mulig opstart igen.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Beowulf
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
16
Postnummer: 9370 Hals

mulig opstart igen.

Indlæg af Beowulf »

hej.
går og overvejer at igen får vand i banken efter 5 års pause.
har det hele til den i nu.
men da jeg arbejder offshore og er væk 14 dage af gangen.
så er jeg lidt i tvivl om det er for stor en opgave at få et saltvands akvarier op og køre. hvor det kan stå 14 dage uden videre tilsyn. kun med en foder automat.
har computer og doseringpumper til det også.
men hvad er jeres erfaringer. vil det kunne lade sig gøre uden det giver alt for meget arbejde i hjem perioden.

baljen er på ca 430l plus sump
vh
peter
VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
8
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: mulig opstart igen.

Indlæg af kalmar »

Hvis akvariet har en god størrelse, og det er det, bliver rigtig godt indkørt før der kommer fisk i og de fisk der kommer i, ikke er ret store og for en stor del kan finde egen føde i akvariet. Et 'keep it simple' akvarie bygget af gode kvalitets komponenter.

Største risiko er så hvis der sker noget, som strømmen ryger f.eks. ved at hpfi slår fra, returpumpen holder op med at virke, lyset dør eller andet. Så kan 14 dage hurtigt blive fatalt. Men man kan i princippet have alarm på det hele, og hvis du så kunne få en ven til at kikke forbi hvis der var problemer, og måske have lidt reserve udstyr af de meste kritiske, stående som backup.

Store fisk, foder automater, anamoner eller andet der kan kravle rundt og lave ulykker, dermed jo mere anvanceret, desto større risiko for ulykke.
Men et simpelt akvarie, små altædende fisk, koraller, kvalitets komponenter burde være muligt med overvågning og en ven til nødstilfælde.
Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg ville nok lave et Fish Only akvarie.
Der ved stilles der hverken så store krav til vandet eller lysmængden.
Hvis der er koraller i akvariet, kan 14 dage uden tilførsel af Ca og kh have stor betydning for deres trivsel.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Vores akvarium på 180 L får minimalt af pasning. Og det er proppet med bløde koraller, skiver og nogle hårdføre lps - foruden 8 små fisk. Det kan sagtens stå 14 dage kun med fodring. Jeg måler værdier en gang hvert halve år, blot for at konstatere, at værdierne er de samme som sidste måling.
Jeg tilfører vand som erstatning for det fordampede. Det kan man automatisere med en osmolator
Skummer: koppen renser jeg en gang om ugen, men den kan sagtens stå to-tre uger.
Værdier: Med pH-styret kalkreaktor er pH, kH og Ca stabile. Jeg tilsætter intet, men har rowaphos, kul, zeovit som skiftes hver tredje måned.

Jeg bruger mindre tid på saltvandsakvariet end på vores ferskvandsakvarier. Jeg tror sagtens du kan køre et sådant setup, bare du er opmærksom på at vælge tolerante og hårdføre organismer.
Brugeravatar
Beowulf
Reactions:
16
Postnummer: 9370 Hals

Indlæg af Beowulf »

Må vist heller bare få fundet bajlen frem igen, og så stille og roligt får startet det op. :)
Har jo computer til dosering og div. og strøm overvågning via hus alarm.
Så hvis det i starten holdes men ikke så krævende fisk og koraller, så skal det vil nok gå.
på sigt regner jeg med dosering af balling til at holde værdierne.
og så vil jeg nok se på muligheden med an anden computer med mulighed for overvågning via nettet.
VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »