ATO

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Kraede
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 7190 Billund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Billund

ATO

Indlæg af Kraede »

Er der nogen af jer der kører med ATO direkte fra et RO anlæg? Hvis der skulle være nogen hvordan er jeres setup, og hvordan har i sikret jer mod vand ud over det hele?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: ATO

Indlæg af PederP »

Ikke helt. Men jeg har bygget en lille relæ boks, til styring af osmoseanlægget. Her kan jeg sætte den til at fylde osmosekammeret på faste ugedage.

Kan godt hjælpe dig, hvis du vil bygge så det kører direkte i sumpen :)
Er det med eller uden boosterpumpe, og er det med autoventiler, så det kan stå med tryk på når pumpen er slukket?
Brugeravatar
Kraede
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af Kraede »

Hej Peder, mit anlæg er uden boosterpumpe og autoventiler, så der skal nok nogle modifikationer til. Og jeg vil helt klart gerne have det til at køre direkte i sumpen.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Så ville jeg lave et lille setup, med en 24V strømforsyning, en magnetventil fra rent-postevand og 2 stk flydekontakter. Og så sætte magnetventilen før osmoseanlæg, og serieforbinde de 2 flydekontakter mellem strømforsyning og ventil.
Den ene flydekontakt sætter du, så den ved normal drift er fri af vandet, så den bliver til en nødafbryder der ikke kan påvirkes af f.eks snegl og slangesøstjerner.

Vil du have endnu et lag sikkerhed på, kan du finde en mekanisk flyder, som du kunne have i enden af slangen ned i baljen. Monteret som flydestop 3 i højden. Så er du også beskyttet mod ventil-defekt.

Kan du kun finde 12V kontakter, kan du lave et seperat kredsløb, sætte en billig modstand som dæmper de 24V til 12V, og så et næsten lige så billigt relæ til at tænde 24V kredsen.
Brugeravatar
Kraede
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af Kraede »

Fantastisk Peder! Det bliver helt sikkert med tre lag sikkerhed, har hørt for mange historier med våde gulve! Automatiseringen kommer til at køre på en Reefer, der har et flyderbaseret ato... jeg ville egentlig bare udskifte den med flydekontakter, men den flyder kan jo være det 3. Sikkerhedsstop.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Ja den skal da bestemt bruges når den alligevel er der. Bare den bliver den øverste, så det kun er i "undtagelses tilstand" anlægget står med tryk.
Ja, man sover bare bedre, når der er et par lag sikkerhed på :)
Brugeravatar
Kraede
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af Kraede »

jeg har et Kina ato liggende med to flydekontakter, den er desværre 12v, så den kan jeg vel ikke bruge når magnetventilen er 24v. Det havde jo ellers væres smart når den har tele og hele molevitten.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jeg kommer at køre ATO direkt på RO anlægget.

Havde lagt bestilningen på en ATO fra Tunze da jeg læste at den lukker efter 15 min. (sikkerhed) og på 15 min får jeg altså ikke brygget mange desiliter vand :)

Triton har så fået en ny ATO som har en alarm-flyder på så den lyder når det er ved at være slut med vand i fersgvandstanken, den kan ogsåbruges omvendt.

På RO har jeg en industriell magnetventil beregnet til saltvand (så helder den nok lidt bedre). Om magnetventilen sætter sig går der ikke så lang tid så har jeg vand på gulvet, men for min del gør det ikke noget, det løber i afløbet og så ser jeg jo vandet og hører alarmen :) Det værste der kan ske for mig er at salniteten går ned, men igen med et system der giver 300 liter om dagen kommer det at tage lang tid inden det er et problem, og så skal jeg sq have briller inden da...
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Du kan godt bruge det sammen med et 24V kredsløb. Altså montere et 12V relæ i stedet for pumpen, og så bruge det til at tænde 24V kredsen.

Det kan også være du kan finde 12V ventil et sted. Men læs lige på watt forbrug også, da der ikke er meget saft i de mobil-ladere der er med til kinasættet..

