en type granulat med både anionbytter og kationbytter, ellers skal du have 2 filtre ). En RO membran renser ikke vandet helt rent og især nogle stoffer, f.eks. PO4, kan ryge igennem. Hvis det skal være kan man bedre undvære RO delen end DI filteret.
Med hensyn til vandskift, er det nærmest religion. Der er helt fra folk der aldrig nogensinde skifter vand og til nogle der skifter meget store mængder, så du kan få meget divergerende anbefalinger. Selv skifter jeg ca. 8% om ugen.
Med hensyn til vandskift, er det nærmest religion. Der er helt fra folk der aldrig nogensinde skifter vand og til nogle der skifter meget store mængder, så du kan få meget divergerende anbefalinger. Selv skifter jeg ca. 8% om ugen.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;