For og imod rødt og grønt spektrum.
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Silkeborg
For og imod rødt og grønt spektrum.
Godaften.
Hvad er jeres holdning til det røde og grønne spektrum i moderne led lamper?
Jeg har hørt forskellige dårlige ting nævnt på det sidste, fx at det kun gavner algerne, at det røde lys let brænder koraller hvis for kraftigt osv.
Har været væk fra hobbyen nogle år, så kan godt bruge en opdatering på området.
Hvad er jeres holdning til det røde og grønne spektrum i moderne led lamper?
Jeg har hørt forskellige dårlige ting nævnt på det sidste, fx at det kun gavner algerne, at det røde lys let brænder koraller hvis for kraftigt osv.
Har været væk fra hobbyen nogle år, så kan godt bruge en opdatering på området.
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: amager
Re: For og imod rødt og grønt spektrum.
Jeg giver dig ret , jeg synes ik det pænt og i ferskvand er det godt til planter og vel så også alger
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeg kan faktisk godt li det grønne og røde rent visuelt, men hvis det ikke er andet bevendt og måske endda giver problemer vil jeg selvfølgelig begrænse det.
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Det at du har en rød/grøn kanal betyder jo bare farverne er "splittet op" så de kan justeres. I LED lamper uden rød/grøn kanal, er farverne jo "med" i de hvide dioder.
Et ATI "aquablue special" rør, har også i deres spektrum en lille top af rød og grøn.
Et ATI "aquablue special" rør, har også i deres spektrum en lille top af rød og grøn.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Mikas
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2860 Søborg
Men fremmer man alger ved at kører rød og grøn på 100% fx?
Min lampe har mange forskellige blå. Og ingen hvid.
Hvis jeg ikk kører den røde og grønne på minimum 50% så bliver det alt for blåt til min smag.
Hvis jeg ikk kører den røde og grønne på minimum 50% så bliver det alt for blåt til min smag.
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Hvis man tænder en rød, grøn og blå diode, så skulle resultatet blive hvid.Mikas skrev:Men fremmer man alger ved at kører rød og grøn på 100% fx?
Så hvis du har masser af blå dioder, så skal der naturligvis noget grøn/rød til at lysne det op.
Om man kan overdosere rød/grøn - ja måske, kommer nok an på hvor mange watt der er af de dioder. Men hvis du ikke har en sær hang til varmt lys over baljen, og går efter noget der ligner alm salvands farver, ville jeg mene din lampe er lige så "sund" fordeling af farver som alt andet

Tror også jeg kunne lave samme overvarme lys på en maxspect, ved at overdosere den hvide kanal som har masser rød/grøn i spektrum.
Om det så har effekt på alger? Syntes gamle rør som glider ud af spektum giver lidt, så måske?
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Men du skal ikke køre rød og grøn på 100%.. i t5 rør, er der også rødt og grønt spectrum, men det er jo ikke på max.
Min erfaring er på mine GHL Lamper, at det bedste resultat kommer med rød omkring de 20-30% og grøn 30-40%, men det afhænger jo selvfølgelig af så meget. Jeg vil ikke være nervøs med at køre dem på 50%. Men har lampen ikke nogle flere hvid kanaler du kan skrue op for?
Min erfaring er på mine GHL Lamper, at det bedste resultat kommer med rød omkring de 20-30% og grøn 30-40%, men det afhænger jo selvfølgelig af så meget. Jeg vil ikke være nervøs med at køre dem på 50%. Men har lampen ikke nogle flere hvid kanaler du kan skrue op for?
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
StarF. Bliver dit lys ikke også "grim-varmt" i tonen, hvis du giver fuld gas med grøn/rød på dine Mitras?
Det er vist denne lampe TS har: http://www.aquaillumination.com/lightin ... hdSpectrum" onclick="window.open(this.href);return false;
Der er kun én rød og grøn diode, og hvem ved hvor mange amp de tillader at skrue den op på. Så måske er 100% ikke så vildt på sådan en lampe. Det er jo svært at sige..
Det spektrum de viser. Er det mon ikke 100% på alle kanaler?
Det er vist denne lampe TS har: http://www.aquaillumination.com/lightin ... hdSpectrum" onclick="window.open(this.href);return false;
Der er kun én rød og grøn diode, og hvem ved hvor mange amp de tillader at skrue den op på. Så måske er 100% ikke så vildt på sådan en lampe. Det er jo svært at sige..
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Jo, det bliver lidt for ferskvands agtigt efter min smag. Min aften setting, er rød omkring 15-20% og grøn er omkring 30% som jeg lige husker det. Men der er også 24 hvide dioder(varm hvid, og kold hvid) i min, så det kommer også lidt an på hvordan disse er sat. Men bliver grøn skruet for meget op, bliver det hele lidt for turkis, og er rød for meget oppe, bliver det lidt "grimt-varmt" som du siger det... Men lidt, syntes jeg giver en god pop effekt på pink hysterix og sådanPederP skrev:StarF. Bliver dit lys ikke også "grim-varmt" i tonen, hvis du giver fuld gas med grøn/rød på dine Mitras?

