"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mug Bag skab-, hva gør jeg?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
ReeZer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 585
Tilmeldt: tirs 10. okt 2006 15:18
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejle - Downtown
Kontakt:

Mug Bag skab-, hva gør jeg?

Indlæg af ReeZer »

Hey med jer....
Jeg tænkte jeg lige måtte gøre lidt rent i dag, og kiggede så lige om bag mit tøj skab som går fra gulv til loft. Ville næsten ønske jeg aldrig havde gjort det, for det var simpelthen et uhyggeligt syn. Hvis jeg har haft mine akvarier for at have lidt liv på værelset, så skulle jeg da bare have dyrket det liv der var omme bag skabet. Uhada.

Skabet står lige op af husets ydervæg, og derfor er noget køligere end de andre vægge, og sikkert derfor er skyld i, at der er kommet fugt, som senere er blevet til mug.
Jeg har nu fået flyttet skabet, og gjort rent omme bagved det (Føj) og står nu i et dilemma. Hva skal jeg gøre? Endten må jeg nedlægge det der nu er hovedeårsagen til fugten (mit akvarie) eller også må jeg finde en anden løsning.
At sætte store affugtere og lave udsugnings kanaler, kan ikke komme på tale, da det vil være et for stort indgreb.
Men tænkte så på, om man ikke kunne installere nogen blæsere ind i bagpladen, så mit skab som får luften lidt i cirkulation deromme bagved.
Ville dette hjælpe?
(er igang med at brygge et billede som kan vise lidt mere detaljeret hvad jeg mener)
Håber i kan komme med råd :)
Senest rettet af ReeZer tors 11. jan 2007 18:51, rettet i alt 1 gang.
Henrik - Stay positive
Til Salg: viewtopic.php?p=218496#p218496
Brugeravatar
ringsborg
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 205
Tilmeldt: man 9. jan 2006 23:35
18
Postnummer: 8320 Mårslet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Århus syd
Kontakt:

Indlæg af ringsborg »

Hej Henrik
du bliver nød til at løse problemet der hvor det kommer fra for høj luftfugtighed skaber også problemer andre steder end bag dit skab.
så en ud sugning på dit akvarie hvil hvære den beste løsning
MVH:
Bjarne Ringsborg

ca 3 M. Saltvand
http://www.srilanka-holidayhouse.com/
http://www.amluck.dk
viewtopic.php?t=3138
ReeZer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 585
Tilmeldt: tirs 10. okt 2006 15:18
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejle - Downtown
Kontakt:

Indlæg af ReeZer »

mmmm... Bliver bare lidt svært :|
Men skal siges, at jeg har haft akvarie på mit værelse i godt halvandet år nu, så det er nok gået og blevet værre og værre igennem et godt stykke tid. Men indtil videre kan jeg kun sætte det gamle armatur over (som dækker det hele til ) og så ellers få lavet mig en lyskasse, som jeg snakkede med Mathias om i Chatten. Så må rigeligt med udluftning lige klare skærene indtil da.... :|
Henrik - Stay positive
Til Salg: viewtopic.php?p=218496#p218496
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

hvad med at rykke dit skab lidt ud fra væggen således at der kommer lidt cirkulation deromme? Eller male det med svampedræbene middel?!
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
ReeZer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 585
Tilmeldt: tirs 10. okt 2006 15:18
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejle - Downtown
Kontakt:

Indlæg af ReeZer »

Det står i forvejen lidt ude fra væggen- men okay ikke meget. Og nu har jeg så været nede og invisteret i nogen Harddisk blæsere, som jeg lige vil installere i min skab - så kan man snakke om Case Mod ;)
og håber på at det vil skabe lidt cirkulation derommme
Henrik - Stay positive
Til Salg: viewtopic.php?p=218496#p218496
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Hvis der er mug og skimmelsvamp bag akvariet, bør du komme det til livs og ikke bare lade stå til. Det er i sidste ende dit helbred, der står på spil. Og overvej evt. om det er så pokkers nødvendigt at køre uden dækglas. Jeg ved, at mange er imod dækglas og jeg undgår det også selv, når vinduerne ikke kan stå åbne i vintersæsonnen. Men hvis alternativet er luftvejssygdomme og andre lidelser, kan jeg godt finde mig i at køre med dækglas, sætte belysningstiden en time ned om dagen (dækglas holder på varmen) og så må korallerne vokse den millimeter mindre om måneden i den periode.

