Maxspect gyre
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 5690 Tommerup
- Saltvand siden?: 2013
Maxspect gyre
Hey folkens.
Overvejer en maxspect gyre, men hvad siger folk om den. er de noget værd, og larmer de osv?
Overvejer en maxspect gyre, men hvad siger folk om den. er de noget værd, og larmer de osv?
Vh Morten
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Maxspect gyre
Jeg har 2 af den første generation, med gammel controller. Den som hedder 150Morten1990 skrev:Hey folkens.
Er fuldt ud til freds med dem, men bruger dem også blot til et laminært flow, uden retnings ændring.
Når de er ny rengjorte, er de helt lydløse, men snegle har det med at kravle ind i dem, og så kan de støje lidt.
Har ingen viden om den nye store controller.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Giver de det gode flow de reklamere med.? Planen var og køre med en enkelt af dem og ikke andre pumper hvis de giver det gode flow.
Vh Morten
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Om 1 er nok, kommer an på akvariet, både størrelse og udformning.Morten1990 skrev:Giver de det gode flow de reklamere med.? Planen var og køre med en enkelt af dem og ikke andre pumper hvis de giver det gode flow.
Mit er kvadratisk, så der er 2 nødvendige.
Du kan jo ændre på flowet, så det ikke kun ryger i overfladen, ved simpelt at dreje
"vingerne" en smule ned af. Du kan også vende rotorene, så de blæser vandet den anden vej rundt.
Der er faktisk en del muligheder
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Det lyder spændende. Mit er 385 liter. Aflangt. Er der den store forskel på modellerne ud over størrelse selvfølgelig. Og controllere. Syntes jeg har hørt en del om motorerne går istykker/fejler. ?
Vh Morten
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Når der er teknik tilstede kan det selvfølgelig gå i stykker.
Men dem jeg har, kører problem frit. I starten var der lidt problemer med rotorbladene, at de knækkede. Men de blev/bliver ombyttet gratis.
Modellerne er som sådan ens, forskellen ligger i størrelsen, 130/230 er kortere end 150/250 og som igen er kortere end 280'eren.
De små gamle controllere synes jeg er svære at indstille, da det hele foregår på et hjul. Måske det blot er mig der ikke har sat mig ordenligt ind i det.
Men dem jeg har, kører problem frit. I starten var der lidt problemer med rotorbladene, at de knækkede. Men de blev/bliver ombyttet gratis.
Modellerne er som sådan ens, forskellen ligger i størrelsen, 130/230 er kortere end 150/250 og som igen er kortere end 280'eren.
De små gamle controllere synes jeg er svære at indstille, da det hele foregår på et hjul. Måske det blot er mig der ikke har sat mig ordenligt ind i det.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Okay. Tak for alt den gode info. Kunne godt være jeg skulle prøve sådan en sag. Lyder spændende og med mange muligheder. 

