Tilsætning af salt.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
thomsen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
10
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2012

Tilsætning af salt.

Indlæg af thomsen »

Hej sf,Skal inden længe til at starte mit saltvandsbalje op som er på 1100 l plus en sump på 360l.Hvordan gør jeg det bedst med hensyn til at tilsætte alt mit salt på forhånd tak hilsen thomsen.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Tilsætning af salt.

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg har altid blandet saltet i akvariet. Dog over flere timer, for at undgå for kraftig kalkudfældning. Det har virket alle 3 gange uden belægninger på glas.
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Samme her.
Bare varmen er som den skal være, så oplever jeg aldrig kalkudfældning.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Enig..
Smed slangen fra osmoseanlægget ind i akvariet, Varmelegeme i, fuld blæs på cirkulationen og så i med saltet, dog hen over nogle timer (ca 900liter vand)...
Morten
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Altid - Tilsæt saltet til vandet, aldrig omvendt - Det giver den onde udfældning.

Dvs, vand i - Få temperaturen op på 18-20c og tilsæt salt. Og som beskrevet, så tilsæt det henover en dags tid.. Så går det som smurt :happy:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
thomsen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
10
Postnummer: 9000 Aalborg

Indlæg af thomsen »

Det lyder som en god ide,det kommer til at tage sin tid med at opløse 55 kg salt men tålmodighed skal vi jo have i denne hooby tak for svar.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

thomsen skrev:Det lyder som en god ide,det kommer til at tage sin tid med at opløse 55 kg salt men tålmodighed skal vi jo have i denne hooby tak for svar.
Det er 100.. Og det kommer til at tage tid at få 1200+L op i temperatur.. En uges tid uden varmelegeme - Og et lykkeligt elselskab med :D
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Indlæg af Twinks »

Han$en skrev:
thomsen skrev:Det lyder som en god ide,det kommer til at tage sin tid med at opløse 55 kg salt men tålmodighed skal vi jo have i denne hooby tak for svar.
Det er 100.. Og det kommer til at tage tid at få 1200+L op i temperatur.. En uges tid uden varmelegeme - Og et lykkeligt elselskab med :D
Der er vel ikke noget galt i at køre osmose på stuetemperatur vand.
Syntes da at han på rent postevand fortæller at osmoseanlægget fungerer bedre ved varmere vand
Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Twinks skrev:Der er vel ikke noget galt i at køre osmose på stuetemperatur vand.
Syntes da at han på rent postevand fortæller at osmoseanlægget fungerer bedre ved varmere vand
Korrekt, osmose membranen yder sit fulde ved 25c, men slider også mere på den.
Og så kan det alt efter ens varmekilde faktisk også gå hen og blive en for dum udgift ekstra, for at vandet lige pisser en lille smule hurtigere igennem.

Lad os antage at man laver 1300L vand ved 25c i et anlæg der har et 1:1 forhold af behandlet / affalds produkt. Så hælder vi 2600L fis-lunkent vand igennem, og 1300L af dem direkte kloakken. Hurtigt slag på tasken siger vi nok ser 500+L rent varmt vand gå direkte ud i afløbet, samt samme mængde i akvariet.

Her hvor jeg bor ville jeg være ked af at brænde 1000L varmt vand af på dét.. :happy:

Er man så heldig at have træ/pille fyr, så ville jeg dog bare give den gas.. Men fjernvarmen her i Whisky-bæltet er ikke noget vi får forærende i hvert fald :shifty:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Indlæg af Twinks »

Han$en skrev:
Twinks skrev:Der er vel ikke noget galt i at køre osmose på stuetemperatur vand.
Og så kan det alt efter ens varmekilde faktisk også gå hen og blive en for dum udgift ekstra, for at vandet lige pisser en lille smule hurtigere igennem.

Lad os antage at man laver 1300L vand ved 25c i et anlæg der har et 1:1 forhold af behandlet / affalds produkt. Så hælder vi 2600L fis-lunkent vand igennem, og 1300L af dem direkte kloakken. Hurtigt slag på tasken siger vi nok ser 500+L rent varmt vand gå direkte ud i afløbet, samt samme mængde i akvariet.

Her hvor jeg bor ville jeg være ked af at brænde 1000L varmt vand af på dét.. :happy:

Er man så heldig at have træ/pille fyr, så ville jeg dog bare give den gas.. Men fjernvarmen her i Whisky-bæltet er ikke noget vi får forærende i hvert fald :shifty:
Syntes da også jeg betaler for mine træpiller ;)
Men kan i hvert fald se at der kommer mindre affaldsvand ved lunkent vand end ved koldt :)
Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Twinks skrev:Syntes da også jeg betaler for mine træpiller ;)
Men kan i hvert fald se at der kommer mindre affaldsvand ved lunkent vand end ved koldt :)
Men jeg tror dog dine piller er noget billigere i drift end fjernvarme :D

Korrekt, som skrevet er effektiviteten maksimal ved 25c.
Men for fx mig bliver det dyrere at hælde alt det varme vand igennem mit anlæg, end blot at vente lidt længere, og hælde et par ekstra liter koldt ud.

Når jeg en sjælden gang akut mangler vand fordi jeg er for doven til at lave før osmose tanken er tom, får den lige gas med 25L lunkent. I det store hele drejer det sig næppe om beløber der betyder det vilde i årsregnskabet for mit vedkommende, men skulle jeg fylde et system som her i tråden var det alligevel en forskel fra koldt til varmt.

Jeg tror bare man selv skal vurdere hvad man synes man skal, og så holde sig til det.
Men igen som i så mange andre sammenhæng.. Jeg bruger sgu så mange penge i forvejen på akvarie - Jeg har det ikke for at spare.

Og vandregningen er trods alt den mindste udgift jeg har på det :D
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Han$en skrev:

Uden at det skal opfattes polemisk, vil jeg - bare for sjov - forsøge at udfordre din udregning af de 1000L varmt vand.

Vi kan vel være enige om, at det vand du hælder i baljen under alle omstændigheder skal varmes op? Det koster vel nok ca. den samme mængde energi om man varmer det op før eller efter man kommer salt i og om man varmer det op på den ene eller den anden måde. Ergo er det kun den energi der bruges til at opvarme spildevandet der er tabt.

Dermed er vi da allerede nede på det halve :D

De 500L varmt du kom frem til er slet ikke skidt ramt i betragtning af det var et slag på tasken. Det er dog nok nærmere 400L. Fremløbstemperaturne i fjernvarmeledningsnettet i Nivå ligger i området 60-80°C. Hvis du blander 400L 60°C varmt vand med 900L på 10°C bliver sluttemperaturen for de 1300L 25,4°C.

Vi kan i stedet forsøge, at regne på hvor meget energi det faktisk kræver at hæve temperaturen på 1300L vand fra 10°C til 25°C. Energi i Joule (Q) = kg vand(m) x vands specifikke varme­kapacitet (c) x temperaturforskel i ° (Δt). 1300 x ca. 4186 x (25-10) = ca. 81.627.000 Joule. Dertil skal så lægges lidt p.g.a. virkningsgraden på grejet man bruger til opvarmning. For fjernvarme er det faktisk ekstremt kompliceret at udregne omkostningen for 1 joule, men det kan vel dårligt koste mere end med el-varme og der er regnestykket meget mere simpelt: P = E/t. Hvis vi runder op til 82.000 kJ for at kompensere for virkningsgraden på vandvarmeren, bliver regnestykket kwh = 82000 kJ/3600 sek. = 22,7 kWh hvilket i danske kr. svarer til omkring en halvtredser.

Hvis vi så antager, at man sparer 700-800L vand ved at varme det op går det - med de høje vandpriser i har på de kanter og ikke at forglemme,de sindssygt høje afledningsafgifter - nogenlunde lige op.

Har man en rulle 6 mm slange og smule Gearløs i sig kunne man i øvrigt også relativt let lave en simpel varmeveksler så det pislunkne spildevand blev køligt grundigt ned af indgangsvandet til osmoseanlægget

Edit: Blot for det tilfælde, at nogen i praksis skulle forsøge sig med en sådan varmeveksler, så skal den altså placeres før indgangsvandet opvarmes.
Senest rettet af PoulD lør 7. jan 2017 19:20, rettet i alt 2 gange.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

fejl dobbelt
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Du keder dog Poul :D

Jeg var ved at overveje at lave en dybdegående analyse og udregning som du lige har gjort her, men blev enig med mig selv om at jeg ikke rigtigt gad :D

Jeg varmede ikke mine 475L op som sådan. Jeg gemmer mig midt i blokken på 2. sal, så naboer og underbo holder min lejlighed 21c, og overboen tramper så meget i gulvet at jeg er sikker på det også giver energi nok til at afgive en smule varme :sneaky2:

Jeg lader vandet brumme et par dage med cirkulation ved ny opstart. Jeg gider ikke bruge varmt vand eller strøm på at varme det op. Jeg tager den nærige vej hver gang :sneaky:

Jeg har mine metoder :hehe:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"