er der nogen der erfaringer med at køre uden extern sump? så vil ejg gerne høre lidt om hvordan det er gået/går
Jeg overvejer at starte et 250 liters akvarie med indvendig sump/overløb ved at køre en deltec mce 600 skummer på siden som trækker fra fra den indvendigt sump og spytter tilbage i akvariet. I overløb skulle der så samtidg være varmelegeme, automatisk vandpåfyldning, samt et lille powerhead som der kunne sættes et y stykke på, så der kunne pumpes vand ud til et evt nitratfilter eller lignende.
Fordelene:
Ingen ekstern sump, returpumpe osv
Mindre mekanik=mindre strøm
Ulemper
afhængig af netop denne skummer eller lignende
ikke så store muligheder for udbygning af mere udstyr
Har i flere kommentarer til fordele og ulemper ved setup'et? og evt råd? Vil det kunne komme til at køre fornuftit uden sumpen?
erfaringer uden sump
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 7870 Roslev
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Skive
- Kontakt:
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
Kører 200 liter med indvendigt overløb. Fungerer udmærket men selvfølgelig begrænsninger med hensyn til teknik - har ingen stenkoraller og tilsætter alt manuelt
Indvendigt overløb med skummer og returpumpe giver lidt besværlig opbygning af sten foran overløbet, men det kan sagtens lade sig gøre
jerslev
Indvendigt overløb med skummer og returpumpe giver lidt besværlig opbygning af sten foran overløbet, men det kan sagtens lade sig gøre
jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- Per A
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hvidovre
Jeg tænkte først at jeg ville køre uden sump, men efterhånden "projektet" skred frem ændrede jeg mening.
Det er klart at det rent umiddelbart virker mere overskueligt men vil på sigt vise sig at være yderst begrænsende.
Pladsen bliver hurtig for trang og vedligeholdsen bliver omstændig og besværlig.
Jeg syntes kun at have læst om folk der ændre deres setup fra invendigt til udvendigt(sump), aldrig omvendt
Det er klart at det rent umiddelbart virker mere overskueligt men vil på sigt vise sig at være yderst begrænsende.
Pladsen bliver hurtig for trang og vedligeholdsen bliver omstændig og besværlig.
Jeg syntes kun at have læst om folk der ændre deres setup fra invendigt til udvendigt(sump), aldrig omvendt

Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon