Automatisk Kh måler på vej fra Sverige!

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Automatisk Kh måler på vej fra Sverige!

Indlæg af PederP »

Kan godt se det ville være lir at kunne aflæse kh på en monitor. Men det skal satme være nøjagtigt, og til en fornuftig pris i anskaffelse og drift, for at jeg ville gå fra den gammeldags salifert.
Jeg mener, hvis der er en test som er billig, let og skudsikker, så er det da den. Den kan laves på 30 sekunder, og er præcis nok til at vise det samme resultat når man dobbeltjekker.

Men hvis han rammer de kriterier med maskinen, så kunne det da være fedt hvis den kom som en kontroller, så man kunne sætte kalkreaktor efter kh i baljen, og ikke pH i reaktoren. :)
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Jeg har lige i dag modtaget denne mail fra MR Wang som vist nok hedder Elton i stedet :-) (ham der har udviklet KH Guardian controller). Betyder det han skriver at de har lavet en phobe man kan smide i en profilux og så kan den måle KH????

Dear Tonning,
It is for a long time not contact you. Everything goes well with you?

A news for your reference, we have new product coming market it is KHG monitor device only. With a module (AIM) it can connect any brand of controller which uses BNC connector.

Our KHG controller currently with a very good reputation in the market and the monitor device also has basic order from distributors.

If you are interested it please let me know.

Cheers,
Elton
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Kan kun tro der skal et lille kort i sådan en Profilux, for at den fungerer.
Men spørg da ind til mere, om ikke andet så for at få stillet nysgerrigheden.

Ud fra navnet, så lyder det som om han kommer fra Hongkong, de har ofte både engelske og kinesiske navne
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

jeg ved GHL arbejder på en CA prope og en KH måle maskine...

Du kan ikke bare smide den prope på en profilux enhed, uden enheden har fået et kort og noget software der understøtter dette. Men hvis properne findes, så bliver det andet vel også lavet :)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Som jeg læser det Elton skriver til Tonning Thomsen er det blot, at de nu har lavet en udgave af deres KHG maskine uden controller i. Således at selve reguleringen af KH kan foretages af en hvilken som helst anden anden akvariecomputer.
Det er altså ikke en probe men stadig en maskine. Controller delen kan næppe være det der koster, så jeg gætter på den stadig koster tæt ved 15.000 kr uden controller. Maskinen hælder formentlig også stadig reagens opløsningerne tilbage i akvariet, hvilket jeg personlig ville være lidt utryg ved. Især ved en lille balje.

PS: Til akvarieformål er det næppe realistisk at måle KH alene v.h.a. prober. Proberne findes skam, men der skal bruges 2, en til CO2 og en til pH og hvis man bare skal have en nøjagtighed på omkring +/- 1 KH skal begge prober være så ekstremt nøjagtige, at de er langt uden for økonomisk rækkevidde for almindelige mennesker.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

PoulD skrev: Maskinen hælder formentlig også stadig reagens opløsningerne tilbage i akvariet, hvilket jeg personlig ville være lidt utryg ved. Især ved en lille balje.
Mig bekendt så fungere det system jeg har set ved der er 2 pumper, en der fylter op med akvarie vand, og en der tømmer ud igen (ud i en dunk), så man ikke får testvandet tilbage i akvariet.. det tror jeg ikke der er nogle der er interessere i. Jeg vil da tro alle bygger deres systemer sådan.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

StarF skrev:
PoulD skrev: Maskinen hælder formentlig også stadig reagens opløsningerne tilbage i akvariet, hvilket jeg personlig ville være lidt utryg ved. Især ved en lille balje.
Mig bekendt så fungere det system jeg har set ved der er 2 pumper, en der fylter op med akvarie vand, og en der tømmer ud igen (ud i en dunk), så man ikke får testvandet tilbage i akvariet.. det tror jeg ikke der er nogle der er interessere i. Jeg vil da tro alle bygger deres systemer sådan.
Den maskine Thomsen taler om, KHG ( http://www.coralvue.com/kh-guardian-pro" onclick="window.open(this.href);return false; ) lukker testvandet tilbage i akvariet med reagens und das ganze Molevitten. Klippet fra manualen:
KHG Manual udklip.jpg
3-4 cc reagens er da alligevel noget syre + ??? i en lille nano tank, hvis man f.eks. måler en gang i timen.

Der findes andre maskiner, som f.eks.. den svenske, der lukker testvandet ud i en dunk. Men disse er vist ikke færdigudviklet endnu. Og hvis de bruger den samme mængde vand som KHG (den bruger 20 mL til test + 30 mL ekstra til at tømme slangerne) vil det uvægerligt give lidt andre udfordringer hvis man har en relativt lille balje og måler hyppigt. Man vil næsten være nødt til at køre med 2 ATO systemer, et med saltvand og et med ferskvand + et eller andet sindrigt styresystem. Alternativt kan man forsøge at udregne hvor meget salinitet brakvand man skal køre med i sin osmosetank, men det vil nok blive svært at undgå forskydninger i ion balance, salinitet og/eller KH (hvis KH ændres når der pumpes top off vand på, vil maskinen jo forsøge kompensere. Maskinen vil rette op på KH, men hvis det sker hele tiden vil det jo give skævhed i forhold til Ca). Derudover forudsætter det jo, at man ikke har svingninger i den mængde vand der fordamper.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Altså' som min navnebror skriver det tar ca. et minut at lave en helt fornuftig test med salifert, så kan overhovedet ikke se behovet, og da slet ikke at betale flere tusind kroner ovenikøbet! Dem vil jeg hellere købe fisk og koraller for.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

