Først vil jeg lige vise det nyeste billede af det.

Lidt om mig
Jeg hedder Patrick, 17 år. For omkring et års tid siden fik jeg mit første akvarie. Et 54 liters startsæt fra Petworld (Ferskvand)
Da jeg så havde haft det i et par måneder, så blev det lidt kedeligt og jeg begyndt at kigge efter et større noget andet.
I mellem tiden faldt jeg så over en fiskebutik som havde saftvandfisk, og så skal jeg være ærlig at sige når man først har set det så er det svært at blive særlig begejstret for ferskvandsfisk igen.
Jeg snakkede med forhandleren om hvad det krævet at få et saltvandsakearie, og fik fortalt at det ikke var mere besværligt end et ferskvandsfisker. Det var bare noget andet, Jeg skulle faktisk bare bruge et aksarie, en skumme og så nogle levende sten og så var jeg igang.
Det hele lød meget nemt, og jeg var helt vild med tanken om at jeg kunne få 2 små "Nemo" fisk. Da jeg var sikker på at det var stor set umuligt at have et saltvandsakvarie.
Der gik ikke mange uger så havde jeg købt et Juwel lido 200 med tilhørende Juwel skummer og jeg var klar til at starte mit saltvandseventyr.
29. Oktober 2015[/center]
Så Havde jeg fået placeret mit akvarie som jeg vil have det til at så og jeg havde fået limet min Juwel skummer i, Så jeg var klar til at hente levende sten og fylde vand i.
Jeg kørte ned til fiskeforhandlerne og valgte 20 kg. levende sten og 10 kg. døde levende sten. Og så var det bare hjem og få placeret stenene og få fyldt noget vand i.
Efter et par times arbejde havde jeg fået placeret mine sten som jeg synes de skulle være og jeg havde fået 20 kg levende sand i og ca. 180 liter saltvand.
Det var ikke muligt at se særlig meget den dag som i også kan se på billedet så jeg var spændt på hvordan det så ud dagen efter.
[center] [/center]
Næste dag begyndt det at klar op og det kom til at se sådan her ud, men jeg var ikke helt tilfreds med min stenopsætning.
[center] [/center][center]
[/center]Dag 1
Så Jeg valgte at købe 2 levende sten mere, og prøve at bygge det lidt om. Og det kom så til at se sådan her ud.
[center] [/center][center]
[/center]Dag 2
[center]19. November 2015[/center]
Brunalge fasen var nu på sit højeste, Og de begyndte så småt at forsvinde igen.
Jeg havde også fået købt mig en ny skummer, En Red Sea Air Berlin 90. For jeg kunne simpelthen ikke holde larmen ud fra min Juwel skummer.
[center] [/center]
[center]4. December 2015[/center]
Jeg fik pillet min Juwel Skummer ud og sat min luft skummer over i hjørnet.
Jeg fik også fået købt en Maxspect 160W lampe.
[center] [/center]
[center]30. December 2015[/center]
Jeg havde endelig fået mine værdier til at være rimlig stabile så jeg fik købt mine første fisk, 2 små "Nemo" fisk.
[center] [/center]
[center]11. Februar 2016[/center]
Jeg havde store problemer med en hinde på min overflade, jeg prøvet at få lavet et overløb i min Juwel filterkasse men det kunne jeg ikke få til at virke. Så det opgav jeg og valgte at pille min filterkasse ud, jeg søgte rundt på nettet om hvordan man fik den skåret ud men jeg kunne ikke rigtig finde noget om det. Ud over at de fleste sagde det var næsten umuligt.
Men ud det skulle den, og nu havde jeg endelig fået mit akvarie op og køre noglelunde så jeg vil ikke tømme det for at få den ud.
Det lykkes til sidst at få den skåret ud uden at tømme det for vand, ved hjælp af lidt ståltråd.
Så nu var det plads til at jeg kunne få lavet en lille indvendig sump.
Jeg havde også købt en Maxspect Gyre 150, en Palet Kirug og lidt koraler.
[center] [/center]
[center]11. Marts 2016[/center]
Jeg havde nu endelig fået lavet min indvendig sump lavet færdig, efter en masse overvejelser.
Jeg havde lavet den i sort plexiglas, så den passer til min baggrund. Den er lavet så jeg har 2 rum et rum til min skummer og et returrum, så vandstanden altid er stabil i skummerrumet.
[center] [/center]
[center]Målene på den indvendig sump.[/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center][/center]
[center]14. Marts 2016[/center]
Så havde jeg fået sat min sump i og afprøvede den og det hele så ud til at virke som det skulle.
[center] [/center]
[center] [/center]
[center]6. April 2016[/center]
Så er der endelig kommet ro på mit akvarie, jeg synes jeg har fået det hele til at virke nu med min indvendig sump og det hele.
Jeg har fået købt en Tunze osmolator som jeg er rigtig glad for og som jeg har placeret i returrumet i min sump.
Og jeg har fået finpudset min sump lidt.
Jeg har også fået lavet blæser i min lampe kasse, så jeg har noget køling hvis det bliver nødvendig. Jeg mangler dog stadig at få lavet strømmen til det.
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center]
[center] [/center][center]Mit osmoseandlæg[/center]
Udstyr
Juwle Lido 200
DIY Indvendig sump
Maxspect Gyre 150
Maxspect 160W Lampe
Red Sea Air Berlin Skimmer
Tunze Osmolator
Juwel Varmelegeme
Juwel Returpumpe
ATI 6 kanals Doseringspumpe
Fisk
- 2 stk. Amphiprion ocellaris (Almindelig klovnfisk)
- 1 stk. Paracanthurus hepatus ( Palet kirug )
- 1 stk. Centropyge loriculus ( Flammekejser )
- 1 stk. Pictichromis paccagnellae ( Royal dottyback )
- 1 stk. Lysmata amboinensis ( Dannebrosrejer )
Koraler
- 1 stk. Euphyllia glabrescens
- 1 stk. Euphyllia paraancora
Vedligeholdelse
Jeg skifter 20 liter vand ca. hver 5 dag.
Og så renser jeg ruderne 2 - 3 gange om ugen.
Dosering
- Aquaforest Kh Plus 10 ml dagligt
- Aquaforest Mg Plus 10 ml dagligt
- Aquaforest Ca Plus 10 ml dagligt
Foder
- Formula Two Flakes
- Brine Shrimp Plus Flakes
- Formula Two Marine Pellets
- Noritang
- AF Amino Mix