Uddør koralrevene.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Paletkirurgen
Reactions:

Uddør koralrevene.

Indlæg af Paletkirurgen »

Hvad er konsekvensen for havets koralreve i fremtiden
har hørt at den globale opvarmning går ud over fisk og korallerne. Vil disse koralreve uddø i fremtiden og hvis det gør hvornår sker det så???

Bliver koralrevene så i fremtiden fredet så transporten af koraller og fisk stopper. :(

Så må det jo blive mere og mere sjældent at have saltvandsakvarier i fremtiden. Det lyder uhyggeligt og det er virkelig synd for den smukke natur under havet. Hvis alt dette sker bliver man jo næsten nød til at stoppe med at have saltvand som hobby, bare for at bevare det der så er tilbage i havet.

Hvad mener i er det så slemt???

MVH Paletkirurgen.
Paletkirurgen
Reactions:

??
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Indlæg af Celia »

Til den tid vil der helt sikkert være mange der opdrætter og fragmentere og farmer koraller.
Jeg tror ikke at vores hobby går i fisk ;)
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Paletkirurgen
Reactions:

ok men hvad med koralrevene??
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Jeg tror nok koralrevet skal tilpasse sig de nye forhold. Flere arter vil muligvis uddø, men til gengæld vil andre komme til. Tænk på hvad koralrevene allerede har overlevet af klimaændringer i form af istider.

Ellers må vi jo bare flytte alle koraller hjem i min balje, hvor Resun køleren kan sørge for en ordenlig temperatur ;)
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
phoenix33114
Reactions:

Indlæg af phoenix33114 »

Alt efter hvor hurtigt temp skiftet er, så vil revene "flytte" sig.. altså de gamle dø, men nye kommer til...
Læste lige at mindst 20 % af fiskene i middelhavet stammer fra revene i rødehavet.. de er indvandret...

Så om 40 år kan du hente koraller i storebælt :)

men pas på hajerne :shock:
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

phoenix33114 skrev:
Så om 40 år kan du hente koraller i storebælt :)

men pas på hajerne :shock:
Det kan du skam allerede.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
phoenix33114
Reactions:

Indlæg af phoenix33114 »

hehe.. cylinderroser, rørorme og anemoner er også til at finde, men de er jo langt fra så farverige som dem vi smider akvariet..
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

phoenix33114 skrev:hehe.. cylinderroser, rørorme og anemoner er også til at finde, men de er jo langt fra så farverige som dem vi smider akvariet..
Det er jeg på ingen måde enig i. Synes mange af de søanemoner, der findes i koldt saltvand har mindst lige så meget farve som de tropiske.

Se f.eks. denne Urticina eques: http://www.marinbi.com/cnidaria/urticina_eques.jpg
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
phoenix33114
Reactions:

Indlæg af phoenix33114 »

ja okey de findes..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Og i Københavns sydhavn. lever der kalkrørorme som eller kun lever i tropiske have. De lever i det varme spildevand fra varmeværkerne
phoenix33114
Reactions:

Indlæg af phoenix33114 »

Jeps og er garanteret blevet ført hertil i skibes ballasttanke... faunafourening..
Brugeravatar
da_nizzel
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 8000 Århus C
Geografisk sted: Århus

Indlæg af da_nizzel »

Al Gore har lavet en film om globla opvarmning og hvordan det påvirker koralrevet. Har ikke selv set filmen, men den er rost til skyerne, af dem jeg kender der har set den.

Filmen hedden "An Inconvenient Truth"
http://www.axelmusic.dk/productDetails/097363480822
Brugeravatar
thomas_w
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
21
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Frederiksberg C

Indlæg af thomas_w »

Al Gores film skal nok mere ses som et politisk indlæg frem for en dokumentarfilm. Temperaturen på jorden har hele tiden ændret sig og faunaen har fulgt denne udvikling. Problemet er hvis der sker for hurtige ændringer, (præcis som med saltvandsakvariet), så kan faunaen ikke nå at følge med, hvilket kan få fatale følger. Om 40 år kan vi gå i Nyhavn for at få en øl og se på koraler i kanalerne. DFDS kan lige så godt investere i både med glasbund - endelig bliver der noget ved at tage på kanalrundfart :roll:
Med venlig hilsen

Thomas
Brugeravatar
gozar
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19
Geografisk sted: Hillerød

Indlæg af gozar »

Det vi oplaver i øjeblikket er ikke effekten bag global opvarmning. Temperaturen idag er en "normal" vejrforandring som skifter fra tid til anden. Sidste år havde vi næsten en isvinter på nuværende tidspunkt. Når man snakker om global opvarmning er det en ændring på 0,5 grader globalt over 30 år, så der er lang tid til korallerne de uddør.
Hvad der kommer til at ske i fremtiden er der dog ingen der kan udtale sig omkring. Man har jo set flere rev dø hen pga temperaturstigningerne på nuværende tidspunkt.
Billede
DLL-girl
Reactions:

Indlæg af DLL-girl »

At koralrevene er ved at dø kommer ikke direkte af den globale opvarmning, for var det sagen, så ville det gå så langsomt at det kan nå at regenerere sig selv. Problemet er at global opvarmning har gjort at der nu kun er max 2 år mellem El Nino hvor der for 30 år siden kunne være 6-7 år mellem hver el nino.
Når der er El Nino år har man observeret at der sker mere end dobbelt (hvis jeg husker rigtigt) så meget koralblegning som normale år. Og når der er så kort tid mellem El Nino kan revene ikke nå at regenerere sig og sammenlagt med al forureningen og hvad der ellers foregår, så går det rigtig skidt for revene.
Flere koralrev er allerede døde på den måde.
Til dem der ikke kender El Nino: El Nino er et vejrfænomen der får havstrømmen til at vende om så der kommer varmt vand der hvor der plejer at komme "koldt" vand og omvendt. Altså får korallerne "hedeslag" når der er El Nino.

