Skummer problem
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Skummer problem
jeg har fået et problem med min skummer, som jeg vil høre om I har en løsning på.
Skummeren er en ældre ATI bubblemaster 250. den har kørt i mange år. Og i slutningen af 2015
kunne de originale pumper ikke mere. Så jeg købte 2 stk Tunze Hydrofroamere istedet.
Det har fungeret fint indtil her for en god månedstid siden. Da begyndte det hele at gå i resonans
Et af problemerne er at højden på indgangene til skummeren ikke helt passer med pumperne, så de skal stå en anelse skævt.
Det har som jeg skrev fungeret fint, men ikke mere.
For at komme resonansen til livs, limede jeg nogle stykker plastslange fast på pumpehuset, så pumpen ikke har nogen fysisk kontakt hverken med skummer
eller bundplade. Det hjalp voldsomt meget på støjen. men så opstod der da bare et nyt problem.
Hver nat så skydes pumperne af skummeren. Hvorfor har jeg ingen ide om. ligesom jeg heller ikke har en ide om hvad jeg kan gøre for at undgå det.
Nogen løsninger??
Skummeren er en ældre ATI bubblemaster 250. den har kørt i mange år. Og i slutningen af 2015
kunne de originale pumper ikke mere. Så jeg købte 2 stk Tunze Hydrofroamere istedet.
Det har fungeret fint indtil her for en god månedstid siden. Da begyndte det hele at gå i resonans
Et af problemerne er at højden på indgangene til skummeren ikke helt passer med pumperne, så de skal stå en anelse skævt.
Det har som jeg skrev fungeret fint, men ikke mere.
For at komme resonansen til livs, limede jeg nogle stykker plastslange fast på pumpehuset, så pumpen ikke har nogen fysisk kontakt hverken med skummer
eller bundplade. Det hjalp voldsomt meget på støjen. men så opstod der da bare et nyt problem.
Hver nat så skydes pumperne af skummeren. Hvorfor har jeg ingen ide om. ligesom jeg heller ikke har en ide om hvad jeg kan gøre for at undgå det.
Nogen løsninger??
- trine...
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3630 Jægerspris
- Saltvand siden?: 2002
Re: Skummer problem
Teflontape/ paktape på pumpetilslutningerne kunne være en mulighed for at fæstne dem lidt bedre.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 8
- Postnummer: 6100 Haderslev
- Saltvand siden?: 2016
- Geografisk sted: 6100
Er der mulighed for et par billeder ?
Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
- Flemse
- Naso kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Stenløse
Som trine skriver, og så et par strips på så burdet det kunne holde!
Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
- trine...
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Pumperne skøjter velsagtens pga dit lille slangestunt,de har simpelthen ikke godt nok fat i underlaget til at stå fast. Har til tider lidt samme problem med min gamle H&S hvor de to aquabee er forbundet med ulimet pvc nede fra bunden af sumpen, altså kun et lille blødt buk med to små stumper rør. De står på de originale sugekopper som så slipper underlaget ind i mellem, det er dog yderst sjældent at den ene lige slipper taget. Jeg vil ihvert fald gardere mig med Teflontape på den rørstump som har mulighed for at blive hevet ud af muffen på skummeren, blot så den får lidt modstand og ikke bliver skubbet ud ligeså let.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Pumperne er forbundet med skummeren med nogle stykker siliconeslange.
så teflontape har jeg svært ved at se kunne hjælpe på problemet.
Og hvorfor er problemet der kun om natten? Pumperne kører jo konstant.
Det som undrer mig allermest er hvorfor problemet er opstået nu, mere end et år efter at de nye pumper kom på.
Men det du skriver, giver mig en ide, Nu må jeg så se om jeg kan finde rør i den rette tykkelse.
Simpelthen at flytte pumperne væk fra skummeren med et par stumper rør, og så lave en fod de kan stå på. Lidt i stil med
den de originale pumper havde
så teflontape har jeg svært ved at se kunne hjælpe på problemet.
Og hvorfor er problemet der kun om natten? Pumperne kører jo konstant.
Det som undrer mig allermest er hvorfor problemet er opstået nu, mere end et år efter at de nye pumper kom på.
Men det du skriver, giver mig en ide, Nu må jeg så se om jeg kan finde rør i den rette tykkelse.
Simpelthen at flytte pumperne væk fra skummeren med et par stumper rør, og så lave en fod de kan stå på. Lidt i stil med
den de originale pumper havde
- trine...
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Hænger de vinkelret på selve skummeren på nuværende tidspunkt? Smid lige et billede, så bliver det trods alt lidt nemmere at vide hvad det præcist er vi har med at gøre. Jeg kender ikke den pågældende model nok til at kunne give de bedste råd uden at gave fået syn for sagen. Specielt ikke når du skriver at den er moddet mht pumperne og der derfor muligvis allerede er pillet med tilslutningerne kontra originalt. Men dvs den er monteret med silikoneslange ud over en udvendig rørstuds/flange på selve skummerkroppen eller?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
De er monteret med de silicone slanger som også blev brugt til de originale pumper. Som presses ind i åbningerne på skummeren.
Originalt stod pumperne lodret, på bundpladen, men Tunzepumperne er en anelse højere i indsugningen, så det er nødvendigt at vinkle dem lidt, så de også kan suge vand.
Originalt stod pumperne lodret, på bundpladen, men Tunzepumperne er en anelse højere i indsugningen, så det er nødvendigt at vinkle dem lidt, så de også kan suge vand.
- MortenL
- Kejser fisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 8270 Højbjerg
- Saltvand siden?: 2014
Ligger pumperne ned eller står de. Jeg har en gammel ATI bubblemaster 200, hvor jeg også har skiftet til 1 stk Tunze Hydrofroamer, bruger den dog ikke mere, da jeg fik fat på en Nyos skummer, dejlig lydløs sag.
Til mig ATI skummer gjorde jeg det at jeg lavede et hul i bundpladen som indsugningen til pumpen kunne stå i, ved godt at det måske ikke er optimalt i forhold til støj, men pumpen står godt. Det betyder naturligvis at indsugningen foregår under bundpladen, men jeg havde min ATI hævet 4 cm pga vanddybden.
Underligt at dine pumper skydes ud, og kun om natten.
Til mig ATI skummer gjorde jeg det at jeg lavede et hul i bundpladen som indsugningen til pumpen kunne stå i, ved godt at det måske ikke er optimalt i forhold til støj, men pumpen står godt. Det betyder naturligvis at indsugningen foregår under bundpladen, men jeg havde min ATI hævet 4 cm pga vanddybden.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Lige nu så ligger de på siden, men stadig på den stump slange som jeg limede fast. Ideen med at lave et par huler i bunden, er rigtigt smart, og jeg tror at det kunne være løsningen for mig. Bore hullet større og så sætte et stykke siliconeslange på indsugningen, så vibrationerne dæmpes.MortenL skrev:Ligger pumperne ned eller står de. Jeg har en gammel ATI bubblemaster 200, hvor jeg også har skiftet til 1 stk Tunze Hydrofroamer, bruger den dog ikke mere, da jeg fik fat på en Nyos skummer, dejlig lydløs sag.
Min skummer, står også hævet over bunden, dog ikke så meget som din.
De 2 sidste nætter har den ikke skudt pumperne af!