Den er stor.. den er Møg stor
Har en til at stå og jeg er kanon spændt Jeg ved Flemming fra Koralfarmen har en stående på hans system og han siger den fungere pisse godt. Han har alligevel 4500L vand der snurre igennem som han sagde
Holmeren skrev:Den er stor.. den er Møg stor
Har en til at stå og jeg er kanon spændt Jeg ved Flemming fra Koralfarmen har en stående på hans system og han siger den fungere pisse godt. Han har alligevel 4500L vand der snurre igennem som han sagde
den er kæmpestor, man kan have teknik på samme sted - og det er vel essentielt set en glorificeret filtersok - man kan lave mange fine løsninger der gør filtersokskrift nemt på samme plads og til samme pris.
Jeg ser det som en luksusting der helt sikkert er meget rar at have, men langt fra livsnødvendigt.
hvis jeg havde penge nok og skulle designe et drømme akvarie ville jeg helt sikkert vælge en
Schwensen skrev:Er tanken udelukkende mekanisk filtrering ala filtersok?
Ja lige præcis og jeg synes, at den virker rigtig fin, da alt vandet kommer den vej igennem, så der ikke kommer skidt ud i sumpen. Plus at der hvor jeg bor, koster det 7 kr. pr. vask, og efter hvad jeg blandt andet har læst herinde, så skyller (eller hvad det hedder) folk altid vaskemaskinen igennem for sæberester først, så det er 14 kr., og ja jeg ved godt, at der er langt op til, hvad Rollermat'en koster. Men jeg synes, at det er super, at ens sump forbliver fri for detritus, og snegle også bliver stoppet der, da jeg så ikke behøver at have de lange indsugningsrør på skummer og returpumpens indsugning, men det er blot tanker
mchr skrev:den er kæmpestor, man kan have teknik på samme sted - og det er vel essentielt set en glorificeret filtersok - man kan lave mange fine løsninger der gør filtersokskrift nemt på samme plads og til samme pris.
Jeg ser det som en luksusting der helt sikkert er meget rar at have, men langt fra livsnødvendigt.
hvis jeg havde penge nok og skulle designe et drømme akvarie ville jeg helt sikkert vælge en
Okay så du kører med den selv eller? Den er vel okay billig i nye roller, synes jeg? Ja det er nok en luksusting, men den virker rigtig smart, som jeg skriver i mit svar til Schwensen, men ved ikke, om det er en ulempe, at den tager alt svæv og foderrester og sådan?
Jeg har sådan en grøn slange til 10kr meteren, den tager lige det der ligger på bunden når keg alligevel laver vandskifte
Jeg synes det virker meget unødvendigt..
Når jeg ser igennem mit akvarium på langs kan man ikke se noget svæv i vandet.
Den må da også filtere noget af det korallerne lever af osv fra?
Det blir et nej her fra
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten. Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Da jeg er blevet fan a filtersokker, og sådan en rollermat vel er den opgraderede version, så er det er go herfra. Synes den ser smart ud.
Når jeg ser hvad min lillle filtersok fanger hver dag, så kan jeg ikke forestille mig at køre akvarie uden en eller anden mekanisk filtrering igen.
Jeg har ikke nogen form for mekanisk filter i baljen, andet end makro alger i sumpen. Der ligger et tykt lag lort et par steder i sumpen, som forøvrigt er FULD af liv. Baljen har kørt 2 år nu, uden vandskifte og med MASSIV koral vækst. Min no3 er lig 2,5. Min po4 er lig 0.0098
mchr skrev:den er kæmpestor, man kan have teknik på samme sted - og det er vel essentielt set en glorificeret filtersok - man kan lave mange fine løsninger der gør filtersokskrift nemt på samme plads og til samme pris.
Okay så du kører med den selv eller? Den er vel okay billig i nye roller, synes jeg? Ja det er nok en luksusting, men den virker rigtig smart, som jeg skriver i mit svar til Schwensen, men ved ikke, om det er en ulempe, at den tager alt svæv og foderrester og sådan?
Jeg har filtersokker i sumpen som returløbet går ned i, har en stak sokker liggende som jeg skifter med.
en rollermat ville fylde cirka det samme som min sump, så jeg har favoriseret sump over rollermat
Jeg må indrømme jeg måske også ser nemt på filtersokker, det er gået op for mig at det ikke er mig der gør dem rene, har åbenbart folk til den slags
Jeg har filtersokker i sumpen som returløbet går ned i, har en stak sokker liggende som jeg skifter med.
en rollermat ville fylde cirka det samme som min sump, så jeg har favoriseret sump over rollermat
Jeg må indrømme jeg måske også ser nemt på filtersokker, det er gået op for mig at det ikke er mig der gør dem rene, har åbenbart folk til den slags
nylon filtersokker kan jo også bare lige vrangvendes, skylles og vendes tilbage, tørre og klar til brug.
Mit syn på rollermat er: den fylder, det er mere der kan gå i stykker og som skal vedligeholdes. Fjerner sikkert meget lort, men sikkert også meget af det gode.
Jeg kører selv uden filtersok/rollermat. Har en filtersok liggende, men syntes ikke mit vand er synderligt uklart.
Tænker -> keep it simple
Senest rettet af Twinks tors 13. apr 2017 06:47, rettet i alt 1 gang.
