Strøm igennem vand i sumpen

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Quist87
Reactions:

Strøm igennem vand i sumpen

Indlæg af Quist87 »

Hej !
Jeg er ved at lave min egen vandstandsføler til min sump. Derudover er jeg også ved at lave en føler til ferskvandstanken. Jeg har så tænkt på at lave det sådan at jeg leder +5 volt igennem en rustfri metal stang, denne sidder så overfor en anden som leder op til en port til en mikroprocessor. Den stang med +5 volt sidder så altid i vandet og går et godt stykke ned i tanken, men den er noget kortere så at når vandet ikke kan ramme den mere, kan man ikke mere måle en spænding på stangen som porten er koblet til.

Mit sprøgsmål er så om det kan være skadeligt for fiskene at der går 5 volt igennem noget vand i sumpen?
Der bliver ikke udskildt nogle skadelige stoffer, kun en brint og ilt reaktion som nok næsten knap nok er synlig, og dette bobler bare op af vandet.

Håber i forstod det ;)
Quist87
Reactions:

Indlæg af Quist87 »

Der skulle lige så: "men den anden er noget kortere".
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Er der ikke risiko for, at der opstår elektrolyse omkring elektroderne, hvis ikke der kommer noget vekselspænding af en tilpas høj frekvens på?
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
20
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

nyberg skrev:Er der ikke risiko for, at der opstår elektrolyse omkring elektroderne, hvis ikke der kommer noget vekselspænding af en tilpas høj frekvens på?
Tror du har fat i noget,
Eksempelvis dannes der både natrium i metalform og klorgas (som er industrielt anvendelig), når en elektrisk strøm føres gennem smeltet natriumklorid. Gør man det samme med en vandig natriumklorid-opløsning (saltvand), får man natriumhydroxid og klor.

Men om der sker noget ved den lave spænding tør jeg ikke svare på :?:, men klor i baljen er ikke skide godt
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Quist87
Reactions:

Indlæg af Quist87 »

Jeg tror lige jeg vil høre en kemi lærer ude på mit gym i morgen :)
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Du får helt klart en elektrolyse-reaktion.

Ud over klorgas og hydroxider, vil den ene elektrode vil langsomt gå i opløsning og afgive jern, krom og andet godt til vandet. DET ER IKKE GODT !!!

Hvis du vil lave det på denne måde, så skal du bruge elektroder af mere ædelt metal (titanium, guld....) og lade spændingen skifte polaritet med en forholdsvis høj frekvens.
Men hvorfor ikke bare bruge en alm. niveau-føler? Sådan én fætter er ret så driftsikker.

/Kim
Quist87
Reactions:

Indlæg af Quist87 »

Tja så den som en mulighed at lave dette projekt ude på mit gymnasie, der er også mange andre gode detaljer ved controlleren. Og jeg får derudover også alle midlerne gratis, men nogle skal jeg så selv bygge. Aner ikk hvor man kan købe sådan en niveau sensor billigt, har kun set dem sammen med controllere til en 800 kr. ?

Dette projekt vil koste mig 0kr, men jeg vender den lige med folket derude og hører mig ad.
Quist87
Reactions:

Indlæg af Quist87 »

Så fik jeg lige forhørt mig hos en lære. Nolan du har ret i alt det med klor gassen og brint og oxygen. Men tror altså der går okay lang tid før at ens rustfrie metal stang går i opløgning i vandet. Alt de andet der sker via elektrolysen bobler jo bare op af vandet, og når det kun er 5V så sker dette også MEGET langsomt. Men jeg må jo holde øje med værdierne ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Quist87 skrev: Og jeg får derudover også alle midlerne gratis, men nogle skal jeg så selv bygge. Aner ikk hvor man kan købe sådan en niveau sensor billigt, har kun set dem sammen med controllere til en 800 kr. ?

Dette projekt vil koste mig 0kr, men jeg vender den lige med folket derude og hører mig ad.

Hvis du kun har set dem til priser over 800,- så har du ikke kigget de rigtige steder!!
http://www.zoozajac.de/cgi/websale6.cgi ... d%2fmd5%7d

Hvis linket ikke virker er det http://www.zoozajac.de og i "artikelsuche"
ZacPlus Pegel Plus

Prisen er 50 Euro.

Jeg har selv sådan en, og den virker kanongodt, og har nu fungeret i 5 år.
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 1999
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Indlæg af flemmiov »

Jeg har selv sådan en, og den virker kanongodt, og har nu fungeret i 5 år.[/quote]

Hvordan virker sådan en, kan man koble den på en pumpe ?? Har selv en flyde niveau måler, hjemmelavet ala deltec typen, -den kan, hvis den bliver generet af børste orm, overfylde - så den pumper ferskvands-karret tomt...hvilket ikke er så smart :|
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

den har 2 små elektroder eller noget i den retning som du placerer i sumpen. Og når der så ikke er elektrisk forbindelse tænder den pumpen som fylder op indtil der igen er kontakt. Har flere muligheder, men det er den jeg bruger. Og selvfølgeligt kan den sættes til en pumpe, ellers var det jo omsonst at sætt den i.
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

du kan finde nivau kontakter her rs online 1eller dem her rs online 2
det er dem de fleste har brugt til auto vand påfyldning

mvh snogen
Quist87
Reactions:

Indlæg af Quist87 »

hej snogen!
Ved du om disse niveau kontakter, er vandtætte? For jeg skal nemlig bruge op til flere af dem under vandet så :)
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af snogen »

det er de
du laver bare en plade og skruer dem fast og så sætter du dem i over fladen
når så væske standen falder slutter den og der kommer strøm igenem

mvh snogen
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....
Quist87
Reactions:

Indlæg af Quist87 »

okay men det er fordi jeg skal også have nogen under vandet. Så den skal gerne kunne holde til at sidde derned undervandet, indtil vandstanden falder nok. Har nemlig både en min og max således at når der går strøm igennem minimum sensoren så pumpes der vand op til maximum.
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af snogen »

prøv at gå ind på rsonline
under automation og proces (flow og nivaustyring )
der finder du hvad du skal bruge
men hvad er der galt med dem vi har fundet til dig

de kan da det du søger :?:

mvh snogen
Quist87
Reactions:

Indlæg af Quist87 »

Jep! Det er også helt i orden, jeg prøver og kigget på det!
Quist87
Reactions:

Indlæg af Quist87 »

Har lige et sprøgsmål mere, ved i hvad Viton er for et materiale? Det er fordi de fåes med forskellige pakninger. Enten i Nitrile, som jeg heller ikke ved hva er, og så med Vitron og Silikone. Hvilken pakning egner sig bedst? Derudover også materialet som den er lavet af. Er der noget der er mindre godt at have i akvariet når materialerne enten er: Nylon, Polyprop eller PPS?

Tak for hjælpen :)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"