Dette er læst i Illustreret Videnskab, Kan ikke lige huske hvilken udgave, men tjekker det lige til senere. Det er en lang og interessant artikel.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der findes også det modsatte El Nina hvor det er kolde vandstrømme som kommer op hvor de normalt ikke hører til.
DLL-girl
Reactions:

Indlæg af DLL-girl »

yep, den er jeg bare ikke rigtig inde i hvordan det foregår og hvad det påvirker. El Nina er slet ikke nævnt i den artikel fra illustreret videnskab. Og da vi havde om det i geografi, hørte jeg vist ikke ordentligt efter. :-)
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 7600 Struer
Geografisk sted: 7600 Struer

Indlæg af Erik N »

Om ik andet kan vi sælge ud af vores koraller til verdenshavene og tjæne kassen :-) :beer:
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Jeg tror nu heller ikke, at der vil gå helt galt. For ca. 500 år siden røg vi ind i en forholdvis kølig periode, som vi tilsyneladende er på vej ud af. Inden da var Jordens gennemsnitstemperatur højere end den er i dag. Det vi ser nu er muligvis en delvis menneskeskabt opvarming. Der er en dansker, der næsten lige har påvist, at solaktiten bærer en stor del af ansvaret. At opvarmingen nu går lidt stærkere end i andre perioder af Jordens historie, er det heller ikke alle, der er enige i. Jeg så en udsendelse, der viste, at temperaturkurven allerede fik et stejl knæk tilbage i 1870'erne, hvor CO2-udledningen har været ganske ubetydelig. En begrundelse for dette er, at målestationerne ofte er opsatte i nærheden af storbyer, som kan udvikle deres helt egen vejrfænomener. Det skyldes bl.a., at asfalt m.v. andet absorberer en masse solenergi. Det kan med andre ord være varmere i og omkring en storby end langt væk fra den.

Der vil måske være koralrev, der vil få det lidt svært i en periode med varmere vejr. Noget vil overleve, noget andet vil forsvinde eller udvikle sig. Koraller gyder jo milliarder af æg, når det går løs. Og blandt dem kan der være genetiske mutationer, der er mere temperaturresistente. Hvem ved? Vi må håbe det bedste...

Mht. flotte dyr i danske farvande, så check lige denne gylte:
http://www.mik.dk/upload/oeresundsakvar ... ak_001.jpg

Og disse anemoner:
http://www.mik.dk/upload/oeresundsakvar ... nemone.jpg
http://www.marinbi.com/cnidaria/metridi ... llidum.jpg
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Som en anden har naevnt saa burde i se "An Inconvenient Truth"
Alt det der med at det kommer og gaar er ikke helt sandt.... Det er rigtigt at det blev koldt for 500 aar siden. Men det er slet ikke at sammenligne med hvad der sker idag.

Tag og se den, om ikke andet saa bare for at se en ny vinkel :)
Billede
DLL-girl
Reactions:

Indlæg af DLL-girl »

så fik jeg tjekket hvilken udgave af illustreret videnskab der havde artikel om emnet. Det er nr. 4 fra 2001
DLL-girl
Reactions:

Indlæg af DLL-girl »

nyberg: hvis du snakker om Lomborg så er der jo meget delte meninger om denne herre eftersom han er økonom og derfor ikke har en videnskabelig baggrund om biologi.
Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Geografisk sted: Humlebæk

Indlæg af j.SEVERIN »

Hej.
Jeg har dykket gennem en del år i b.la. Thailand. Jeg har derfor kunne følge hvordan de engang meget smukke koralrev er blevet ødelagt med årene. Her skal EL Nino ikke have skylden men den forurening revene er blevet udsat for. Hvis man ser lidt i krogene på hvordan spildevandet bare får lov at løbe nærmest urenset ud i havet er det ikke svært at forstå at revene dør.
Koralrevet på Koh Samui var for 30 år siden meget smukt men ligner idag noget man kan se i faxe kalkbrud.
Mvh. Severin
750L,45L refugium,2x250W HQI, 1X45W Diazoblue,Modf.Aquamedic skimmer,Osmoseanlæg,Kunstharpixfilter,Red Dragon 12500L,PLC styring af vandskifte Balling Sporstoffer Ozon og ventilation.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

DLL-girl skrev:nyberg: hvis du snakker om Lomborg så er der jo meget delte meninger om denne herre eftersom han er økonom og derfor ikke har en videnskabelig baggrund om biologi.
Nej, det er ikke Lomborg, jeg mener. Det var en udsendelse, der hed "Dommedag aflyst" og handlede om en række klimaforskere med en anden indfaldsvinkel end den gængse. De argumenterede bl.a. for fejlagtige målemetoder, forkerte klimamodeller osv. Udsendelsen blev vist i TV d. 24/12 2004 og gav anledning til meget omtale og debat i medierne.

http://www.dr.dk/dokument/co-produktion ... flyst.shtm

Jeg vil lige sige, at udsendelsens forskeres holdninger ikke nødvendigvis svarer overens med mine egne. Dertil mangler jeg indsigt, selvom jeg har haft miljøfag i min videregående uddannelse. Men jeg synes, at det er interessant at høre forskellige meninger. Selv når det piller ved noget, er er alment anerkendt.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"