PoulD skrev:
StarF skrev:
Den maskine Thomsen taler om, KHG ( http://www.coralvue.com/kh-guardian-pro" onclick="window.open(this.href);return false; ) lukker testvandet tilbage i akvariet med reagens und das ganze Molevitten. Klippet fra manualen:
KHG Manual udklip.jpg
3-4 cc reagens er da alligevel noget syre + ??? i en lille nano tank, hvis man f.eks. måler en gang i timen.

Damn.. det havde jeg ikke været meget for... Underlig man har valgt at gøre det sådan.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af ttkthomsen »

StarF skrev:jeg ved GHL arbejder på en CA prope og en KH måle maskine...

Du kan ikke bare smide den prope på en profilux enhed, uden enheden har fået et kort og noget software der understøtter dette. Men hvis properne findes, så bliver det andet vel også lavet :)
Det har du selvfølgelig ret i :-)
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af ttkthomsen »

[quote="PoulD"]Som jeg læser det Elton skriver til Tonning Thomsen er det blot, at de nu har lavet en udgave af deres KHG maskine uden controller i. Således at selve reguleringen af KH kan foretages af en hvilken som helst anden anden akvariecomputer.
Det er altså ikke en probe men stadig en maskine. Controller delen kan næppe være det der koster, så jeg gætter på den stadig koster tæt ved 15.000 kr uden controller. Maskinen hælder formentlig også stadig reagens opløsningerne tilbage i akvariet, hvilket jeg personlig ville være lidt utryg ved. Især ved en lille balje.

PS: Til akvarieformål er det næppe realistisk at måle KH alene v.h.a. prober. Proberne findes skam, men der skal bruges 2, en til CO2 og en til pH og hvis man bare skal have en nøjagtighed på omkring +/- 1 KH skal begge prober være så ekstremt nøjagtige, at de er langt uden for økonomisk rækkevidde for almindelige

Ja det er det selvfølgelig nok. Men de der lab grade prober ghl og Neptun sælger er de ikke præcise nok til det?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

ttkthomsen skrev: Men de der lab grade prober ghl og Neptun sælger er de ikke præcise nok til det?
GHL kommer ikke med en KH prope, pga de problemer der er beskrevet overfor. De kommer med KH måle maskine, som kan sammen med ghl kan styre ens kalk reactor osv.

De kommer dog med en Ca prope.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

@Thomsen: Hvis du skal ende ud med rimeligt resultat skal du have en pH probe og transmitter med en nøjagtighed på omkring 0,01 (med andre ord, opløsning i tusindedele pH).

Jeg ved ikke om GHL og Neptun sælger prober til måling af opløst CO2, men det er der så andre der gør.

Teoretisk set er det muligt men der er i al fald 2 udfordringer:
Prisen - det bliver en urimelig dyr løsning
Kalibrering - For at opretholde en nøjagtighed i den klasse skal der konstant kalibreres for drift. Måske især CO2 sensoren og det er ikke så ligetil at finde en tilstrækkelig nøjagtig reference at kalibrere en CO2 sensor efter. Derudover vil det jo blive ekstremt kompliceret, hvis kalibrering også skal automatiseres (og skal man kalibrere manuelt er der jo intet sparet, i så fald kan man jo ligeså godt bruge tiden på at måle KH manuelt :D)

ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af ttkthomsen »

PoulD skrev:@Thomsen: Hvis du skal ende ud med rimeligt resultat skal du have en pH probe og transmitter med en nøjagtighed på omkring 0,01 (med andre ord, opløsning i tusindedele pH).

Jeg ved ikke om GHL og Neptun sælger prober til måling af opløst CO2, men det er der så andre der gør.

Teoretisk set er det muligt men der er i al fald 2 udfordringer:
Prisen - det bliver en urimelig dyr løsning
Kalibrering - For at opretholde en nøjagtighed i den klasse skal der konstant kalibreres for drift. Måske især CO2 sensoren og det er ikke så ligetil at finde en tilstrækkelig nøjagtig reference at kalibrere en CO2 sensor efter. Derudover vil det jo blive ekstremt kompliceret, hvis kalibrering også skal automatiseres (og skal man kalibrere manuelt er der jo intet sparet, i så fald kan man jo ligeså godt bruge tiden på at måle KH manuelt :D)
Poul jeg bestiller et nyt kh testsæt i stedet, for det lyder både alt for dyrt og alt for bøvlet. Jeg blev ellers så glad da jeg læste du skrev "Prisen - det bliver en urimelig dyr løsning" for der tænkte jeg- hey der er vi jo allerede med 800 kroner for en phobe :K
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"