Levende sten
- Celia
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 4000 Roskilde
Levende sten
List svært at forklare i en overskrift, men vi er jo på udkig efter et større avarie. Der skal også flere sten i akvariet.
Om de kommer fra forhandler eller privat er afhænigt af hvor mange der lige er til salg når vi står med pengene (vil helst have privat)
Men det er jo ikke sådan lige at smide 70kg "døde" levende sten ned i akvariet fra en forhandler - hvad gør man så ?
Kort sagt hvordan indføre men bedst nye "døde" levende sten i et indkørt akvarie ?
Hvad hvis stenene er indkørt, sker der så noget ved at putte dem i akvariet på én gang ?
Om de kommer fra forhandler eller privat er afhænigt af hvor mange der lige er til salg når vi står med pengene (vil helst have privat)
Men det er jo ikke sådan lige at smide 70kg "døde" levende sten ned i akvariet fra en forhandler - hvad gør man så ?
Kort sagt hvordan indføre men bedst nye "døde" levende sten i et indkørt akvarie ?
Hvad hvis stenene er indkørt, sker der så noget ved at putte dem i akvariet på én gang ?
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Cecillia
- Robcus
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2300 København S
- Geografisk sted: Maltagade 5, st. 2300 København S
Netop som Mikkel skriver, i smider vel bare stenene i, så skulle det jo gerne begynde at modne, at man så har set et tilfælde hvor skummeren gik helt amok efter man smed en ordentlig bunke sten i, det er så en anden side af sagen, men man kan jo smide stenene i, og se hvor meget snask der falder ud af dem, og så bare fjerne det værste.
Niels C. Christensen
330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI

330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI

- Celia
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 4000 Roskilde
Jo men vi har jo et akvaire som vi skal have tømt over i det nye med både sten koraller og fisk.
Vi har p.t et 375l men skulle gerne op i et 900l - og der er jo plads til flere sten.
Spg er hvordan vi får rykket rundt på det hele og får tilføjet flere sten i det nye.
Hvis vi eks indkøber 100 kg sten og putter det op i det nye for at lade det modne, så går der jo lang tid før vi kan putte de gamle sten og koraller op i, det er jo ikke helt optimalt.
Er det bedst at stille det gamle akvarie op med kun fisk og koraller... og så blande nye og gamle sten i det nye så processen går lidt hurtigere ?
Vi har p.t et 375l men skulle gerne op i et 900l - og der er jo plads til flere sten.
Spg er hvordan vi får rykket rundt på det hele og får tilføjet flere sten i det nye.
Hvis vi eks indkøber 100 kg sten og putter det op i det nye for at lade det modne, så går der jo lang tid før vi kan putte de gamle sten og koraller op i, det er jo ikke helt optimalt.
Er det bedst at stille det gamle akvarie op med kun fisk og koraller... og så blande nye og gamle sten i det nye så processen går lidt hurtigere ?
Venlig hilsen
Cecillia
Cecillia
- Robcus
- Rev haj
- Reactions:
- 18
I kan jo vælge at tage nogen af de gamle sten og tilføre til det nye, det burde jo hjælpe de nye sten hurtigere på vej.
Men I kommer jo nok ikke uden om at skulle vente lidt på at de nye sten modnes lidt, og kommer af med noget af deres snask.
Men selvfølgelig ville det jo være nemmest at få fat på nogen fra et nedlagt akvarie, det ses jo en gang imellem.
Der kunne I måske redde en del kilo, som ikke kræver nogen længere modning.
Men I kommer jo nok ikke uden om at skulle vente lidt på at de nye sten modnes lidt, og kommer af med noget af deres snask.
Men selvfølgelig ville det jo være nemmest at få fat på nogen fra et nedlagt akvarie, det ses jo en gang imellem.
Der kunne I måske redde en del kilo, som ikke kræver nogen længere modning.
Niels C. Christensen

- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
Jeg puttede ca. 5 cm. sten i min sump. Der kom ret mange alger, som gik over efter ca. 14 dage. Efter noget tid flyttede jeg dem så op i akvariet og der kom lige så mange alger som da de kom i "friske." Altså gør det en stor forskel bare at flytte stenene og det hjælper ikke meget om de er indkørte.
Jeg vil mene at det eneste rigtige er at starte det op, som du selv er inde på, selvom det tager lang tid, er det nok det bedste.
Jeg vil mene at det eneste rigtige er at starte det op, som du selv er inde på, selvom det tager lang tid, er det nok det bedste.
- Robcus
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Det i kan vinde på at købe sten fra et nedlagt akvarie, er jo bare meget af det snask man hører folk taler om, jeg har f.eks. ikke haft noget snask ved mine, som jeg købte af en som nedlagde sit akvarie.
Men ellers er det bare igang med at få startet op, og lade det modne, så er det bare hvor lang tid det tager, det er jo meget forskelligt.
Men ellers er det bare igang med at få startet op, og lade det modne, så er det bare hvor lang tid det tager, det er jo meget forskelligt.
Niels C. Christensen