Hvis du så udsendelsen "Dødens detektiver" på DR1 sidste weekend, ville du se et skrækeksempel på, hvordan skimmelsvampe kan ødelægge en families helbred og give dem kroniske lidelser i form af luftvejsbesvær og Alzheimers.
ReeZer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 585
Tilmeldt: tirs 10. okt 2006 15:18
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejle - Downtown
Kontakt:

Indlæg af ReeZer »

okay- harfra og hermed bliver der hånd om det.. kører med lukket armatur nu- installere en blæser om bag skabet- og så ser jeg hvordan det udvikler sig derfra- hvis det så småt kommer igen- lukker jeg det ned .. :| Well, det har da i hvert fald været spændende så længe det varede.. OG dyrt =D

Men tak for det svar nyberg
Henrik - Stay positive
Til Salg: viewtopic.php?p=218496#p218496
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Har du mulighed for at vaske området med Rodalon? Det fjerner og dræber skimmelsvamp.
Brugeravatar
Robcus
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1232
Tilmeldt: man 7. aug 2006 12:43
17
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Maltagade 5, st. 2300 København S

Indlæg af Robcus »

Ja, det gælder bare om at få dræbt den skimmelsvamp, det er noget af det værste man kan få som følge af denne hobby.
Niels C. Christensen

330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI

Billede
ReeZer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 585
Tilmeldt: tirs 10. okt 2006 15:18
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejle - Downtown
Kontakt:

Indlæg af ReeZer »

Nyberg- Ja det har jeg...Så skal jeg bare flytte skabet igen :) Vaskede det bare af med en klud og noget sæbe.
Hvor kan jeg få fat i sådan noget Rodalon?
Henrik - Stay positive
Til Salg: viewtopic.php?p=218496#p218496
ReeZer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 585
Tilmeldt: tirs 10. okt 2006 15:18
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejle - Downtown
Kontakt:

Indlæg af ReeZer »

Gosh mand, tør sq snart ikke at leve her mere, når de svar kommer på banen :|
Henrik - Stay positive
Til Salg: viewtopic.php?p=218496#p218496
Brugeravatar
Robcus
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1232
Tilmeldt: man 7. aug 2006 12:43
17
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Maltagade 5, st. 2300 København S

Indlæg af Robcus »

hehe, nu skal vi jo ikke skræmme livet af dig, men det er selvfølgelig aldrig sjovt når man får smidt sådan nogen eksempler i hovedet, men hvis du måske kan få skabet en lille smule længere ud, og så få nogen cirkulation på bag skabet, så luften ikke står stille.
Niels C. Christensen

330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI

Billede
ReeZer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 585
Tilmeldt: tirs 10. okt 2006 15:18
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejle - Downtown
Kontakt:

Indlæg af ReeZer »

hehe tager snart et billede af min lille kreation i skabet....
Henrik - Stay positive
Til Salg: viewtopic.php?p=218496#p218496
Brugeravatar
Robcus
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1232
Tilmeldt: man 7. aug 2006 12:43
17
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Maltagade 5, st. 2300 København S

Indlæg af Robcus »

hehe, gør det endelig. Vi vil se lidt fotos.
Jeg har heldigvis omkring 15 cm, bag mit akvarie, så kan man nemlig komme til :-)
Niels C. Christensen

330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI

Billede
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

nyberg skrev: Hvis du så udsendelsen "Dødens detektiver" på DR1 sidste weekend, ville du se et skrækeksempel på, hvordan skimmelsvampe kan ødelægge en families helbred og give dem kroniske lidelser i form af luftvejsbesvær og Alzheimers.
Til gengæld fik de også lidt over 200 mio. danske kroner i erstatning, så så galt er det vel heller ikke :mrgreen:
Brugeravatar
Robcus
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1232
Tilmeldt: man 7. aug 2006 12:43
17
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Maltagade 5, st. 2300 København S

Indlæg af Robcus »

Tja, men det er jo stadig lidt trælst at skulle flytte fra sit hjem, og så stadig have fået helbredsskader, så kunne man måske godt have været det foruden.
Men ok, det var jo også fordi deres forsikringsselskab ikke ville betale, og så det faktum at de bor i USA, hvor folk får de sygeste erstatninger for de mest latterlige ting.
Det her var så ikke latterligt, men man skal jo lige tage det med i sine betragtninger.
Niels C. Christensen

