Cyano og dinoer på samme tid - UPDATE

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
DTP
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
8
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2016

Cyano og dinoer på samme tid - UPDATE

Indlæg af DTP »

UPDATE - Er nu blevet mere sikker på at det også er Cyano på min sandbund, da det har udviklet sig, selvom min næring blev hævet til 2 no3 og 0.015 po4.

Kan mit Cyano skyldes at jeg dosere Triton som inderholder en masse sporestoffer? Ved ikke præcis hvad det indeholder, men sikkert noget koralfoder, som måske ikke kan optages af korallerne men istedet Cyano

__________________________________________________________________________________________________________

Mit nu 5 mdr gamle akvarie har fået sig en omgang cyano som kun er i sumpen og hvad der ligner dinoer enkelte steder på sandet.

Svært at se på billed men er brunlig, væk om morgenen og kommer i løbet af dagen men sneglene er der masser liv i.

Har kørt i noget tid med nul no3 og nul po4
Dog steg de begge for nyligt da jeg tilføjede flere fisk, men det ser ud til de er faldende igen.

Hvad tænker i der vil være bedst at gøre i mit tilfælde med begge alger/bakterier, tænker selv at dosere nutri complete fra Sango-kai, men vil det hjælpe på problemet?

Bruger cheato, og rowa reaktor som har været koblet fra i 2 uger. Fodre flere gange dagligt.

Billede
Billede
Senest rettet af DTP ons 26. apr 2017 13:34, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Cyano og dinoer på samme tid

Indlæg af Michael_F »

Hvorfor vil du dosere Sango-Kai? Jeg ville forsøge at suge det op, og skrive dine nuværende værdier ind i tråden :)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

du har opløst næring i baljen og krybene fjerner ikke næringen de spiser bare algene så næringen akkumulerer i systemet hvis du ikke seriøst griber ind OG fjerner det.du må kunne skumme kraftigere,sætte Op noget makroalger til eksport OG suge slammet ud i sumpen ved vandskifte så næringen ikke akkumulerer der.lad sandet fikse Sig selv,fjern eventuelt DIN pudsereje?eller hvad har du i baljen?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Istedet for at bruge sangokai nutri complete til at hæve næring med, så brug dette istedet:

https://www.seaflowerstore.com/2xno3/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.seaflowerstore.com/po4-dsr/" onclick="window.open(this.href);return false;

Du får meget mere for pengene, samt du kan udregne præcist hvor meget du hæver no3 og po4 med.

po4 0.1 ml = 0.01 i po4 pr 100l f.eks..

meget lettere at styre. Om det løser dit problem ved jeg ikke, personligt syntes jeg mit akvarie køre bedst hvis der er lidt po4 og no3 i systemet.. po4 mellem 0,025 og 0,04 og no3 på en 1-2 stykker...
DTP
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
8

Indlæg af DTP »

Problemet er opstået efter længere tid med NO3 og PO4 på 0. Derfor jeg tænker sango

Jeg har ellers skruet ned for skummer og lys tid på makro alger samt fjernet rowa. Men burde i stedet gøre det modsatte ? :shock:

Salt 1.025
Temp 26°
KH 8
Ca 480
MG 1330

Ifølge Triton er silikat under setpunkt men de har fundet en smule kobber og bly
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

DTP skrev:Problemet er opstået efter længere tid med NO3 og PO4 på 0. Derfor jeg tænker sango

Jeg har ellers skruet ned for skummer og lys tid på makro alger samt fjernet rowa. Men burde i stedet gøre det modsatte ?

Salt 1.025
Temp 26°
KH 8
Ca 480
MG 1330

Ifølge Triton er silikat under setpunkt men de har fundet en smule kobber og bly
Tidligere sagde man 0 i både no3 og po4 var godt. Men det var dengang.
I dag går man efter noget som ligner 0,03 i fosfat og 2-5 i no3.
Hvad sagde din Triton test om dine værdier?

Alle de der små peaks af alle mulige andre værdier, skal du blot totalt overse.
DTP
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
8

Indlæg af DTP »

Jeg prøver også at hæve min værdier, men måske jeg misforstår Ole?