Vh Morten
- Selje
- Klovnfisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9990 Skagen
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Oslo, Norge
Jeg har XF150 v1. Den bråker endel (selv på 60% som jeg kjører min på). Men er kraftig og lager god flow. Har hatt den i over 3 år uten problemer hvis jeg husker korrekt.
- Selje
- Klovnfisk
- Reactions:
- 12
Lydløse? Hvor mange % kjører du din på? Min har aldri vært lydløs og jeg kjører den på 60% fast flow.Carsten skrev:Jeg har 2 af den første generation, med gammel controller. Den som hedder 150Morten1990 skrev:Hey folkens.
Er fuldt ud til freds med dem, men bruger dem også blot til et laminært flow, uden retnings ændring.
Når de er ny rengjorte, er de helt lydløse, men snegle har det med at kravle ind i dem, og så kan de støje lidt.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Den kører på 100%. Nu er støj jo en meget variabel ting. Hvad der lyder som en kanonskud for en er bare en lille bordbombe for en anden.Selje skrev:Lydløse? Hvor mange % kjører du din på? Min har aldri vært lydløs og jeg kjører den på 60% fast flow.Carsten skrev:Jeg har 2 af den første generation, med gammel controller. Den som hedder 150Morten1990 skrev:Hey folkens.
Selvfølgelig kan de høres, men det er ingen støj der på nogen måde generer.
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Selje, hvis du har haft den i 3 år er den måske med de første ophæng. For godt 2 år siden, i foråret 2015 introducerede Maxspect nogle nye Silence ophæng.
Det betyder vildt meget, at man ikke overfører vibrationer til glasset, især vibrationer i en for den pågældende balje uheldig frekvens.
Der findes vist ikke noget i verden som kører rundt og samtidig er lydløst. Men som Carsten nævner, er oplevelsen af støj en subjektiv ting.
Især hvis man forsøger at ramme bølge resonans på længden af baljen, eller kører driftmåder med hurtige skift i omdrejningstal, støjer i al fald mine pumper - hvad enten det så er Tunze eller Maxspect.
Kører jeg derimod med en fast hastighed, under 70%, eller ramper op og ned mellem f.eks. 30-70% over 5-10 minutter er støjniveauet efter min vurdering acceptabelt.
Det betyder vildt meget, at man ikke overfører vibrationer til glasset, især vibrationer i en for den pågældende balje uheldig frekvens.
Der findes vist ikke noget i verden som kører rundt og samtidig er lydløst. Men som Carsten nævner, er oplevelsen af støj en subjektiv ting.
Især hvis man forsøger at ramme bølge resonans på længden af baljen, eller kører driftmåder med hurtige skift i omdrejningstal, støjer i al fald mine pumper - hvad enten det så er Tunze eller Maxspect.
Kører jeg derimod med en fast hastighed, under 70%, eller ramper op og ned mellem f.eks. 30-70% over 5-10 minutter er støjniveauet efter min vurdering acceptabelt.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Selje
- Klovnfisk
- Reactions:
- 12
Aha ok! Ja jeg kjøpte den med en gang den ble lansert. Så jeg har nok det eldste opphenget. Da er det ikke så rart at min lager betydelig mer lyd
jeg kommer uansett mest sannsynlig til å bytte ut gyre med noen vanlige tunze stream pumper etterhvert tror jeg.

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Du kunne prøve at montere nogle af de små silicone dupper, som bruges til køkken låger og Tunze pumperne. For at se om det dæmper støjen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Spændende med alle de indvendinger. Men nu har jeg købt en så må vi se hvad der sker. Men glæder mig til og prøve den. 

Vh Morten
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 6
- Postnummer: 5762 Vester Skerninge
- Saltvand siden?: 2018
Hej
Er nysgerrig på at høre hvordan det gik med lyden ??
Venlig hilsen
Stig
Er nysgerrig på at høre hvordan det gik med lyden ??
Venlig hilsen
Stig
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Hej Stig. Jamen i mine øre køre den meget lydløst. Kan faktisk ikke høre den, med mindre jeg sætter øret til glasset. Men den køre pt også kun på 30-40 %
Vh Morten
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 6
- Postnummer: 5762 Vester Skerninge
- Saltvand siden?: 2018
ok takker mange gange for svaret.
Hvilken størrelse har du købt ??
Jeg har et akvarie der hedder 130 langt 505 bredt og 500 højt havde forestillet mig en str. Gyre 250 eller er det over kill ??
hvilken størrelse skal man vælge. jeg vil helst ikke have unødvendig støj i stuen jo
Jeg har et akvarie der hedder 130 langt 505 bredt og 500 højt havde forestillet mig en str. Gyre 250 eller er det over kill ??
hvilken størrelse skal man vælge. jeg vil helst ikke have unødvendig støj i stuen jo

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Stig M. skrev:ok takker mange gange for svaret.
Det var nogle sjove mål på akvariet