rensning af pumpe....virker for godt

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

rensning af pumpe....virker for godt

Indlæg af røntved »

Jeg har lige renset min skummer, sump og returpumpe. Nu giver returpumpen så meget vand at sumpen kører tør. Skummeren fylder koppen på 4 sekunder... Og så siger de at rengøring er godt.... :T :T
Vedhæftede filer
luft.jpg
http://www.mittlapp.dk

Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: rensning af pumpe....virker for godt

Indlæg af PoulD »

Sidder sensoren til din fordampningskompensering i returkammeret?
Hvis returen løber tør, vil din fordampningskompensering jo i så fald fylde mere vand på systemet. Med mindre dit nedløbsrør er underdimensioneret (eller stoppet) vil det udjævne sig selv, men når det kører normalt igen vil saliniteten jo så være faldet
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af røntved »

Alt er som det plejer. Returpumpen er bare for kraftig nu hvor den er ren. Følerene sidder i returkamret. En klemme på slangen , så kører det. Føleren i akvariet sørger for at der ikke kommer mere vand i systemet end der kan være i sumpen, så der kan ikke bare fyldes på. Skummeren skyldes nok bare de 200 l frisk saltvand :-)

Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Indlæg af Twinks »

Nu er jeg jo lidt ny i saltvandsgamet, men min logik byder mig at konkludere at der er noget der ikke er afstemt eller på anden måde galt.
Hvis en ren pumpe tømmer returkammeret må pumpen enten være for stor, nedløbet trænge til rensning eller være under dimensioneret ?
Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Twinks skrev:Nu er jeg jo lidt ny i saltvandsgamet, men min logik byder mig at konkludere at der er noget der ikke er afstemt eller på anden måde galt.
Hvis en ren pumpe tømmer returkammeret må pumpen enten være for stor, nedløbet trænge til rensning eller være under dimensioneret ?
Så du mener ikke det samme vil ske, hvis der er for lidt vand i systemet?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Indlæg af Twinks »

PoulD skrev:
Twinks skrev:Nu er jeg jo lidt ny i saltvandsgamet, men min logik byder mig at konkludere at der er noget der ikke er afstemt eller på anden måde galt.
Så du mener ikke det samme vil ske, hvis der er for lidt vand i systemet?
Ah jo selvfølgelig :)
Gik her blot ud fra at der har fyldt korrekt mængde på udfra det trådstarter skriver :)
Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Mic4700 »

Kuglehane efter Returpumpe. :GO
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 8240 Risskov

Indlæg af mchr »

Mic4700 skrev:Kuglehane efter Returpumpe. :GO
vil man ikke spilde en masse energi ved at have en stor pumpe og lukke ned med en kuglehane?
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Mic4700 »

mchr skrev:
vil man ikke spilde en masse energi ved at have en stor pumpe og lukke ned med en kuglehane?
Jo :wink:

Alternativt så skift pumpe til en variabel type , eller sæt en kuglehane på Nedløb og Retur.
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af røntved »

Den lange historie er at min returpumpe røg sig en tur før jul. Jeg var på loftet efter en anden, Den var godt groet sammen men kørte. Der kan komme masser af vand gennem nedløbsrørene, og ja , pumpen er for stor. Jeg har lige haft hovedrengøring under akvariet i sumpen, skummeren og returpumpen. Ved vandskift og lign. fylder jeg akvariet op til det løber i nedløbsrørene, så fylder jeg sumpen til 1 cm. fra toppen. Så er jeg sikker på alt vand kan være i sumpen ved evt strømudfald. Der er en håndfuld følere på, så det ikke kan gå galt under vandpåfyldning

Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af røntved »

Der kommer en 2000 l eller 3000l retur på imorgen, det er en 8000 l der sidder der nu. Den er totalt slidt op men giler en masse vand lige nu :-) :-) Det var en 3000 l eheim der sad der før jul

Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Indlæg af Twinks »

røntved skrev:Den lange historie er at min returpumpe røg sig en tur før jul. Jeg var på loftet efter en anden, Den var godt groet sammen men kørte. Der kan komme masser af vand gennem nedløbsrørene, og ja , pumpen er for stor. Jeg har lige haft hovedrengøring under akvariet i sumpen, skummeren og returpumpen. Ved vandskift og lign. fylder jeg akvariet op til det løber i nedløbsrørene, så fylder jeg sumpen til 1 cm. fra toppen. Så er jeg sikker på alt vand kan være i sumpen ved evt strømudfald. Der er en håndfuld følere på, så det ikke kan gå galt under vandpåfyldning
Husk at tage højde for dit returrør kan lave hævert effekt og suge mere vand ned end dit nedløb gør, hvis ikke du har sikret den med huller til at bryde hævverten eller har udmunding over vand
Mvh. Thomas
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af røntved »

Alt er sikret og afprøvet :-) :-) :-)

Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

mchr skrev:
Faktisk ikke en masse energi, kun en smule. Belastningskarateristikken for pumper og blæsere er nemlig sådan, at de bruger væsentlig mindre energi hvis man lukker af for udblæsningen med et spjæld eller en ventil

mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 8240 Risskov

Indlæg af mchr »

PoulD skrev:
mchr skrev:
Faktisk ikke en masse energi, kun en smule. Belastningskarateristikken for pumper og blæsere er nemlig sådan, at de bruger væsentlig mindre energi hvis man lukker af for udblæsningen med et spjæld eller en ventil

så har jeg lært noget idag, jeg regnede egentligt med det var rimeligt linært, så en pumpe der er 90% tillukket stadig vil bruge lige så meget energi som den der er helt åben.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"