330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI

Billede
ReeZer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 585
Tilmeldt: tirs 10. okt 2006 15:18
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejle - Downtown
Kontakt:

Indlæg af ReeZer »

hehe det var sq mange penge.... meeen tvivler nu også på at den ville gå herhjemme....
Henrik - Stay positive
Til Salg: viewtopic.php?p=218496#p218496
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Rodalon kan du købe alle mulige steder, farvehandler, byggemarkeder føtex og bilka formentligt også. Bemærk der findes 2 slags en til udendørs brug og en anden til indedørs.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Nu er denne vinter da også bare en af de aller mest fugtige i vejret - så der er nok problemer mange steder incl steder uden baljer !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

ReeZer skrev:hehe det var sq mange penge.... meeen tvivler nu også på at den ville gå herhjemme....
Det er i hvert fald ikke forsøget værd. Men det omtalte tilfælde var også ekstremt grelt. Men stadigvæk, skimmelsvampe og mug er ikke at spøge med. De kan give astma, hovepine, træthed m.v:

http://www.skimmel.dk/diverse/pjecebb.pdf
Brugeravatar
Robcus
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1232
Tilmeldt: man 7. aug 2006 12:43
17
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Maltagade 5, st. 2300 København S

Indlæg af Robcus »

Nemmerlig
Niels C. Christensen

330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI

Billede
ReeZer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 585
Tilmeldt: tirs 10. okt 2006 15:18
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejle - Downtown
Kontakt:

Indlæg af ReeZer »

tak for pjeecen der! super god hurtig læsning :D
Henrik - Stay positive
Til Salg: viewtopic.php?p=218496#p218496
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1593
Tilmeldt: lør 28. okt 2006 22:38
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Nu skal men vel heller ikke male fanden på væggen (før man har en skabelon at male efter). I skræmmer jo manden måske uden grund.
Som jeg læser denne tråd er det vist alle andre end Henrik der taler om "skimmelsvamp".
Skulle det være skimmelsvamp er det selvfølgeligt noget l... men det kommer alså ikke bare lige!
Jeg har boet i Nyboder i kbh. som er bygget i 1700 og her var der altid problemer med mug på væggene bag alle møbler.
Det kunne jo "bare"være det!?
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
ReeZer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 585
Tilmeldt: tirs 10. okt 2006 15:18
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejle - Downtown
Kontakt:

Indlæg af ReeZer »

Well, det er vel altid godt at få bragt nogen ting på banen- Men undersøgte ikke just hvad det direkte var, for væk skulle det i hvert fald bare. Nu har jeg rykket skabet lidt længer ud fra væggen, og installeret en blæser inde i bagpladen på skabet, som blæser ud på væggen for at skabe noget cirkualtion deromme, og har Skruet lidt op for varmet her på værelset.
Så nu må jeg bare lige holde øje med den trælse kolde ydervæg, om der er noget der kommet igen. :)
Men jeg takker for jeres svar =)
Henrik - Stay positive
Til Salg: viewtopic.php?p=218496#p218496
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

nyberg skrev:De kan give astma, hovepine, træthed m.v:
Hmm, det har jeg i forvejen, dog er hovedpinen kun i perioder, faktisk mest i weekenden :D :beer:
ReeZer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 585
Tilmeldt: tirs 10. okt 2006 15:18
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejle - Downtown
Kontakt:

Indlæg af ReeZer »

Bob Bob bob ik'- den lille bandit ;)
Henrik - Stay positive
Til Salg: viewtopic.php?p=218496#p218496
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Per A skrev:Nu skal men vel heller ikke male fanden på væggen (før man har en skabelon at male efter). I skræmmer jo manden måske uden grund.
Som jeg læser denne tråd er det vist alle andre end Henrik der taler om "skimmelsvamp".
Skulle det være skimmelsvamp er det selvfølgeligt noget l... men det kommer alså ikke bare lige!
Jeg har boet i Nyboder i kbh. som er bygget i 1700 og her var der altid problemer med mug på væggene bag alle møbler.
Det kunne jo "bare"være det!?
Mug er en skimmelsvamp.

Det handler heller ikke om at skræmme men at tage det alvorligt og gøre noget ved problemet i stedet for at lade stå til. Muligvis er der boliger, der er mugplaget uden, at det har de store helbredskonsekvenser for dets beboere. Men det er bare langtfra altid tilfældet.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"