Svingende kH?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6971 Spjald
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: VESTJYLLAND

Svingende kH?

Indlæg af rozzzna »

Min kh svinger!
Akvariet blev startet op d. 16 juli med indkørte sten, tørt sand og 50% modnet vand.

målinger:
19/7 - 12 dkh
24/7 - 9.3 dkh
27/7 - 10.3 dkh
3/8 - 8.3 dkh

Der har ikke været skiftet vand endnu, så hvorfor svinger kh så meget?
Er det relateret til andre parametre? magnesium 1800, calcium 485, ph 7.7

Kan jeg gøre noget for at stabilisere kh?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Svingende kH?

Indlæg af StarF »

Altså KH vil jo stille og rolig falde, hvis der er et forbrug.. (koraller, kalk alger osv)

Så hvad har du i akvariet? og har du tilsat noget siden den stiger og falder? sikker på det evt ikke er måle fejl, hvis du ikke tilsætter noget? hvis det er salifers kh test, så kan selve lyset man laver prøven i, betyde meget i hvordan man aflæser den.
Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af rozzzna »

det er salifert, prøver ellers at lave den i alm. dagslys men det kan godt være det er det. Må lige lave en ekstra og se om den siger det samme.

Har en BTA, to små euphyllia fragmenter, 2 meget små røde skiver. De har været i siden starten.
Der er tilsat 1 eremit og 1 søpindsvin for ca 5 dage siden.

Har ikke tilsat noget overhovedet af væsker eller pulver.
Senest rettet af rozzzna tors 3. aug 2017 16:44, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af rozzzna »

Har lige lavet testen igen og får det til 8.6 denne gang. Så det er ret tæt på de 8.3 fra tidligere i dag.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af trine... »

Mon ikke det er målingen fra d. 27 der er smuttet?
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af trine... »

Kh eller karbonathårdheden og calcium går normalt hånd i hånd med syre-base balancen eller ph'en om man vil, da begge er baser som virker stabiliserende på ph og dermed agerer buffer.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af trine... »

Hvis du ikke ser nogen negative indikationer på dine koraller, ville jeg lade det være indtil videre. Din kh er jo stadig inden for normen, nsw ligger vel stadig på mellem 7-8? Systemet er jo trods alt helt nyt og skal først til at finde sin balance. Din Ca skal også lige falde til omkring de foreskrevne 420..så giv det tid.
Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af rozzzna »

Prøver at se tiden an :) Det er godt nok mange år siden jeg sidst har startet saltvand op, så husker slet ikke hvordan værdierne lå dengang.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Der er ikke så mange ting der kan have signifikant indflydelse på KH (mange ting kan have mindre indflydelse). En af de meget betydende ting er CO2 indholdet. Hvis jeg forstår det rigtigt tilsætter du hverken Balling eller kører med kalk reaktor? Hvis du ikke tilsætter noget og KH faktuelt svinger både op og ned, vil jeg mene det kun kan skyldes svingninger i CO2 indholdet.

Personligt synes jeg nu godt man kan måle KH med Salifert uden signifikant variation i måleresulatet, som funktion af belysningen. Det er let at teste om du læser farven forkert. Der er en referencevæske med i testkittet og hvis du kommer frem til det rigtige resultat når du måler på den, er du nok ikke helt farveblind :D

Måler du på omtrent samme tidspunkt af døgnet hver gang? Har du målt pH på samme tidspunkter? Måler du pH elektronisk?

En pH på 7,7 er lavere end godt er. En pH på 7,7 kombineret med så høje KH værdier som 8,3 til 12 må være ensbetydende med et nærmest vanvittigt højt CO2 niveau i baljen. Hvis din pH måling er korrekt, ville jeg få luftet ud i butikken, få øget luftcirkulationen over vandoverfladen og øget vandbevægelsen i overfladen. Måske også frisk luft ind til skummeren.

Det er meget høje værdier du har - især da hvis du ikke tilsætter. Dette er dog kun godt ved en så lav pH, så hold endelig KH oppe. En så lav pH kombineret med lave værdier ville sikkert få koralskeletter og LS på kanten af opløsning. Når du får din pH i vejret vil de 3 hellige formentlig begynde at falde p.g.a. øget kalcificering - både på overflader og i koraller.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af rozzzna »

Min ph var på ca 8 sidst jeg målte, d. 27/7.
bruger salifert ph testsæt. Måler normalt mellem kl 12-15.

Der er ikke referencevæske med i mit salifert kh kit, man skal dryppe til en væske skifter farve og så måle hvor meget der er tilbage i sprøjten.

Jeg tilsætter ingenting da akvariet jo er nystartet, er det ikke normalt først noget man begynder på når man fylder koraller i baljen? Har aldrig rigtigt brugt den slags førhen heller. Tænkte at værdierne på mg og ca var høje fordi der er 50% nyblandet saltvand fra opstarten og ingen koraller til at optage det endnu.

Hvor skulle den CO2 komme fra? Skummeren lukker mange mikrobobler ud hele tiden, kan det være det? Troede egentligt at det iltede vandet mere end det tilførte Co2. Lufter ud i stuen flere gange dagligt, synes da indeklimaet er tilpas det meste af tiden :dizzy:
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af trine... »

Den kan være produktet af bakteriel respiration og en del af dit systems metabolisme. Det er jo samme processer som i naturen.
Brugeravatar
rozzzna
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af rozzzna »

ok, men det er ikke noget jeg har mulighed for at finde ud af eller gøre en masse ved. Det får lov at stå så må jeg se om det ændrer sig med tiden eller hvad der sker.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg tror ikke du skal spekulere så meget over det.
Det er jo stadig helt nyt og ingen værdier er som de bør være - eller ender med at blive, for den sags skyld.
Jeg ville bare slå koldt vand i blodet og nyde at følge processen.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Forhøjet indhold af CO2 / lav pH vil medføre fejlmålinger på KH titreringstest. Testen vil så at sige blive snydt fordi der titreres til en specifik pH grænse. Så for at være helt præcis, får svingninger i CO2 ikke den faktiske KH til at svinge, men kun målingerne.

Der har altid været en referencevæske med i alle de Salifert KH test jeg har købt. Dog ikke i den sidste, kan jeg se. Kan se Habib også har har indsat et enkelt ord mere i den medfølgende brugsvejledning, så der nu står "A free reference solution is sometimes included"

CO2 i indendørs luften kommer f.eks. fra udåndingsluft . . fra mennesker og dyr . . i begge ender :D En hel del kan vist også komme fra f.eks. gaskomfur, gasovne brændeovne etc. Som Trine siger, kan det også komme fra processer i selve baljen. Hvis du er til lille nørd og forsøg og den slags, kan du faktisk relativt let måle om du har meget for højt CO2 i bajen, og om det kommer fra indendørsluften. Tag f.eks. en deciliter vand fra akvariet, mål pH og sæt så glasset udenfor sammen med en lille luftpumpe og put en iltsten i vandet i min. 1 time. Prøv så at måle pH igen. Hvis du startede med en pH på 7,7 vil du med en til vished grænsende sandsynlighed konstatere at pH er steget. Prøv så samme eksperiment indendørs. Hvis pH stiger lige meget i begge forsøg har du ikke for højt CO2 niveau indendørs, men for lidt gasudveksling mellem vandoverflade og atmosfære.

Vil i øvrigt anbefale dig at måle pH elektronisk. En pH måler koster ikke mange fedtører.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"