Jeg er så småt ved at gøre klar til at få mig et større akvarie, da der simpelthen mangler plads i det Nano jeg kører nu.
Derfor skal jeg have et akvarie ind på 190lx50hx40d. Til dette skal der selvølgelig en god røvfuld teknik til. Jeg har kigget lidt på hvad der er på markedet i de forskellige katagorier. Der er dog især 3 jeg er i tvivl om.
LYS
Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge af lys. Umiddelbart er jeg nok mest tiltalt af Maxspect Razor. Spørgsmålet er så hvilken model og om der skal bruges 2 eller 3. Som udgangspunkt, tænker jeg at starte med brugte lamper, da jeg er for nærig til at bruge 8-10.000 per lampe på 3 lamper.
BALLING vs KALKREAKTOR
Dette er jeg også meget i tvivl om. I mit hoved virker kalkreaktor som den mere naturlige løsning, og det er også min forståelse at der kommer diverse sporestoffer med (Correct me if im wrong). Og hvis dette er tilfældet, så kan jeg vel ummidelbart klare driften med mindre vandskift?
Balling virker dog som den nemmeste driftmæssigt.
Jeg vil meget gerne høre hvad folk har gjort ang. de 2 løsninger.
CIRKULATIONSPUMPER
Til cirkulationen vil jeg gerne have pumper der kan styres og køre i bølger. Derfor har jeg kigget lidt på Maxspect Gyre 230 (2stk med controller), men ved ikke om Tunze's alternativ er bedre på støj, visuelt, driftsikkerhed ect?
Alle inputs til at gøre min opstart nemmere, vil være meget værdsat