Jo vil tro det spectrum er når alt er på 100% i så fald passer det nok meget godt at de skal op på 50% mindst....PederP skrev:
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Tror den er regnet meget godt ud den lille lampe. Normale hvide dioder har rød top nærmere 600nm, end de 660nm som er bedre PAR. Og blå i de hvide dioder er også i højere nm end optimal PAR, som ligger tættere på royal blue.
Ved at vælge varmere hvide dioder fra i deres layout, og i stedet bruge de to R,G dioder, har de "sammensat" en varmhvid med højere par. Smart til at få det meste ud af watt..
Så jeg tror det er nødvendigt med en relativ høj setting, når der ikke er flere varme dioder.
Men jeg tror at de fleste vil fortrække en overvægt af blå, og det visuelle alene vil forhindre os i at give for meget rødt. Netop som Mads skriver, at det bliver "ferskvands agtigt".
Ved at vælge varmere hvide dioder fra i deres layout, og i stedet bruge de to R,G dioder, har de "sammensat" en varmhvid med højere par. Smart til at få det meste ud af watt..
Så jeg tror det er nødvendigt med en relativ høj setting, når der ikke er flere varme dioder.
Men jeg tror at de fleste vil fortrække en overvægt af blå, og det visuelle alene vil forhindre os i at give for meget rødt. Netop som Mads skriver, at det bliver "ferskvands agtigt".
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Mikas
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Det er sådan en ps hybrid jeg har.
Der er 3 blå , en lysere blå og så en tyrkis.
Der er ingen hvide dioder i. Men grøn , rød og gul.
Jeg havde bare også læst at rød gav alger så da jeg synes jeg havde en lang indkøring periode da jeg startede op skruede jeg den meget ned selvom de blå næsten alle står på omkring 90%
Der er en mulighed på ps lamperne hvor man kan vælge hel rødt måne lys .. der er pænt meget knald på.. det undre mig lidt hvis det fremhæver alger
Der er 3 blå , en lysere blå og så en tyrkis.
Der er ingen hvide dioder i. Men grøn , rød og gul.
Jeg havde bare også læst at rød gav alger så da jeg synes jeg havde en lang indkøring periode da jeg startede op skruede jeg den meget ned selvom de blå næsten alle står på omkring 90%
Der er en mulighed på ps lamperne hvor man kan vælge hel rødt måne lys .. der er pænt meget knald på.. det undre mig lidt hvis det fremhæver alger

- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
He he. Det er en grund til jeg har fravalgt PS lamperne. Aaaalt for mange muligheder til min forstand 
Når der slet ingen hvide er, så er de andre farver nødvendige i stedet.
Tør ikke gætte setings på en PS. Er det ikke noget med, at i kan downloade bud på optimale settings til dem?

Når der slet ingen hvide er, så er de andre farver nødvendige i stedet.
Tør ikke gætte setings på en PS. Er det ikke noget med, at i kan downloade bud på optimale settings til dem?
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Jeg har et par røde Cree LED i min lampe. Lige under den røde får mine koraller en kedelig brun farve. På et tidspunkt bliver de udskiftet med UV, som i stedet pepper farverne op...
- Mikas
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Jeg havde en maxspect før og min vækst er eksploderet efter skift til hybrid. Så jeg tror det er en god lampe.
Synes dog deres software halter .. man har ik mulighed for at stille lyset til at være på en hvis procent på et givent tidspunkt osv som mange andre lamper. Tror ikke det havde kostet meget ekstra at udvikle . Men det også det eneste jeg mangler
synes lampen er langt kønnere end ati.
Der er 3 a sådan nogle forprogrammeret programmer. Bali , Hawaii og en sidste mener jeg.. men jeg vil gerne være herre i eget hus
Nu kom jeg vidst lidt væk fra tropic
Men var klar over at de skulle bruges rød og grøn nu hvor hvid manglede men var bare bange for hvor meget jeg turde give den i forhold til alger
Synes dog deres software halter .. man har ik mulighed for at stille lyset til at være på en hvis procent på et givent tidspunkt osv som mange andre lamper. Tror ikke det havde kostet meget ekstra at udvikle . Men det også det eneste jeg mangler