Triton målte min Po4 til 0, men de måler ikke No3.
Kan ligge billeder op af resten hvis det hjælper?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Jeg kæmpede selv en lang og sej kamp med cyano.
Målte en smule po4, men absolut intet no3.
Tilsatte over et par dage ½ liter af det der Sangokai, og absolut ingen effekt.
Der var et eller andet der simpelthen åd nitraten lige så hurtig som den kom i akvariet. Jeg havde ca 50 kilo sten og et par søjler i akvariet, men i sumpen lå der 80 kilo sten. Det var tilsyneladende for meget. Da jeg fjernede de 80 kilo sten, fik jeg en smule nitrat, og algerne/cyanoen begyndte at forsvinde. I dag er alger andet end kalkalger stort set ukendt i akvariet.

Det jeg lige skrev, stritter i helt modsat retning af hvad Ole skriver. Men som altid er der flere veje der fører til målet
DTP
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
8

Indlæg af DTP »

Der kom 2 kirurger i vandet sidste uge og var oppe på 1 no3 og 0.01 po4. Men de er faldet ned på 0 igen.

Har 3 halv store sten i sumpen som jeg kan fjerne.
Vil cyano med tiden forsvinde eller er det nødvendigt at suge det op?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Carsten skrev:Jeg kæmpede selv en lang og sej kamp med cyano.
Målte en smule po4, men absolut intet no3.
Tilsatte over et par dage ½ liter af det der Sangokai, og absolut ingen effekt.
Der var et eller andet der simpelthen åd nitraten lige så hurtig som den kom i akvariet. Jeg havde ca 50 kilo sten og et par søjler i akvariet, men i sumpen lå der 80 kilo sten. Det var tilsyneladende for meget. Da jeg fjernede de 80 kilo sten, fik jeg en smule nitrat, og algerne/cyanoen begyndte at forsvinde. I dag er alger andet end kalkalger stort set ukendt i akvariet.

Det jeg lige skrev, stritter i helt modsat retning af hvad Ole skriver. Men som altid er der flere veje der fører til målet
Men det er sjovt nok også min erfaring....
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

DTP skrev:Der kom 2 kirurger i vandet sidste uge og var oppe på 1 no3 og 0.01 po4. Men de er faldet ned på 0 igen.

Der kan være bly OG kobber virker giftig for bakteriene og de så dør men kan ikke Sige det med sikkerhed.
DTP
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
8

Indlæg af DTP »

ole kekkonen skrev:
DTP skrev:Der kom 2 kirurger i vandet sidste uge og var oppe på 1 no3 og 0.01 po4. Men de er faldet ned på 0 igen.

Der kan være bly OG kobber virker giftig for bakteriene og de så dør men kan ikke Sige det med sikkerhed.
Jeg vil prøve at fjerne begge dele med Detox efter Tritons anvisninger.

Andre bud er velkommen
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

detox?er der aktiv kul?det skulle hjælpe men problemet er at man ikke ved hvornår mediet er mættet og hvad Eller hvormeget det faktisk optar.
Mit bud ville være at køre gamle sten ind men et cuc For minimere potensielle tungmetaller
DTP
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
8

Indlæg af DTP »

ole kekkonen skrev:detox?er der aktiv kul?det skulle hjælpe men problemet er at man ikke ved hvornår mediet er mættet og hvad Eller hvormeget det faktisk optar.
Mit bud ville være at køre gamle sten ind men et cuc For minimere potensielle tungmetaller
Her er en artikel

https://reefbuilders.com/2015/04/07/tri ... vy-metals/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

DTP skrev:
ole kekkonen skrev:detox?er der aktiv kul?det skulle hjælpe men problemet er at man ikke ved hvornår mediet er mættet og hvad Eller hvormeget det faktisk optar.
Her er en artikel

https://reefbuilders.com/2015/04/07/tri ... vy-metals/" onclick="window.open(this.href);return false;
Den artikel synes jeg ikke er speciel god. Der mangler lige som en afslutning. lige som flere af kommentarerne skriver.
Artiklen lugter lidt af at være mere promotion af det der Detox end en real artikel.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

DTP skrev:
ole kekkonen skrev:

Jeg vil prøve at fjerne begge dele med Detox efter Tritons anvisninger.

