Jeg har lige investeret i en en maxspect razor 130w. Jeg har lagt mærke til at de 3 "lilla" dioder på ingen måde lyser lige så meget som de blå eller nogen af de andre dioder for den sags skyld. Er min lampe defekt eller lyser de "lilla" dioder bare meget mindre. .?
Jeg tog lige et kig på mine lamper.
Synes det så ud som om der var et par dioder, som ikke lyste så meget som de andre. Og det var et par af dem i hjørnerne, og samme dioder i alle lamperne. Så det er nok som det skal være
Det skulle vel aldrig være b1 og b2 der henholdsvis ligger på 410 og 420 nm og derfor så tæt på ultraviolet at lyset ikke syner af lige så meget som det reelt er? Ren Uv, altså 400nm og ned til 10 er vel uden for det synlige spekter.
Tog lige et billede af en cluster i min 300W med min telefon og skruede ned for blænden så man kan se hvor meget de lyser i forhold til hinanden. P.t. A:47% B:56%
Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Tror her primært er tale om det nye cluster setup på 130 og 180 w osv. Hvor de har tweaket spektrummet lidt ift de gamle clusters. Jeg har i hvert fald lagt mærke til det samme på mine. Helt anden farvekomposition ift før og langt mere lilla i sit generelle visuelle udtryk, samt ved aftenlys. Jeg forstår ikke hvis folk ikke kan se forskel ift de gamle. Dioderne er jo trods alt også nogle helt andre end i det gamle layout.
Trine og flere andre nævner at de heller ikke kan se deres og rigtig nok er ultraviolet sværere at se. Billede er taget med iPhone 6 hvilket sikkert også kan have en betydning.