Der er 3 a sådan nogle forprogrammeret programmer. Bali , Hawaii og en sidste mener jeg.. men jeg vil gerne være herre i eget hus

Nu kom jeg vidst lidt væk fra tropic

Men var klar over at de skulle bruges rød og grøn nu hvor hvid manglede men var bare bange for hvor meget jeg turde give den i forhold til alger

- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Hvad der er pænt er jo en subjektiv sag. Det kan endog variere hos det enkelte individ, ligefrem proportionalt med mængden af indtaget alkohol. Hvis vi holder os til akvarier synes jeg personlig det er alt andet end pænt når hvidt sand ser blåt eller violet udmichael26 skrev:Jeg giver dig ret , jeg synes ik det pænt og i ferskvand er det godt til planter og vel så også alger

Gætter på det Birkefeldt spørger om er hvad der er bedst for korallerne, snarere end hvad vi hver især synes der er pænt.
Ser man på den spektrale distribution af sollys indeholder det jo ganske betydeligt mere rødt og grønt end det de fleste formentlig belyser deres baljer med:

I naturen finder man jo de fleste koraller fra overfladen og ned til 40 meters dybde. Det røde lys trænger normalt ikke længere ned end 10 meter, så rent logisk ville jeg antage, at koraller som i naturen trives bedst i de øverste vandlag formenlig er glade for rødt lys og koraller der trives bedst på større dybder synes bedre om blåt lys. Jeg har også set forskellige videnskabelige undersøgelser som understøtter det, så det er mere end blot en logisk teoretisk antagelse.
Problemet er jo så bare at vi i vores baljer formentlig kun har et dybdeområde der varierer fra 0 til 70 cm at lege indenfor, så vi må regulere på farvespektret i lamperne. Men hvis vi køber f.eks. en Stylophora har vi jo ingen chancer for at vide om den er indsamlet på 2 meters dybde eller på 40 meters dybde. Og selv hvis vi vidste det, ønsker mange af os jo at have et mix af forskellige koraltyper i baljen. Så uanset hvordan vi tuner farvespektret vil det formentlig under alle omstændigheder blive et resultat af generaliseringer og kompromis. Da man alligevel ikke kan gøre det optimalt for alle koraller har jeg laver mit mix af farver således at et stykke hvidt plastik i baljen ser mest muligt hvidt ud, i de timer jeg kigger mest på baljen, og lidt mere blåt på andre tidspunkter.
Til Ecotech lamper kan man i øvrigt downloade forskellige farvesammensætninger som er optimeret til en 4-5 groft inddelte koral kategorier
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Hvor fedt med alle de input og meninger der er delt i denne tråd. Det var lige sådan noget jeg håbede på. Det ser ud til jeg ikke skal være nervøs for at bruge de røde og grønne dioder. Kan som de fleste bedst li den kølige blåhvide saltvandsfarve på lyset, så kommer nok ikke til at skrue helt op for de røde og grønne.
Det smarte ved min lampe er så at noget af den effekt jeg ikke bruger på dem, kan jeg kanalisere over på de andre farver, så lampen alligevel yder maks effekt, men et andet spektrum.
Har forresten lige købt en ekstra lampe, så der forhåbentligt bliver lys nok til at holde farverne på Acropora.
Synes lys er det jeg føler mig mest usikker på. Vandværdier kan jeg holde, og cirkulation spiller. Men lyset, skræmmer mig. Håber jeg snart får en aha oplevelse på det punkt.
Det smarte ved min lampe er så at noget af den effekt jeg ikke bruger på dem, kan jeg kanalisere over på de andre farver, så lampen alligevel yder maks effekt, men et andet spektrum.
Har forresten lige købt en ekstra lampe, så der forhåbentligt bliver lys nok til at holde farverne på Acropora.
Synes lys er det jeg føler mig mest usikker på. Vandværdier kan jeg holde, og cirkulation spiller. Men lyset, skræmmer mig. Håber jeg snart får en aha oplevelse på det punkt.
- Mikas
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Hvordan vil du sætte nummer to lampe? 

- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Min storebror har skills når det kommer til metal arbejde, så håber han kan lave et lille beslag som kan sidde for enden af armen, og holde begge lamper, som på et T. Håber ideen lykkes, for en flexarm til lampe to vil ødelægge lokket lidt synes jeg.
PS. Det er en prime HD magen til den anden jeg har købt
PS. Det er en prime HD magen til den anden jeg har købt

- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17