Hvad siger I til denne måde at afklimatisere på?
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Silkeborg
Hvad siger I til denne måde at afklimatisere på?
Jeg kan godt li jævnligt at tjekke reefbuilders ud. I aften faldt jeg dog over denne artikel med tilhørende video, som overraskede mig lidt.
https://reefbuilders.com/2013/12/12/acc ... s-wrong-2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Er Julian Sprung inde på noget rigtigt her. Gør vi det for omstændigt når vi afklimatiserer koraller?
https://reefbuilders.com/2013/12/12/acc ... s-wrong-2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Er Julian Sprung inde på noget rigtigt her. Gør vi det for omstændigt når vi afklimatiserer koraller?
Senest rettet af Birkefeldt tors 19. jan 2017 23:49, rettet i alt 1 gang.
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Re: Hvad siger I til denne måde at afklimatisere på?
Mon ikke han har ret?
Har lagt poser i sumpen som var kolde, men aldrig haft dem på dryp. Bare smidt dem i lige fra posen. Vil da følge hans råd og også droppe temp. klimatisering
Har lagt poser i sumpen som var kolde, men aldrig haft dem på dryp. Bare smidt dem i lige fra posen. Vil da følge hans råd og også droppe temp. klimatisering

Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hadbjerg
Tror altid jeg har gjort sådan med koraller. Der har ikke været meget afklimatisering her
Alt efter hvilken fisk det drejer sig om, så bruger jeg 0,5 til 1 time.

Alt efter hvilken fisk det drejer sig om, så bruger jeg 0,5 til 1 time.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Hvis temperaturen passer nogenlunde akklimatiserer jeg nu også på samme måde og har altid gjort.. Fisk er jeg nok lige sløset nok på også.. Men hvad faen, det har virket indtil nu 

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Odense
Koraller har jeg stort set altid bare sat direkte i baljen. Ved fisk flyder poserne bare til temperaturen er næsten som den skal være, og så ryger de også bare i.
289 liter cube - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=72336
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
Det er nok et levn fra min forvirrende tid som ferskvandsakvarist.
Men jeg har altid poserne til at ligge i sumpen en times tid. Så åbner jeg posen og hælder ca 1 dl vand i, venter 15 min og gør det samme igen. Det gør jeg 2-3 gange med både fisk og koraller.
Jeg har aldrig mistet noget, men tør nok heller ikke teste "sløsetheden".
Men jeg har altid poserne til at ligge i sumpen en times tid. Så åbner jeg posen og hælder ca 1 dl vand i, venter 15 min og gør det samme igen. Det gør jeg 2-3 gange med både fisk og koraller.
Jeg har aldrig mistet noget, men tør nok heller ikke teste "sløsetheden".

- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 2011
Tak for det link. Netop som jeg selv gør.
Tror også det var Sprung som i en anden artikel skrev mere om den kemiske reaktion ved langsom tilvænning.
Mener han skrev, at korallen vil kunne dræbe sig selv under tilvænningen, da den udskiller noget som reaktion på det nye vand. Bliver mængden af det den udskiller for høj (NH3??), kan det blive fatalt.
Derfor skal man ikke tilvænne, som med fisk.
Tror også det var Sprung som i en anden artikel skrev mere om den kemiske reaktion ved langsom tilvænning.
Mener han skrev, at korallen vil kunne dræbe sig selv under tilvænningen, da den udskiller noget som reaktion på det nye vand. Bliver mængden af det den udskiller for høj (NH3??), kan det blive fatalt.
Life is a beach and then you dive.
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Silkeborg
Jeg fik faktisk testet det i weekenden. Plejer at være forsigtig og langsomt tilvænne alting ved drypmetoden over ca en time.
Men den her gang lod jeg blot korallerne flyde ca et kvarter og så direkte ned med dem. Var lidt nervøs må jeg indrømme, men må sige at det gjorde ingen forskel. Zoa åbnede sig næsten med det samme og sps'erne havde polypudfoldelse under hele øvelsen.
Så vil da spare mig selv besværet fremover og kun dryppe fisk og lignende.
Men den her gang lod jeg blot korallerne flyde ca et kvarter og så direkte ned med dem. Var lidt nervøs må jeg indrømme, men må sige at det gjorde ingen forskel. Zoa åbnede sig næsten med det samme og sps'erne havde polypudfoldelse under hele øvelsen.
Så vil da spare mig selv besværet fremover og kun dryppe fisk og lignende.
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
- Niclas
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2400 København NV
Har du et link til artiklen?Allan M skrev:Tak for det link. Netop som jeg selv gør.
Mvh Niclas
Mit 250 liters -nedlagt-
- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 2011
Kan ikke finde den.Niclas skrev:Har du et link til artiklen?Allan M skrev:Tak for det link. Netop som jeg selv gør.
Mvh Niclas
Fik dog også en pose med sps fra UK, hvorpå der var skrevet om at den langsomme kunne være dødelig.
Life is a beach and then you dive.
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Hos mig har koraller altid fået en kold tyrker. Det gør forhandlerne jo også.
Edit: Må lære at læse tråden inden jeg kommenterer
Edit: Må lære at læse tråden inden jeg kommenterer
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Hos mig får alle koraller en kold tyrker. Er vandet blevet for koldt under transporten, så ligger de og flyder max en halv time.
Har de været længe under vejs, så kommer de direkte i. De har som regel mere skade af at ligge i transportvandet mere end højst nødvendigt, end de har af en kold tyrker.
Fisk dryppes i ca 15 - 20 min. Herefter igennem et net og så ud i akvariet. Jeg vælger gerne et lidt roligt sted i nærheden af lidt gemmesteder.
For både koraller og fisk gælder det, at jeg sørger for at få så lidt "forhandler vand" med over i mit akvarie som muligt, da det vand sjældent gør noget godt for noget.
Erik
Har de været længe under vejs, så kommer de direkte i. De har som regel mere skade af at ligge i transportvandet mere end højst nødvendigt, end de har af en kold tyrker.
Fisk dryppes i ca 15 - 20 min. Herefter igennem et net og så ud i akvariet. Jeg vælger gerne et lidt roligt sted i nærheden af lidt gemmesteder.
For både koraller og fisk gælder det, at jeg sørger for at få så lidt "forhandler vand" med over i mit akvarie som muligt, da det vand sjældent gør noget godt for noget.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mikas
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2860 Søborg
Da jeg var ude og dykke på Bali der kunne man tydelig mærke forskel på vandet der hele tiden skiftede temperatur alt efter hvor mange bølger der kom.
Så tænker da at de er lavet Til at kunne tåle nogle chok
Så tænker da at de er lavet Til at kunne tåle nogle chok

Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Har også altid blot smidt korallerne i akvariet. Ingen tilvænning.
- trine...
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3630 Jægerspris
- Saltvand siden?: 2002
Transport/ forhandlervand er i min bog foreviget som et uendeligt no go. Som før nævnt kan
Vandet blive så giftigt at det kan tage livet af korallen ved for lange eksponeringer. Jeg har tit målt nitrat på op imod 100 i vand fra eksportører i eksempelvis Indonesien hvilket givetvis skyldes visse biokemiske reaktioner fra korallen. Jeg har aldrig afklimatiseret mine koraller, ikke engang hvis de har været lidt til den kolde side da det jo blot gælder om at få dem over i et sundt miljø asap for at minimere eksponeringstiden for både kulde og dårlige vandparametre.
Vandet blive så giftigt at det kan tage livet af korallen ved for lange eksponeringer. Jeg har tit målt nitrat på op imod 100 i vand fra eksportører i eksempelvis Indonesien hvilket givetvis skyldes visse biokemiske reaktioner fra korallen. Jeg har aldrig afklimatiseret mine koraller, ikke engang hvis de har været lidt til den kolde side da det jo blot gælder om at få dem over i et sundt miljø asap for at minimere eksponeringstiden for både kulde og dårlige vandparametre.