Acropora?
- Biotekeren
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 8
- Postnummer: 2620 Albertslund
- Saltvand siden?: 2013
Acropora?
Hej,
Jeg var forleden for heldig at løbe med denne gule acropora med lyserøde spidser (kan ikke ses på billederne). Tror det er en Tenuis, men er usikker. Ville høre om der var nogen som havde et bedre bud? Derudover er jeg også lidt ny i forhold til acropora. Ser korallen ud til at have det fint? Har haft den i en lille uges tid.
Mvh Thorbjørn
Ps. mangler stadig at afsætte mine kirurg fisk efter nedgradering.
Jeg var forleden for heldig at løbe med denne gule acropora med lyserøde spidser (kan ikke ses på billederne). Tror det er en Tenuis, men er usikker. Ville høre om der var nogen som havde et bedre bud? Derudover er jeg også lidt ny i forhold til acropora. Ser korallen ud til at have det fint? Har haft den i en lille uges tid.
Mvh Thorbjørn
Ps. mangler stadig at afsætte mine kirurg fisk efter nedgradering.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Re: Acropora?
Du kan Kigge her og genføre med en tenius http://coral.aims.gov.au/factsheet.jsp?speciesCode=0417" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er slet ikke let mener tenius har en helt anden farve OG ser Mere busket ud
Det er slet ikke let mener tenius har en helt anden farve OG ser Mere busket ud
- Biotekeren
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 8
Mange tak Ole, kan godt se det nok er en Rosaria.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Det Var da så lidt,men hvordan ser du det? Har du klikket på de andre arter der kan minde om rosaria?
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
A. rosaria er umiddelbart et fornuftigt bud..
Men A. loripes er også nærtstående udfra hvad der er til at bedømme på billederne.
A. loripes er også mest udbredt i Norden af de 2 arter.
A. loripes har tendens til at vokse en anelse mere tæt og kompakt end rosaria som gerne er mere "udfoldet" og bredere i vækst-buketten.. Det er dog ikke let at bedømme før den efterhånden vokser sig større.
Hvad har du over af lys?
Den ser en smule bleg ud.. Kan selvfølgelig være som Carsten skriver, billedet der gør det.
Men A. loripes er også nærtstående udfra hvad der er til at bedømme på billederne.
A. loripes er også mest udbredt i Norden af de 2 arter.
A. loripes har tendens til at vokse en anelse mere tæt og kompakt end rosaria som gerne er mere "udfoldet" og bredere i vækst-buketten.. Det er dog ikke let at bedømme før den efterhånden vokser sig større.

Hvad har du over af lys?
Den ser en smule bleg ud.. Kan selvfølgelig være som Carsten skriver, billedet der gør det.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
- Biotekeren
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 8
Tak for alle svarene.
Der sidder under en Maxspect Razor 160W 16k lampe over korallen. Intensiteten er 67% W 87% B. Korallen er ca. 40 cm direkte under lampens midte. Selve korallens kulør er mere mørk end på billedet, dog stadig pastel gul. jeg ved korallen er fra Indonesien hvilket peger imod en loripes.
Der sidder under en Maxspect Razor 160W 16k lampe over korallen. Intensiteten er 67% W 87% B. Korallen er ca. 40 cm direkte under lampens midte. Selve korallens kulør er mere mørk end på billedet, dog stadig pastel gul. jeg ved korallen er fra Indonesien hvilket peger imod en loripes.
- Biotekeren
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 8
Tænker korallens farve antyder den er vant til intens belysning, så kunne evt. sætte den højere op i akvariet.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det vil være lidt dumt at brænde den af, ved at give den for meget lys fra start af.Biotekeren skrev:Tænker korallens farve antyder den er vant til intens belysning, så kunne evt. sætte den højere op i akvariet.
Normalt sætter man dem lidt dybt, også rykker dem op efterhånden som tiden går, eller skruer op for lyset.
Jeg har haft nogle Acropora som normalt skal have meget lys, og derfor satte jeg dem højt. Det gik ikke så godt
de blev helt hvide, på ret kort tid. Men da jeg så flyttede dem noget dybere, fik de farve igen. Langsomt flyttede jeg dem tilbage igen
- Biotekeren
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 8
Ok, holder den nede så. Har købt et par T5 rør til at supplere til belysning. Tænker jeg skruer ned for min led lampe for ikke at chokere korallerne.
- Biotekeren
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 8
Efter at have sat T5 rør over er polypperne mere fremtrædende. Lægger billede ud senere. Undrer mig dog stadig lidt, da det virker som om at loripes' polypper ikke er ligeså fremtrædende som min. Må se tiden an når den har vokset lidt.