I oktober sidste år forsøgte jeg mig igen, denne gang med et Nuvo Fusion 10.
Ved opstart kom der 5.5 kilo sten i, 3.5 levende og 2 kilo døde. Derudover et 5 cm lag af levende sand. og teknikken var Ghost Desktop Skummer, Skye light fra IM, og en returpumpe jeg har glemt navnet på men ikke originalen, Tunze nano ATO, samt en hydor koralia 400 til bevægelse.

Algefasen gik hurtigere end jeg forventede og efter en 1.5 cirka kom jeg en CUC i bestående af 3 små eremit krebs og turbo snegle.
Derudover også en lille Zoa frag, selvom jeg nok ville have ventet, men faldt sgu i, den har det dog fremragende i dag.
Inden for den næste måned kom der 2 ricordea skiver i, en watermelon zoa koloni og et lille sarchopyton frag.

Da min ene Ricordea skive stillede træskoene, og min sarchopyton heller ikke rigtig vilde lavede jeg mig selv en regl om kun at lave større ændringer 1 gang i måneden, så som at sætte fisk, invertebrater større koraller, skifte lys etc. og har næsten fulgt den.
Her efter gik der cirka 1.5 måned og to små klovnfisk flyttede ind

Efter en lille måneds tid kom der en dannebrogs reje i, og et par uger efter nogle røde og blå skive anemoner. Og efter en måned skiftede jeg lyset til en Coral Box moon led med LPS program, samt tilføjede en spinner til returpumpen for mere variation i vandets bevægelser.
Pr dags dato ser akvariet sådan ud, koraller trives og mine zoa kolonier gror hastigt.

Beboere er de tidligere nævnte, desuden er der tilføjet en Pavona koral og Euphyllia yaeyamaensis som begge har det super. Min sidste ricordea skrive er også stået af, jeg ved ikke hvorfor.
Ugentlig rutine er påfyldning af osmose vand til automatisk påfyldning, udskifte 2 liter vand, og skrabe grønne alger af glasset. Mine værdier er som de skal være, og måler hverken nitrat eller fosfat i akvariet. Desuden har jeg ikke længere skummer på, da jeg ikke synes den gjorde nogen forskel andet end at larme lidt. Næste projekt er en tilføjese af en Acan når jeg finder en i en farve jeg lige synes er perfekt. Men indtil da, vil jeg bare nyde at andet forsøg med saltvand er gået meget bedre end det første.