Vælger du relæ løsning, kan du montere det så det tænder for de 240V til ventilstrømforsyningen, og vælge volt til ventil/strømforsyning frit ud fra hvad du kan finde.
Kan godt tænkes du kunne finde noget billigt heavy-duty hvidevare grej. Det er jo lige meget med materiale, når det sidder før anlægget.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Ps. Så er et osmolatorsæt med 12V, flydekontakt, og relæ i stedet for pumpe til at afbryde 240V, genialt at have til mange ting. Det er en simpel måde at lave sikkerhedsafbryder til f.eks skummer ved høj vandstand - og man kan sætte den anden flyder i låget så den ikke kan løbe over.
Pris, et kina osmolator sæt 250.- et relæ til 20.- og et 240V han/hun stik.. ;)
Brugeravatar
Kraede
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af Kraede »

I får sq lige et like, så må jeg se om jeg kan finde min loddekolbe :GO
Brugeravatar
Kraede
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af Kraede »

Man kunne vel egentlig bruge denne bandit med en flyde afbryder, men man har selvfølgelig ikke en sikkerhed så. http://rent-postevand.dk/shop/4vejventil" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Jo. Den vil give mening at have på osmoseanlægget, i tilfælde af at de to elektriske fejler og den mekaniske flydeventil afbryder for rentvandsudgangen. Uden den vil afløbsvandet blive ved med at løbe..

Jeg ville dog 100% lave det elektriske system som det primære, da én flyder alene kunne fejle. Og med en ventil før anlæg er man også det mere sikker hvis et eller andet skulle briste i osmoseanlæg.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

Man kan vel bare lade vandet løbe gennem to magnetventiler. De stopper næppe på samme tid. To flydemålere (en til hver ventil) er også mere sikkert.
o_O
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Problemet med 2 ventiler i linie må være, at bliver én slidt og beynder at dryppe, så ser man det alligevel først når begge fejler. Og de vil blive slidt ens.
Lukker en, lukker man for flow til begge, uanset om den anden er defekt.
Så det er måske en forstærkning af et led i kæden, men ikke et egentligt sikkerhedssystem.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Eller. Nårh jo. Man kunne lave det som 2 seperate kredsløb, til de 2 ventiler. Så sikkeheds kontakten får eget relæ til ventil 2? Var det hvad du mente Jones?
Så ville den både gå på backup ventil og kontakt, og man kunne se det på vandstanden.
Men nu har han jo også den mekaniske, så den kunne lige så godt være sikkerhed for kinakontakterne :) Det koster jo ikke noget.
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af chrislolk »

I skal lige være sikre på, hvor høj en strøm flydekontakterne er rated til. De tåler ofte ikke så meget, så en magnetventil trækker muligvis en højere strøm end de kan tåle. Bedste løsning vil helt sikkert være at lade flydekontakterne trække et relæ, som aktivere ventilen.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Kraede
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af Kraede »

Jeg tror at jeg vil lave en kombination af det hele:

To 24v magnetventiler (http://rent-postevand.dk/shop/magnet24V ... gnetventil" onclick="window.open(this.href);return false;) inden indgangen til RO anlægget. hver af disse forbundet via relæ til hver sin flyde kontakt (dem jeg har er 12 volt)

Derudover vil jeg koble en firevejsventil på anlægget så der ikke laves spildevand hvis den mekaniske flydeventil i sumpen lukker for vandet.

Nogle gode forslag til elektronikindkøb til relæløsningen? Jeg er lidt grøn på det område selvom jeg har loddet en smule komponenter sammen gennem tiden.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Det lyder som den helt sikre løsning. :)

F.eks et som det her: https://elektronik-lavpris.dk/p103860/j ... -12v-720r/" onclick="window.open(this.href);return false;

Køb noget krympeflex til at dække dine lodninger ;) Du kan sikkert finde en kasse du kan bygge den ind i. Ellers har de også billige løsninger: https://elektronik-lavpris.dk/p116928/h ... 0x40-graa/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kraede
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af Kraede »

:GO takker
Brugeravatar
Kraede
Foxface
Foxface
Reactions:
18

Indlæg af Kraede »

Jeg har bestilt stumper hjem til dette fra e-bay, det tager et par uger inden det kommer men det koster godt nok ikke mange basseører... Update følger når der kommer stumper hjem fra Hong Kong ;-)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"