Andre bud er velkommen
Som jeg skrev tidligere hop op og fald ned på de der små peaks.
I alle Triton reporter, er der et eller andet metal som slår ud.
I min var det Zink, i andres er det aluminium.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

jeg vil så mene at den små peak er skylden i en Masse mystisk koral død,men der er NOK bare mig,små peaks...
DTP
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
8

Indlæg af DTP »

Carsten skrev:
DTP skrev:
Her er en artikel

Den artikel synes jeg ikke er speciel god. Der mangler lige som en afslutning. lige som flere af kommentarerne skriver.
Artiklen lugter lidt af at være mere promotion af det der Detox end en real artikel.
Det er måske rigtig nok. Flere på reefcentral og reef2reef lyder dog til at være glade for produktet :)

Om det løser mit problem er jeg i tvivl om, men vil gerne have bly og kobber ud af systemet uanset.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

DTP skrev:
Carsten skrev:
DTP skrev:
Her er en artikel

Det er måske rigtig nok. Flere på reefcentral og reef2reef lyder dog til at være glade for produktet :)

Om det løser mit problem er jeg i tvivl om, men vil gerne have bly og kobber ud af systemet uanset.
Du er alt for focuseret på det bly og kobber. Der er slet ingen der siger at det er der. Som jeg skrev, har alle Triton reporter et eller flere metaller som det slå ud for. Og de værdier er så små at det er helt uden betydning. Kunne fristes til at tro, at det er Triton der som sørger for de peaks, for at få folk til at købe der hokuspokus produkter.
Hvis de metaller skulle være til stede i mængder der er skadelige, så var alle dine koraller stendøde. Og det er de jo ikke.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

Heldigvis bestemmer man Selv hvordan man vil køre sin balje,jeg Vil bare spare nogen penge og dyreliv
DTP
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
8

Indlæg af DTP »

Carsten skrev:
DTP skrev:
Carsten skrev:
DTP skrev:
Her er en artikel

Du er alt for focuseret på det bly og kobber. Der er slet ingen der siger at det er der. Som jeg skrev, har alle Triton reporter et eller flere metaller som det slå ud for. Og de værdier er så små at det er helt uden betydning. Kunne fristes til at tro, at det er Triton der som sørger for de peaks, for at få folk til at købe der hokuspokus produkter.
Hvis de metaller skulle være til stede i mængder der er skadelige, så var alle dine koraller stendøde. Og det er de jo ikke.
Kan sagtens se hvad du mener og er enig langt hen ad vejen. Men det var nu heller ikke så meget det emnet skulle handle om.

Nærmere om i tror mine alger vil forsvinde hvis jeg bringer no3 og po4 længere op. Og om jeg bør gøre andet end det?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

@carsten,AT du ikke har haft problemer med tungmetalller(eller det amerikanerne kalder Old,tank syndrom) kan det så ikke skyldes du kører med BB minimalt Med LS og vandskifte?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

ole kekkonen skrev:@carsten,AT du ikke har haft problemer med tungmetalller(eller det amerikanerne kalder Old,tank syndrom) kan det så ikke skyldes du kører med BB minimalt Med LS og vandskifte?
Triton giver alarm ved mængder der er så små at det er helt i skoven.
I mit akvarie er der omkring 70 kilo sten, så minimalt med sten er der ikke. Vandskifte er så ofte som det kunne være.
Selv i det gamle akvarie hvor jeg pumpe de store mængder sporestoffer oplevede jeg ikke de der "old tank syndrome" ting. Og som du selv har set groede det som ukrudt
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

Tak for svar,du skrev selv længere oppe du har kommet af Med en Masse sten men så har jeg misforstået.
Ja for pokker den balje du havde var fantastisk,det var et vendepunkt for mig at se teknikken bag OG jeg så den ikke Engang i sit fulde fem Fordi du solgte jo alle korallene?
DTP
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
8

Re: Cyano og dinoer på samme tid - UPDATE

Indlæg af DTP »

UPDATE - Er nu blevet mere sikker på at det også er Cyano på min sandbund, da det har udviklet sig, selvom min næring blev hævet til 2 no3 og 0.015 po4.

Kan mit Cyano skyldes at jeg dosere Triton som inderholder en masse sporestoffer? Ved ikke præcis hvad det indeholder, men sikkert noget koralfoder, som måske ikke kan optages af korallerne men istedet Cyano
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"