Flytte koraller - hvordan?

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Tegnuj
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
8
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2016

Flytte koraller - hvordan?

Indlæg af Tegnuj »

image.jpeg
Hejsa,

Har hafte tre fragmenter i akvariet i et par uger, se billede. Tænker de skal flyttes fra 'salgspodiet' over på stenene - men hvordan? Har ledt efter en vejledning herinde, uden held. Snakker vi hobbykniv, og superlim gel / akvariecement? Er der evt nogen, der har et link til en god vejledning? På forhånd tak.

Mvh Torben
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Flytte koraller - hvordan?

Indlæg af PederP »

Hej :)

Det er små fine fragmenter. Mest normalt lader man dem blive på fragmentplug, men kan godt følge dig. :)
Den bagerst til højre. Den har måske lidt kalkstamme over fragplug, hvor du kan klippe den. Men den vil dække for pluggen af sig selv hvis du lader den vokse.
Den nederste ville jeg bare klippe spidsen af pluggen, så skiven blev limet ned på stenen. Den skal nok dække det når den vokser til.
Den sidste ville jeg vente med at lime fast. Jeg kan ikke helt spotte arten, men det ligner en LPS du måske har fået lidt for tæt på lampen.
Anyway. Den ville jeg lade side på skiven. Dog vil den type frags som "klæber" sig til gromediet, være lang tid om at begynde at vokse, når den som her er større end skiven den er sat på. Den ville skulle vokse ned af skiven i sin egen skygge.
Jeg ville sætte den enten i f.eks en fordybning i sten, så kanten af korallen får kontakt, eller bruge reef-cement til at komme op under den.
Det første er at fortrække, så du kan flytte lidt på den. Tror som sagt at den får lidt for meget lys der..
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Den øverste ligner en charlice af en art?
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Tegnuj
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
8

Indlæg af Tegnuj »

Hej og tusind tak for gode råd. Ok, jeg har boret huller i stenen, som spidsen af pluggen passer i, så det kun er 'platformen', der rager op over stenen. Jeg har taget et par billeder mere - det er den røde du mener bør flyttes til mindre lys? Fik at vide i butikken den skulle have masser af lys, men der er mange andre, mere skyggefulde steder at placere den.
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Hej igen.
Ja, jeg ville have den røde dybere. Men det kommer self. også an på hvad lys du har over.
Det gælder faktisk også de andre du har, at de tit er bliver mere intense i farven hvis de ikke får alt for meget.
De vil lave noget der minder om en trækrone, og så ser du ikke pluggen længere. (det hjælper også når både sten og plug får kalkalger).

Det er en god idé med dine huller. Smart at kunne flytte på dem.
Selv om jeg efterhånden har prøvet lidt af hvert, så er der stadig mange koraller der må flyttes rundt, indtil jeg finder stedet hvor de bliver flottest.
Derfor limer jeg også kun de framenter der ikke kan stå selv..
Brugeravatar
Tegnuj
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
8

Indlæg af Tegnuj »

Hej Peder,

Det er sådan et Boyu 128 liters med indbygget låg/lys, så det er to u-formede rør der er blå/hvide (ved ikke hvad de hedder) - derfor tror jeg ikke lyset er så kraftigt. Anyway, jeg prøver at flytte lidt rundt på dem og ser hvordan de udvikler sig. Tak for gode råd :-)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Ja, ok det er ikke så meget. Så er det nok ikke så forkert igen.
Hvis Charlie har ret, og det tror jeg han har, så er det trods alt ikke den mest lysforskrækkede af LPS.
Hold øje med dem. Hvis de bliver lidt blege er det tit for meget lys. For lidt, så bliver de mere brune og kedelige i farven.
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"