Syntes de filter sokker er ådsvage,når man renser dem er bakteriene tilbage på sokken inden man når at hænge op OG er det ikke skummer funktionen.roller mat skulle eftersigende optage svæv men normalt er der ikke meget svæv at komme efter
nylon filtersokker kan jo også bare lige vrangvendes, skylles og vendes tilbage, tørre og klar til brug.
Kan godt være, at det er det samme, som du mener, men jeg tænker filtersokker med det kraftige stof og ikke ligesom et tyndt net, men ved ikke, hvad de hedder
Men hvis man går filtersok-vejen, og køber dem i det kraftige stof. Er det så fint nok at skylle filtersokken godt under rindende vand kontra at vaske i vaskemaskinen, da det er lidt for dyrt angående maskinvask, der hvor jeg bor, eller bliver de kun rene nok, og holder længere tid, når man vasker dem i vaskemaskinen? Lad mig høre, hvad I tænker om det?
Kan godt være, at det er det samme, som du mener, men jeg tænker filtersokker med det kraftige stof og ikke ligesom et tyndt net, men ved ikke, hvad de hedder
Men hvis man går filtersok-vejen, og køber dem i det kraftige stof. Er det så fint nok at skylle filtersokken godt under rindende vand kontra at vaske i vaskemaskinen, da det er lidt for dyrt angående maskinvask, der hvor jeg bor, eller bliver de kun rene nok, og holder længere tid, når man vasker dem i vaskemaskinen? Lad mig høre, hvad I tænker om det?
Slet ingen som har et bud på mit ovenstående indlæg angående at rengøre filtersokker i vasken kontra vaskemaskine?
Kan kun tilføje at jeg også er fan af at køre med filtervat. Det der lander i vat, slipper jeg for lander i hovedtanken.
Den er smart. Stor, men smart..
PederP skrev:Kan kun tilføje at jeg også er fan af at køre med filtervat. Det der lander i vat, slipper jeg for lander i hovedtanken.
PederP skrev:Kan kun tilføje at jeg også er fan af at køre med filtervat. Det der lander i vat, slipper jeg for lander i hovedtanken.
Ja og en ren sump vel også?
Hvad siger du til det med rengøringen Peder?
Rullen er engangs, er den ikke?
Hvis du mener i sumpen så jo. Får jeg ikke skiftet mit vat i tide, så vandet løber over som et bypass, så kan jeg se skidt i sumpen med det samme.
Også derfor jeg kan se det smukke i den. Som med de aut. skummer-rensere, så ligner det et godt produkt til de lidt "dovne" akvarister
Holmeren skrev:Den er stor.. den er Møg stor
Super Har du ikke billede af den i din sump?
Har ikke lige været online til at svare
Jeg har den ikke sat op endnu så jeg kan ikke desværre ikke engang hjælpe så snart jeg får det op og køre så skal jeg nok supplere med billeder
Jeg blev anbefalet at tage så meget filter som muligt da det altid er lettere at nedjustere end opgradere og skulle det komme til stykket, tror jeg hellere jeg ville tilsætte end kæmpe med for høje målinger
Hvis du mener i sumpen så jo. Får jeg ikke skiftet mit vat i tide, så vandet løber over som et bypass, så kan jeg se skidt i sumpen med det samme.
Også derfor jeg kan se det smukke i den. Som med de aut. skummer-rensere, så ligner det et godt produkt til de lidt "dovne" akvarister
Jo det er den.
Okay har du en Rollermat eller filtersokker på dit system, eller kører du med filtervat i boblefælden?
Jeg bruger et 2 liters indvendigt filter på 10 watt med ca 1 liter filter vat som skiftes 1 til 2 gange i ugen.
Men hvis nogen forærede mig sådan en fin stryge rulle ville det være lettere men jeg er ok tilfreds med vat
nielsk skrev:Jeg bruger et 2 liters indvendigt filter på 10 watt med ca 1 liter filter vat som skiftes 1 til 2 gange i ugen.
Men hvis nogen forærede mig sådan en fin stryge rulle ville det være lettere men jeg er ok tilfreds med vat
Hej Niels,
Okay hvad er det for et filter, som du bruger der?
Bliver vandet filtreret nok igennem det, når dit indvendige filter ikke bliver født af hovedrøret, og hvad med detritus i sumpen?
Jo det er den.
Okay har du en Rollermat eller filtersokker på dit system, eller kører du med filtervat i boblefælden?
Jeg har bygge en lille "altankasse" som hænger på et overløb. Den ligger jeg vat i.
Men det sker jeg ikke skifter i tide så den løber over. Så jeg kunne godt være fristet af at prøve den.
Efter at ha kigget på den. Ville jeg klart ha en installeret hvis jeg havde pladsen! Det er da en langt mere elegant løsning end en filter sok. Jeg planlægger at køre med filter sokker og skifte x 1 ugenligt.
Hejmadi skrev:Efter at ha kigget på den. Ville jeg klart ha en installeret hvis jeg havde pladsen! Det er da en langt mere elegant løsning end en filter sok. Jeg planlægger at køre med filter sokker og skifte x 1 ugenligt.
Elegant ville jeg måske ikke kalde den... Måske nemmere end filtersokker, men stadig alt for stor og dyr ift. størrelse og funktion IMO.